#29, ja, naturligvis har det startet en debat, netop som jeg også insinuerer: at det er klamt for en så populær og velanset tv-serie at blåstemple umenneskelige metoder på en sådan måde. Det bliver jo netop insinueret, at tortur altid er okay, fordi det sikrer, at hele verden overlever. Jeg er helt enig med dig i, at det kan være gavnligt at portrættere begivenheder fra alle sider af hegnet, men 24-Timers trivialisering af førnævnte aspekter fandt jeg utrolig, utrolig usmagelig, og fra hvad jeg har læst, så har de fleste seere af tv-serien fundet protagonisternes udskejelser tilforladelige.
#31 Jeg er så ikke enig i dig med, at tortur netop blev blåstemplet.
Der var jo netop en gut i episode 11, som blev fremstillet skurkagtig og måske medskyldig, som Bauer tog under behandling, for derefter at finde ud af, han var uskyldig og sidenhen reddede han Bauer, hvilket kostede hans eget liv. Det var en siuation som havde nøjagtig den modsatte effekt, hvilket netop var et godt udgangspunkt for diskussion om tortur.
.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#31: Jeg tænkte meget af det samme i den sæson, men kan til gengæld ikke rigtigt blive klog på holdningen i den næste sæson, hvor man lige pludselig har valgt at portrættere præsidenten som svag og ubeslutsom. Jeg synes på mange måder han virkede som en kraftig kritik af Bush, hvilket slog mig helt ud af kurs.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Så lyder det da til, at jeg alligevel skal give 5. sæson en chance. Men som sagt er det jo også den gamle Star Trek guru Manny Coto der overtog størstedelen af det kreative ansvar i den sæson, og Star Trek kan ikke just anklages for at være ultrakonservativt :-)
Ja, han redder ham javist senere hen, men tortureringen af manden bliver jo kun portrætteret som en nødvendighed for Jacks videre quest. Derudover er der jo også hende den kvindelige kollega, som de torturerer ØJEBLIKKELIGT, da de tror, at hun er en forræder, og som så bagefter forlanger en kraftig lønstigning for at holde sin kæft og som kompensation - for virkelig at tydeliggøre, at hun var en mær, der fortjente, hvad hun fik. Så har vi selvfølgelig også mit amnesty-eksempel, eller ham sønnen, som faderen har det helt okay med at lade blive tortureret, selvom det er usikkert, at han ved noget. etc.
#36: I øvrigt også interessant hvordan faren (er han ikke senator), i den sæson minder også minder om Bush, bare i den modsatte lidt rigeligt patriotiske udgave.
Jeg har tit tænkt over om der var et eller andet skift bag kameraet imellem de to sæsoner, men har ikke kunnet finde ud af det.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Det er jo netop insinueringen af, at Jacks tortur i øjeblikket virker fornuftig, for sidenhen at blive vist i det modsatte lys, som er stærk. Da alt peger "mod gutten", sidder man jo næsten og siger "go Jack". Og derefter får man at vide, at man har taget fejl og at de uomtvistelige beviser, slet ikke var uomtvistelige alligevel.
De to andre eksempler er jo netop kun, eksempler, men drejet så de ikke blot afspejler en gennemskuelig sort/hvid vinkel. Kvinden er tortureret og hun er uskyldig. Men hun viser så blot andre svaghedstegn i sin menneskelige natur. Det retfærdiggører jo på ingen måde torturen.
Amnesty eksemplet viser så fra den anden side af. Her ved vi 100%, at manden er en bad guy, men bliver reddet af hans demokratiske rettigheder. Altså indtil Bauer går i aktion igen.
Faktisk synes jeg det er herligt befriende, at der på den måde sættes fokus på tortur og rettigheder i flere forskellige kontekster og med forskellig udfald. Det viser blot, hvor svært det er at sætte entydige scenarier op, som giver klokkeklare udslag på menneskets samvittighedsskala, altid til fordel for et politisk korrekt valg. Sådan er virkeligheden ikke altid.
Men vi har ihvertfald debatmateriale nok :)
#38, jeg er ikke enig i, at karaktererne er menneskelige gråzoner, som du mener. Jeg mener snarere, at de bliver præsenteret enormt banalt som direkte gode eller direkte ondsindede skabninger - i hvert fald i den omtalte sæson, og tortur bliver aldrig portrætteret som noget forkert, men snarere glorificeret. Uanset hvad du siger, bliver jeg ikke overbevist om andet. Javist bliver et torturoffer senere en redningsmand, men hvis noget, så virker det mere som et fejlagtigt, billigt og på alle måder påklistret forsøg på at tysse på kritikerne.
Det samme med sønnen, som pludseligt dukker op hen mod slutningen og måske alligevel ved et eller andet. "Kan I se?!" hører man nærmest bagmændene råbe - "Det var okay, vi torturerede the shit ud af ham tidligere!"
Og sådan synes jeg det er med alle situationerne. Serien synes ikke at være villig til at starte en debat, fordi den ikke har et ambivalent forhold til det, den afbilleder. I 24 timer er tortur altid den hurtigste, letteste og frem for alt bedste måde at løse problemerne på. Hvis man tog fejl, jamen så kan man trøste sig med, at det alligevel var et røvhul, der blev ramt, eller at det egentlig var i en god sags tjeneste.
Jamen så er vi i det mindste enige, igen :D, om at være uenige :) Jeg ser slet ikke den gennemgående ensidighed i sæsonen, tværtimod scenarier som dækker et stor spektrum af forskellighed, for- og imod og gråzoner af situationer, som både tiltrækker og frastøder den indre svinehund- og den politisk korrekte. Herligt kontroversielt :)
Om noget, synes jeg NETOP den ligger op til debat, mht. de følelser som uvilkårligt er blevet vakt i kølvandet på serien. Dette var iøvrigt også konsekvensen i USA, hvor en debat netop blev igangsat.
#31 The Insider 18 år siden
#32 gi-jones 18 år siden
#33 filmz-Bruce 18 år siden
#34 gi-jones 18 år siden
#35 filmz-Bruce 18 år siden
#36 The Insider 18 år siden
#33,
#37 gi-jones 18 år siden
Jeg har tit tænkt over om der var et eller andet skift bag kameraet imellem de to sæsoner, men har ikke kunnet finde ud af det.
#38 filmz-Bruce 18 år siden
De to andre eksempler er jo netop kun, eksempler, men drejet så de ikke blot afspejler en gennemskuelig sort/hvid vinkel. Kvinden er tortureret og hun er uskyldig. Men hun viser så blot andre svaghedstegn i sin menneskelige natur. Det retfærdiggører jo på ingen måde torturen.
Amnesty eksemplet viser så fra den anden side af. Her ved vi 100%, at manden er en bad guy, men bliver reddet af hans demokratiske rettigheder. Altså indtil Bauer går i aktion igen.
Faktisk synes jeg det er herligt befriende, at der på den måde sættes fokus på tortur og rettigheder i flere forskellige kontekster og med forskellig udfald. Det viser blot, hvor svært det er at sætte entydige scenarier op, som giver klokkeklare udslag på menneskets samvittighedsskala, altid til fordel for et politisk korrekt valg. Sådan er virkeligheden ikke altid.
Men vi har ihvertfald debatmateriale nok :)
#39 The Insider 18 år siden
#40 filmz-Bruce 18 år siden
Om noget, synes jeg NETOP den ligger op til debat, mht. de følelser som uvilkårligt er blevet vakt i kølvandet på serien. Dette var iøvrigt også konsekvensen i USA, hvor en debat netop blev igangsat.