Boganbefalinger: Krimi/thriller: Edgar Allan Poe kan naturligvis altid anbefales, han var mesteren (og desuden grundlæggeren af krimigenren). "Mystiske fortællinger" er en god introduktion, med bl.a. "The Murders at Rue Morgue". Af mere moderne forfattere kan jeg kun anbefale de fremragende "The Alienist" og "Angel of Darkness" af Caleb Carr - foregår i New York omkring 1890'erne og omhandler en lille speciel enhed, der ved den gydende psykologi profilering opsnuser bestiatiske seriemordere. Utroligt velskrevet, stemningsfuld og spændende.
Arturo Pérez-Reverte har også skrevet nogle brilliante krimier: "Dumas Klubben" (som filmen "The Ninth Gate" er en filmatisering af) og "Det flamske malari" er fremragende.
Nu blev Paul Auster nævnt tidligere, så i et snuptag kunne Georges Perec nævnes - "Livet - en brugsanvisning" er jeg ved at læse pt., hvilket er noget af det mest originale jeg har læst siden Italio Calvino's "Hvis en vinternat en rejsende"!
Af mere horror-krimi er H.P. Lovecraft brilliant (en af mine ynglingsforfattere)! Hvis du kender film som "The Thing", "In The Mouth of Madness" og "The Fog" af John Carpenter, er det noget nær Lovecraft stilen. "The Thing" er nærmest en omskrivning af "At The Mountains of Madness" (selvom det er baseret på værket "Who Goes There?") og "In The Mouth of Madness" er ifg. Carpenter selv en hyldest til Lovecraft. "The Call of Cthulhu", "The Shadow Over Innsmouth", "Lurking Fear", "The Dunwich Horror" som en begyndelse :).
Fantasy: "Dragonlance" af Margeret Weiss og Tracy Hickmann har jeg hygget mig meget med, specielt "Krøniker" og "Legender". Et "Advanced Dungeons & Dragons" miljø, som kan minde meget om LOTR. Min personlige fantasy favorit er dog "Elric of Melnibone" af Michael Moorcock, som er om en dyster antihelt af en elver konge. Serien er meget omfattende og meget fængslende - jeg synes bedre om den end om LOTR serien. Nu ved jeg godt det ikke er fantasy, men hvis du vil kunne li' "Arn Trilogien" af Jan Guillou, vil du elske "Pilliars of The Earth" af Ken Follet.
Sci-fi: Ray Bradury, Phillip K. Dick og Neil Gaiman er altid seje...og naturligvis Douglas Adams "Hitchhikers Guide to The Galaxy" :)!. Der er også "Gormenghast Trilogien" af Mervyn Peake, og vores egen danske Erwin Neutsky-Wulff: "Døden", "Ufo" og "Verden" er virkeligt gode og meget anderledes værker.
Nu blev det en masse anbefalinger, håber du kan bruges dem til noget!
Der er nogle rigtig gode værker imellem dine anbefalinger, Dolphinfriendly!
Jeg vil ydermere anbefale følgende litteratur, der både er interessant ud fra et litteraturhistorisk perspektiv, men som også er uundgåeligt, hvis man vil have nogle uforglemmelige litterære oplevelser. Og da du skriver, at du er åben for det hele, så kunne følgende muligvis være interessant for dig, jeg står inde for kvaliteten ;-)
- Fjodor Dostojevskis "Forbrydelse og Straf" og "Brødrene Karamazov" - Thomas Manns "Buddenbrooks" - Jan Kjærstads Wergeland trilogi "Forføren", "Opdageren" og "Erobreren" - Karen Blixens "Den Afrikanske Farm" - Sir Arthur Conan Doyles Sherlock Holmes fortællinger - Günter Grass "Bliktrommen" - Knut Hamsum "Sult" og "Victoria" - Susanna Moore "In the Cut" - Umberto Eco "Rosens Navn", "Baudolino", "Øen af i går" og "Focault's Pendul" - Pär Lagerkvist "Dværgen", "Barabbas" og "Gæst hos virkeligheden" - Leo Tolstoy "Krig og Fred" og "Anna Kareninna" - Albert Camus "Pesten" - Jan Sonnergaards trilogi - Matthew Lewis "The Monk" - Ann Radcliff "The Mysteries of Udolpho" - Horace Walpole "The Castle of Otranto" - Orhan Pamuk "Mit navn er Rød" - James Joyce "Ulysses" - Richard Adams "Kaninbjerget" og "Shardik" - Bram Stoker "Dracula" - Daniel Defoe "Moll Flanders" - Nicolaj Gogol "Kappen" og "Døde sjæle" - Ivan Turgenjev "En Jægers dagbog" og "Fædre og sønner"
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Jeg kan kun anbefale "Pillars of the earth" (Jordens SØjler). Den er fantastisk god!
