Jeg foretrækker sgu også Dark City fremfor The Matrix. En langt mere original, underspillet og gennemført film... og så render der ikke en masse idioter rundt i lange læderfrakker og solbriller og ser smart-ass ud.
Så vidt jeg husker var der en del "mennesker" i lange frakker. De så dog ikke smart-ass ud, det er rigtigt :D
Jeg synes Dark City er alt andet end underspillet. Faktisk tvært i mod. Super meget overspil (blandt skuespillerne) samt et meget "fancy" sceneri som det hele foregår i. Meget karikeret - nærmest teatralsk (det karikeret kunne man dog sige passer til filmens plot - men underspillet er det sku' ikke :)).
Hellere 5 gange Basic i træk, end én gang Dark City ;)
Er der andre end mig, der undrer sig over, hvorfor man i "Planet Terror"
ikke ser, da Lt. Muldoon (Willis) eksploderer? Selv om Rodriguez kan have forskellige årsager til, at han ikke viser det, virkede det ret akavet (og klodset eksekveret - hvilket selvfølgelig kan være hensigten i denne sammenhæng) på mig. Ganske kort ser man Lt. Muldoon svulme lidt op i takt med mutationen, men så er der ellers lukket for den varme væske fra bylderne. :/
Nu har du skrevet Grindhouse længere oppe, som om det var begge film du synes var noget lort, men du kritiserer kun "Death Proof". Hvad synes du Rodriguez gjorde forkert i sin film?
Som jeg skrev i #24Har af samme grund ikke set Planet Terror. Skriver kun om Death Proof
Mht. til dialogen/karakterene i "Death Proof" er den/de vel næppe mere uinteressante end dem i de gamle grindhouse/eksploitation/blacksploitationfilm der, som jeg husker det, ikke ligefrem bød på hverken dialog eller persongalleri skrevet med høj IQ, snarere tværtimod. Tarantino går jo blot ind og følger opskriften fra de gamle film, så jeg kan ikke rigtig se hvad problemet er.
At jeg så dobbeltprogrammerne i City Bio i 70'erne, betyder ikke, at jeg synes de var gode. Tværtimod rangerer de udenfor min bevidsthed, fordi de er for ringe til at kunne blive husket, kitsch, exploitation eller ej. Sjove måske for et syn, men mindeværdige, nope. Tarantino lykkes til fulde at lave en ligeså elendig film. Looket er perfekt. Det dårligt spillende cast og den på alle måder elendige dialog. I den henseende kunne man jo så fristes til at sige, at Tarantino lykkedes med missionen. Desværre døde patienten, som alle de andre gange og jeg ser ingen ide i at prise lort, fordi det sætter sig for at efterligne lort og lykkes dermed.
Og hvis man endelig sku' gå ind og se hvem hovedrollen er i "Death Proof", så er det jo Kurt Russells karakter og ikke kvinderne, som jeg betragter som biroller, skønt det at moralen i filmen er en klassisk girl power historie. Portrættet af Russell/hans fald fra superskurk til superskvat, synes jeg er rigtig godt skrevet, udført og med til at gøre ham til en interessant karakter.
Jeg skal ikke forsøge at forklare dig, at du har haft en anderledes oplevelse. Det har jeg til gengæld. Jeg fandt de første 30 minutter interessante og derefter faldt korthuset fra hinanden og fandt på ingen måde behandlingen af Kurt Russels figur interessant. Blot endnu engang en figur udsat for Tarantinosk behandling, hvor der skal bygges op for derefter at blive pillet ned og denne gang i ekstremerne. Ja det passer fint til eksploitation genren, men jeg finder det ikke værende kvalitetspræget, blot fordi det passer ind i defintionen.
Desuden er der i begge film tilføjet ting, som faktisk gør dem bedre end flere af de gamle film. Jeg mindes f.eks ikke at ha' set en biljagt udført på så intens og medrivende en facon som i "Death Proof", ej heller kan jeg komme i tanke om nogen film, der bevidst har udnyttet "The missing reel" med så stor underholdningsværdi, som Rodriguez gør i "Planet Terror".
Sikker på, at biljagten havde interesseret mig, havde jeg på nogen måde været interesseret i persongalleriet, men på det tidspunkt havde Tarantino gjort mig herligt ligeglad med alle involverede parter og filmen var blot sekvenser uden indlevelse fra min side.
God idé men en film, skal på en eller anden måde gøre mig interesseret i mindst én af personerne, hvis jeg skal leve mig ind i et univers. Hvis det mislykkes, så er jeg fuldkommen ligeglad med de ydre omstændigheder, the sugarcoated candy, indpakningen, den slidte filmstrimmel, de kitschede effekter etc. Så bliver det blot en ren stiløvelse og intet i min verden er mere ligegyldigt end instruktørers analfiksering af stil på bekostning af indhold.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Dark City er en fabelagtig sci-fi noir vision af Proyas. At det er "fancy sceneri", skyldes netop, at der er tale om en vision, en absolut helt anden verden end den vi lever i. Det her er ikke vores opfattelse af "jorden".
Det ved indbyggerne i Proyas by ikke, eftersom de aldrig har oplevet den version af "jorden", som vi som tilskuere har. Af gode grunde. Af ligeså gode grunde er settings teatralske, eftersom det jo er de "fremmede" som iscenesætter alt i byen og deres kreativitet eller mangel på samme er grundlaget for indbyggernes "skuespil" og ofte i "nye roller".
