Jeg er snart færdig med min uddannelse indenfor medier, og kunne godt tænke mig at vide hvilken fagforening og/eller a-kasse i er medlem af, og om i har nogle erfaringer ift. at skulle have dagpenge?
Jeg har fundet et par oversigter over fagforeninger og a-kasser her og her hvor bl.a. de Frie Funktionærer bliver anbefalet, har i erfaringer med dem?
Jeg er medlem af ASE - jeg får min dagpenge og det er vist det der er at sige om dem. De rådgivere man er til møde med, ved ikke det store om de enkelte regler, så man bliver meget ofte henvist til at ringe til hovedafdelingen i KBH. Det rådgiverne kan sige noget om, er jobsøgning og udarbejdelse af ansøgninger+cv, men det bliver du højst sandsynlig alligevel sendt på kursus i af jobcentret.
Jeg har oplevet at få modstridende oplysninger fra forskellige ansatte i ASE, hvilket kan give en del forvirring.
Jeg vil opfordre dig til at melde dig ind i en a-kasse/fagforening der hører under det fag du er uddannet indenfor. De har ofte bedre mulighed for at vejlede dig. Jeg har tit måtte give lange forklaringer på hvad jeg er uddannet indenfor, for så alligevel at blive spurgt om stillinger som ikke er indenfor mit fag.
Jeg er medlem af DM - Dansk Magisterforening og MA - Magistrenes Arbejdsløshedskasse.
Jeg forstår ikke hvorfor ASE skulle være helt vildt billigt. Jeg betaler 438 i kvartalet for MA, og der er supergod service og rådgivning, der er direkte henvendt til min uddannelse(faktisk har de sagt, de belærer jobcenteret nogen gange).
DM koster 380 kr om månedet, og det er meget dyrt. Men igen, så har jeg kun oplevet suveræn, hurtig og meget professionelt hjælp og rådgivning.
Jeg kan også kun sige, du skal vælge indenfor dit fag.
Men du kan jo også vælge de billigste, og er du ikke tilfreds, kan du bare skifte jo.
Men du kan jo også vælge de billigste, og er du ikke tilfreds, kan du bare skifte jo.
Er problemet der ikke at man så skal optjene dagpenge i den nye A-kasse også? Det der med et vist antal timer i arbejde på et eller to år, de overføres ikke til den nye - eller tager jeg fejl?
Jeg står selv og skal vælge mellem tre A-kasser, alle indenfor mit uddannelsesområde. Kan ikke umiddelbart se dne store forskel, så det bliver nok prisen der afgør det.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Det er ikke altid nødvendigt at være medlem af en fagforening, men det kan give nogle fordele, men tilbuddene varierer fra det gode til det totalt ubrugelige - og det samme med support og støtten man kan trække på. Nogle af de små fagforeninger kombineret med a-kasse, er måske billige, men har ingen indflydelse på noget som helst, og så er en fagforening altså ikke meget bevendt. Hør hvad dine kollegaer har - eller andre der er i samme branche.
Jeg er medlem af STA og er kun i a-kasse. De var ret gode til at hjælpe mig, da jeg blev ledig her for 3-4 år siden, faktisk brugte deres sagsbehandler meget tid på at sikre at jeg ikke røg i karantæne, da min situation var lidt speciel.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
#1 Rumpirat 15 år siden
Jeg har fundet et par oversigter over fagforeninger og a-kasser her og her hvor bl.a. de Frie Funktionærer bliver anbefalet, har i erfaringer med dem?
#2 tiany 15 år siden
De rådgivere man er til møde med, ved ikke det store om de enkelte regler, så man bliver meget ofte henvist til at ringe til hovedafdelingen i KBH. Det rådgiverne kan sige noget om, er jobsøgning og udarbejdelse af ansøgninger+cv, men det bliver du højst sandsynlig alligevel sendt på kursus i af jobcentret.
Jeg har oplevet at få modstridende oplysninger fra forskellige ansatte i ASE, hvilket kan give en del forvirring.
Jeg vil opfordre dig til at melde dig ind i en a-kasse/fagforening der hører under det fag du er uddannet indenfor. De har ofte bedre mulighed for at vejlede dig.
Jeg har tit måtte give lange forklaringer på hvad jeg er uddannet indenfor, for så alligevel at blive spurgt om stillinger som ikke er indenfor mit fag.
#3 Skeloboy 15 år siden
Jeg forstår ikke hvorfor ASE skulle være helt vildt billigt. Jeg betaler 438 i kvartalet for MA, og der er supergod service og rådgivning, der er direkte henvendt til min uddannelse(faktisk har de sagt, de belærer jobcenteret nogen gange).
DM koster 380 kr om månedet, og det er meget dyrt. Men igen, så har jeg kun oplevet suveræn, hurtig og meget professionelt hjælp og rådgivning.
Jeg kan også kun sige, du skal vælge indenfor dit fag.
#4 lagoni 15 år siden
Er problemet der ikke at man så skal optjene dagpenge i den nye A-kasse også? Det der med et vist antal timer i arbejde på et eller to år, de overføres ikke til den nye - eller tager jeg fejl?
Jeg står selv og skal vælge mellem tre A-kasser, alle indenfor mit uddannelsesområde. Kan ikke umiddelbart se dne store forskel, så det bliver nok prisen der afgør det.
#5 Skeloboy 15 år siden
Jeg kan anbefale MA...har selvfølgelig ikke noget at sammenligne med, men jeg er tilfreds.
#6 Tommy Kristensen 15 år siden
Oversigt: http://www.adir.dk/sw30448.asp
Det er ikke altid nødvendigt at være medlem af en fagforening, men det kan give nogle fordele, men tilbuddene varierer fra det gode til det totalt ubrugelige - og det samme med support og støtten man kan trække på. Nogle af de små fagforeninger kombineret med a-kasse, er måske billige, men har ingen indflydelse på noget som helst, og så er en fagforening altså ikke meget bevendt. Hør hvad dine kollegaer har - eller andre der er i samme branche.
#7 lagoni 15 år siden
#8 filmz-Utyske 15 år siden
#9 Patriarch 15 år siden
#10 filmz-Utyske 15 år siden
Nej nej, jeg var kun ledig i et par måneder. :)