Dog vil jeg ikke lige anbefale UFO af Wulff, da den skuffede mig meget. Han er til tider lidt for sær, bare for at være det. Men sådan er han jo, på godt og især ondt..
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Well. Efter at have læst omk 52 Stephen King bøger (var King fanatiker i folkeskolen)kan jeg da kun sige god for hans værker. Især The Dark Tower sagaen er cool. Desperation, It og Running Man kan også anbefales.
Men ellers vil jeg 100% også anbefale "The Exorcist", er selv igang med at læse den for 3-4 gang, lækker bog.
Også Anne Rices vampyr bøger NIIICE, mener at jeg var specielt begejsteret for bog nr 2 (mørkets dronning)
udover disse værker vil jeg også anbefale pixi bøger med Peter Plyds og samlet værker baseret på grislings hysteri anfald.
#23 Nu gik spørgsmålet jo mest på værker i fantasy, science fiktion og krimi genrerne, og ikke på en opremsning af geniale værker (for ja, der er mange!). Flere af de værker du nævner er måske mere interessante i netop et litteraturhistorisk perspektiv, end som "søndagslæsning" (også selvom de fleste lektier ordnes dér :) ). Jeg kan se på din profil at du også læser litteraturvidenskab, så kan være du ligesom jeg lider af miljøskade...derfor skal jeg ikke være for hellig, til også at springe med på vognen!!
Det er naturligvis en smagssag, men synes ikke Tolstoy og Defoe er ikke specielt underholdende. Ihvertfald "Krig og Fred" har et urimeligt person galleri man næsten giver op overfor og Defoe synes jeg for tør. "Ulysses" af Joyce er næsten umulig ikke at gå død i under læsningen, selvom den på uendeligt mange planer er meget fascinerende som ét langt eksperiment. Af Joyce synes jeg "Dublinfolk" er langt mere læsevenlig...men igen meget subjektivt, jeg mener ex.vis også at "Trolddomsbjerget" af Mann er bedre end "Bruddenbrooks".
Kan se du har kastet dig over meget russisk litteratur, hvor jeg desværre kommer lidt til skamme :(. Dostovjeski (har du iøvrigt set "The Machinst"? Nærmest en omskrivning af "Forbrydelse og Straf" - en film for alle Dostovjeski nørder!), Tolstoy og Bulgakov ("The Master and Margarita" er virkeligt genial) er de eneste skønlitterærer russiske forfattere jeg har læst. Skæver lidt til Gogol's "Døde sjæle", men er lidt i tvivl om det er der jeg skal påbegynde læsningen...
Dog mangler der noget fransk litteratur (udover Camus) på din liste - shame on you :)! "Rejsen til nattens ende" af Céline brilliant, og Stendal's "Hoffet i Parma" og "Rød og Sort" kan man heller ikke lige overse...og så er der jo bl.a. Balzac's "Bristede Forhåbninger".
Svært at stoppe med at tale om god litteratur, værre end en steppebrand!
Helt rigtigt at Wulff kan være for sær, bare for at være Rasmus-modsat. Især tiden med "Falken" med alle hans "ulve" hunde som Rune Engelbrecht (han skrev iøvrigt en biografi om Wulff, der nok mere var en meget idoliseret hyldest end en biografi) i 90'erne, var ofte en smule for pop rebelsk overskriftsøgende efter min mening. Men jeg kan nu godt lide hans skæve skønlitteratur og synes (paradoksalt nok egentlig) at det er forfriskende med en "satanist" som Wulff, der kan ryste konventionerne lidt i grundvolden. Apropos Dostovejski, har Wulff nok været lidt af et "Kældermenneske" :).
Og ja - Peter Plys er meget mere end blot en klodset bjørn!
Håber ikke dette udvikler sig til en alt for litterær "woow" (domino) effekt, på en site der trods alt er tilegnet film... :)
#29 Ja - det har jeg også hørt! Jeg har "Okkultisme" i en meget pæn udgave, som vist er gået hen og blevet ihvertfald 1000,- værd. Muggen mås, de er blevet væk :(.