Det er en fantastisk scenografi Proyas har lavet. Så fantastisk, at de to Warchowski søskende stjal med arme og ben fra hele filmen og endda lånte de samme rekvisitter til at lave Matrix.
#42 - Jeg har det lidt omvendt. Begge film tiltalte mig ved første gennemkigning, men Death Proof har vundet meget ved senere gennemkigninger, hvorimod jeg havde mere end svært ved at kæmpe mig igennem Planet Terror, da jeg så den 2. gang.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Men du kan jo ikke kalde det for Grindhouse, når du kun har set Death Proof...det kan du altså ikke, Bruce...
Har kun set Death Proof er den 2 timer lange europæiske udgave, og det var sgu for langt...er heller ikke særlig vild med den. Synes Tarantino har mistet grebet om de fede dialoger. Faktisk forstår jeg ikke helt, hvorfor han skal hyldes så meget, som han bliver. Reservoir Dogs og Pulp Fiction er tæt på geniale, Kill Bill 1 og 2 er også ok fede...men ellers har han ikke lavet noget virkelig fedt.
#47 Jeg skulle have skrevet Death Proof og ikke Grind House. Filmen gjorde ikke så stort et indtryk på mig, at jeg kunne huske det ene navn fra det andet :)
#41 Patriarch 15 år siden
Så vidt jeg husker var der en del "mennesker" i lange frakker. De så dog ikke smart-ass ud, det er rigtigt :D
Jeg synes Dark City er alt andet end underspillet. Faktisk tvært i mod. Super meget overspil (blandt skuespillerne) samt et meget "fancy" sceneri som det hele foregår i. Meget karikeret - nærmest teatralsk (det karikeret kunne man dog sige passer til filmens plot - men underspillet er det sku' ikke :)).
Hellere 5 gange Basic i træk, end én gang Dark City ;)
#42 evermind 15 år siden
Det er sgu synd, bruce. Jeg var heller ikke særlig pjattet med Death Proof, men Planet Terror kan varmt anbefales! :)
#43 Highland Park 15 år siden
#44 filmz-Bruce 15 år siden
Som jeg skrev i #24 Har af samme grund ikke set Planet Terror. Skriver kun om Death Proof
At jeg så dobbeltprogrammerne i City Bio i 70'erne, betyder ikke, at jeg synes de var gode. Tværtimod rangerer de udenfor min bevidsthed, fordi de er for ringe til at kunne blive husket, kitsch, exploitation eller ej. Sjove måske for et syn, men mindeværdige, nope. Tarantino lykkes til fulde at lave en ligeså elendig film. Looket er perfekt. Det dårligt spillende cast og den på alle måder elendige dialog. I den henseende kunne man jo så fristes til at sige, at Tarantino lykkedes med missionen. Desværre døde patienten, som alle de andre gange og jeg ser ingen ide i at prise lort, fordi det sætter sig for at efterligne lort og lykkes dermed.
Jeg skal ikke forsøge at forklare dig, at du har haft en anderledes oplevelse. Det har jeg til gengæld. Jeg fandt de første 30 minutter interessante og derefter faldt korthuset fra hinanden og fandt på ingen måde behandlingen af Kurt Russels figur interessant. Blot endnu engang en figur udsat for Tarantinosk behandling, hvor der skal bygges op for derefter at blive pillet ned og denne gang i ekstremerne. Ja det passer fint til eksploitation genren, men jeg finder det ikke værende kvalitetspræget, blot fordi det passer ind i defintionen.
Sikker på, at biljagten havde interesseret mig, havde jeg på nogen måde været interesseret i persongalleriet, men på det tidspunkt havde Tarantino gjort mig herligt ligeglad med alle involverede parter og filmen var blot sekvenser uden indlevelse fra min side.
God idé men en film, skal på en eller anden måde gøre mig interesseret i mindst én af personerne, hvis jeg skal leve mig ind i et univers. Hvis det mislykkes, så er jeg fuldkommen ligeglad med de ydre omstændigheder, the sugarcoated candy, indpakningen, den slidte filmstrimmel, de kitschede effekter etc. Så bliver det blot en ren stiløvelse og intet i min verden er mere ligegyldigt end instruktørers analfiksering af stil på bekostning af indhold.
#45 filmz-Bruce 15 år siden
Det er en fantastisk scenografi Proyas har lavet. Så fantastisk, at de to Warchowski søskende stjal med arme og ben fra hele filmen og endda lånte de samme rekvisitter til at lave Matrix.
#46 dyg 15 år siden
#47 Skeloboy 15 år siden
Har kun set Death Proof er den 2 timer lange europæiske udgave, og det var sgu for langt...er heller ikke særlig vild med den. Synes Tarantino har mistet grebet om de fede dialoger. Faktisk forstår jeg ikke helt, hvorfor han skal hyldes så meget, som han bliver. Reservoir Dogs og Pulp Fiction er tæt på geniale, Kill Bill 1 og 2 er også ok fede...men ellers har han ikke lavet noget virkelig fedt.
#48 filmz-Bruce 15 år siden
#49 Buzz 15 år siden
#50 filmz-Utyske 15 år siden
"eXistenZ" behandler lidt det samme emne som "Dark City", "The Thirteenth Floor" og "The Matrix".