Jeg har lige for et par dage set den koreanske film, som oversat hedder "A Tale Of Two Sisters"
Filmen var skam, som jeg blev ovet, ganske skræmende (dog lidt for meget chok effekt) Men der er et par ting som jeg ikke helt forstår i filmen... At den ene søster er død, og i filmens "hoveddel" kun er et element af Su-Mi's fantasi der er jeg med. At det er stedmoderen der er skyld i at Su-huen døde mener jeg også at jeg forstår. Men hvad ellers ??? Er Su-mi indlagt NU, eller har hun været ? og hvordan er det helt præsist med stedmoderen ??
May the blessing of the Bomb Allmighty and the fellowship of the Holy Fallout, descend on us all this day, and for evermore.
Puha, det nogle dybe spørgsmål og det er noget tid siden sidst jeg så den, men jeg skal da prøve og svare lidt.
Ja, søsteren er død og det er vist nok også derfor hun har været indlagt på et psykiatrisk hospital af en art.
Stedmoderen eksisterer kun i Su-Mi's hoved, kan ikke helt huske hvorfor, men hun er i hvert fald fiktiv. Det er forresten tydeligt signaleret i en af de sidste scener hvor kameraet drejer rundt og afslører den samme person siddende samme sted.
Der er mange ting i filmen, som kan være lidt forvirrende. Personligt vil jeg anbefale, at læse lidt på imdb, hvor der er mange gode fortolkninger, og muglivis se filmen en ekstra gang.
Med hensyn til uhyggen, så er det en fornøjelse, at se en film, der fungerer rigtig god uden hele tiden, at skulle være afhængig af konstante forventninger om gys. For mig var det mere en smukt sammensat pyskologisk thriller end en direkte gyser.
#3 - Hun eksisterer, ja - men hun bor der ikke længere, hun flyttede ud fordi de var bange for hvilken reaktion Su-Mi ville have på hende. Jeg er ikke sikker på jeg husker rigtigt, men jeg tror vist nok det var sådan jeg opfattede det. Det må snart være på tide med et gensyn.
Su-huen & Su-Mi mor hænger sig I Su-huen's skab, pågrund af hun har fundet ud af at hendes mand har en afære med den så kalde stedmor((kolega, som også arbejder i huset(eller noget i den stil)).
Su-huen dør da hun finder morderen i sit skab, og prøver på at få hende ud, hvilket resultere i at skabet vælter ned over hende.
Der efter slår det så kick for Su-Mi, som så bliver indlagt med en sykose(personligheds-spaltning). Nu starter filmen så, Su-Mi kommer sammen med hendes far tilbage til huste(kun ham og hende), hvor historien så begynder at udspille sig, Su-huen og stedmorderen er et fikment af Su-Mi's fantasi lige ind til stedmorderen træder ind af hoved døren sids i filmen, hvor det så går op for hende, at det hele bare er noget der er forgået i hendes hovede. Der bliver mange gange sagt fra fadrens side, at han vil hente stedmoreren når hun kommer tilbag fra hvor hun nu har været.
Der ud over sker så også noget overnaturlige som f.eks, den lille pige under vasken(Su-huen), og moderen der hævner sig på stedmoderen sids i filmen.
Det er min fortolkning af filmen, men skriv hvis jeg er gal på den.
_______________________________________ "I am Jack's medulla oblongata without me, Jack could not regulate his heart rate or breathing."
#7 Øhh, skal man gøre et eller andet for at kunne læse dit indlæg? Jeg ser kun en stor rød firkant, men det er måske også meningen.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
#9 Thanks, that did the trick ;o) Så har jeg også lært noget i dag.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
#1 filmz-WSTE_M 21 år siden
Jeg har lige for et par dage set den koreanske film, som oversat hedder "A Tale Of Two Sisters"
Filmen var skam, som jeg blev ovet, ganske skræmende (dog lidt for meget chok effekt)
Men der er et par ting som jeg ikke helt forstår i filmen...
At den ene søster er død, og i filmens "hoveddel" kun er et element af Su-Mi's fantasi der er jeg med.
At det er stedmoderen der er skyld i at Su-huen døde mener jeg også at jeg forstår.
Men hvad ellers ???
Er Su-mi indlagt NU, eller har hun været ? og hvordan er det helt præsist med stedmoderen ??
descend on us all this day, and for evermore.
#2 ks 21 år siden
Ja, søsteren er død og det er vist nok også derfor hun har været indlagt på et psykiatrisk hospital af en art.
Stedmoderen eksisterer kun i Su-Mi's hoved, kan ikke helt huske hvorfor, men hun er i hvert fald fiktiv. Det er forresten tydeligt signaleret i en af de sidste scener hvor kameraet drejer rundt og afslører den samme person siddende samme sted.
Der er mange ting i filmen, som kan være lidt forvirrende. Personligt vil jeg anbefale, at læse lidt på imdb, hvor der er mange gode fortolkninger, og muglivis se filmen en ekstra gang.
Med hensyn til uhyggen, så er det en fornøjelse, at se en film, der fungerer rigtig god uden hele tiden, at skulle være afhængig af konstante forventninger om gys. For mig var det mere en smukt sammensat pyskologisk thriller end en direkte gyser.
#3 Corgan 21 år siden
Er du nu sikker på at stedmoderen ikke eksisterer? Sådan har jeg nemlig slet ikke forstået det.
#4 DarkLight 21 år siden
I det hele taget er filmen meget åben for fortolkning, så der er ikke rigtig en facitliste :)
#5 El vez 21 år siden
#6 ks 21 år siden
#7 filmz-Seth GekOo 21 år siden
Su-huen dør da hun finder morderen i sit skab, og prøver på at få hende ud, hvilket resultere i at skabet vælter ned over hende.
Der efter slår det så kick for Su-Mi, som så bliver indlagt med en sykose(personligheds-spaltning).
Nu starter filmen så, Su-Mi kommer sammen med hendes far tilbage til huste(kun ham og hende), hvor historien så begynder at udspille sig, Su-huen og stedmorderen er et fikment af Su-Mi's fantasi lige ind til stedmorderen træder ind af hoved døren sids i filmen, hvor det så går op for hende, at det hele bare er noget der er forgået i hendes hovede. Der bliver mange gange sagt fra fadrens side, at han vil hente stedmoreren når hun kommer tilbag fra hvor hun nu har været.
Der ud over sker så også noget overnaturlige som f.eks, den lille pige under vasken(Su-huen), og moderen der hævner sig på stedmoderen sids i filmen.
Det er min fortolkning af filmen, men skriv hvis jeg er gal på den.
"I am Jack's medulla oblongata without me, Jack could not regulate his heart rate or breathing."
#8 filmz-yoshimura 21 år siden
#9 Corgan 21 år siden
#8:
Prøv at markere firkanten...
#10 filmz-yoshimura 21 år siden