Ikke fordi jeg dyrker det så meget, men meget fedt et eller andet sted at have sådanne udgaver stående, ligesom det jo er med film.
#21 filmz-Munk 21 år siden
- Steve Carell
#22 dolphinfriendly 20 år siden
Krimi/thriller: Edgar Allan Poe kan naturligvis altid anbefales, han var mesteren (og desuden grundlæggeren af krimigenren). "Mystiske fortællinger" er en god introduktion, med bl.a. "The Murders at Rue Morgue". Af mere moderne forfattere kan jeg kun anbefale de fremragende "The Alienist" og "Angel of Darkness" af Caleb Carr - foregår i New York omkring 1890'erne og omhandler en lille speciel enhed, der ved den gydende psykologi profilering opsnuser bestiatiske seriemordere. Utroligt velskrevet, stemningsfuld og spændende.
Arturo Pérez-Reverte har også skrevet nogle brilliante krimier: "Dumas Klubben" (som filmen "The Ninth Gate" er en filmatisering af) og "Det flamske malari" er fremragende.
Nu blev Paul Auster nævnt tidligere, så i et snuptag kunne Georges Perec nævnes - "Livet - en brugsanvisning" er jeg ved at læse pt., hvilket er noget af det mest originale jeg har læst siden Italio Calvino's "Hvis en vinternat en rejsende"!
Af mere horror-krimi er H.P. Lovecraft brilliant (en af mine ynglingsforfattere)! Hvis du kender film som "The Thing", "In The Mouth of Madness" og "The Fog" af John Carpenter, er det noget nær Lovecraft stilen. "The Thing" er nærmest en omskrivning af "At The Mountains of Madness" (selvom det er baseret på værket "Who Goes There?") og "In The Mouth of Madness" er ifg. Carpenter selv en hyldest til Lovecraft.
"The Call of Cthulhu", "The Shadow Over Innsmouth", "Lurking Fear", "The Dunwich Horror" som en begyndelse :).
Fantasy: "Dragonlance" af Margeret Weiss og Tracy Hickmann har jeg hygget mig meget med, specielt "Krøniker" og "Legender". Et "Advanced Dungeons & Dragons" miljø, som kan minde meget om LOTR. Min personlige fantasy favorit er dog "Elric of Melnibone" af Michael Moorcock, som er om en dyster antihelt af en elver konge. Serien er meget omfattende og meget fængslende - jeg synes bedre om den end om LOTR serien. Nu ved jeg godt det ikke er fantasy, men hvis du vil kunne li' "Arn Trilogien" af Jan Guillou, vil du elske "Pilliars of The Earth" af Ken Follet.
Sci-fi: Ray Bradury, Phillip K. Dick og Neil Gaiman er altid seje...og naturligvis Douglas Adams "Hitchhikers Guide to The Galaxy" :)!. Der er også "Gormenghast Trilogien" af Mervyn Peake, og vores egen danske Erwin Neutsky-Wulff: "Døden", "Ufo" og "Verden" er virkeligt gode og meget anderledes værker.
Nu blev det en masse anbefalinger, håber du kan bruges dem til noget!
#23 Yoda 20 år siden
Der er nogle rigtig gode værker imellem dine anbefalinger, Dolphinfriendly!
Jeg vil ydermere anbefale følgende litteratur, der både er interessant ud fra et litteraturhistorisk perspektiv, men som også er uundgåeligt, hvis man vil have nogle uforglemmelige litterære oplevelser. Og da du skriver, at du er åben for det hele, så kunne følgende muligvis være interessant for dig, jeg står inde for kvaliteten ;-)
- Fjodor Dostojevskis "Forbrydelse og Straf" og "Brødrene Karamazov"
- Thomas Manns "Buddenbrooks"
- Jan Kjærstads Wergeland trilogi "Forføren", "Opdageren" og "Erobreren"
- Karen Blixens "Den Afrikanske Farm"
- Sir Arthur Conan Doyles Sherlock Holmes fortællinger
- Günter Grass "Bliktrommen"
- Knut Hamsum "Sult" og "Victoria"
- Susanna Moore "In the Cut"
- Umberto Eco "Rosens Navn", "Baudolino", "Øen af i går" og "Focault's Pendul"
- Pär Lagerkvist "Dværgen", "Barabbas" og "Gæst hos virkeligheden"
- Leo Tolstoy "Krig og Fred" og "Anna Kareninna"
- Albert Camus "Pesten"
- Jan Sonnergaards trilogi
- Matthew Lewis "The Monk"
- Ann Radcliff "The Mysteries of Udolpho"
- Horace Walpole "The Castle of Otranto"
- Orhan Pamuk "Mit navn er Rød"
- James Joyce "Ulysses"
- Richard Adams "Kaninbjerget" og "Shardik"
- Bram Stoker "Dracula"
- Daniel Defoe "Moll Flanders"
- Nicolaj Gogol "Kappen" og "Døde sjæle"
- Ivan Turgenjev "En Jægers dagbog" og "Fædre og sønner"
#24 davenport 20 år siden
Dog vil jeg ikke lige anbefale UFO af Wulff, da den skuffede mig meget. Han er til tider lidt for sær, bare for at være det. Men sådan er han jo, på godt og især ondt..
#25 lasse78 20 år siden
Men ellers vil jeg 100% også anbefale "The Exorcist", er selv igang med at læse den for 3-4 gang, lækker bog.
Også Anne Rices vampyr bøger NIIICE, mener at jeg var specielt begejsteret for bog nr 2 (mørkets dronning)
udover disse værker vil jeg også anbefale pixi bøger med Peter Plyds og samlet værker baseret på grislings hysteri anfald.
Enjoy.
#26 davenport 20 år siden
#27 Kalle Ferm 20 år siden
#28 dolphinfriendly 20 år siden
Det er naturligvis en smagssag, men synes ikke Tolstoy og Defoe er ikke specielt underholdende. Ihvertfald "Krig og Fred" har et urimeligt person galleri man næsten giver op overfor og Defoe synes jeg for tør. "Ulysses" af Joyce er næsten umulig ikke at gå død i under læsningen, selvom den på uendeligt mange planer er meget fascinerende som ét langt eksperiment. Af Joyce synes jeg "Dublinfolk" er langt mere læsevenlig...men igen meget subjektivt, jeg mener ex.vis også at "Trolddomsbjerget" af Mann er bedre end "Bruddenbrooks".
Kan se du har kastet dig over meget russisk litteratur, hvor jeg desværre kommer lidt til skamme :(. Dostovjeski (har du iøvrigt set "The Machinst"? Nærmest en omskrivning af "Forbrydelse og Straf" - en film for alle Dostovjeski nørder!), Tolstoy og Bulgakov ("The Master and Margarita" er virkeligt genial) er de eneste skønlitterærer russiske forfattere jeg har læst.
Skæver lidt til Gogol's "Døde sjæle", men er lidt i tvivl om det er der jeg skal påbegynde læsningen...
Dog mangler der noget fransk litteratur (udover Camus) på din liste - shame on you :)! "Rejsen til nattens ende" af Céline brilliant, og Stendal's "Hoffet i Parma" og "Rød og Sort" kan man heller ikke lige overse...og så er der jo bl.a. Balzac's "Bristede Forhåbninger".
Svært at stoppe med at tale om god litteratur, værre end en steppebrand!
Helt rigtigt at Wulff kan være for sær, bare for at være Rasmus-modsat. Især tiden med "Falken" med alle hans "ulve" hunde som Rune Engelbrecht (han skrev iøvrigt en biografi om Wulff, der nok mere var en meget idoliseret hyldest end en biografi) i 90'erne, var ofte en smule for pop rebelsk overskriftsøgende efter min mening. Men jeg kan nu godt lide hans skæve skønlitteratur og synes (paradoksalt nok egentlig) at det er forfriskende med en "satanist" som Wulff, der kan ryste konventionerne lidt i grundvolden. Apropos Dostovejski, har Wulff nok været lidt af et "Kældermenneske" :).
Og ja - Peter Plys er meget mere end blot en klodset bjørn!
Håber ikke dette udvikler sig til en alt for litterær "woow" (domino) effekt, på en site der trods alt er tilegnet film... :)
#29 davenport 20 år siden
Iøvrigt havde jeg engang både Magi og Okkultisme af Wulff, men lånte dem ud. De er nu væk.. :( ØV! (De er vidst endda penge værd)
#30 dolphinfriendly 20 år siden
Ja - det har jeg også hørt! Jeg har "Okkultisme" i en meget pæn udgave, som vist er gået hen og blevet ihvertfald 1000,- værd.
Muggen mås, de er blevet væk :(.
Ikke fordi jeg dyrker det så meget, men meget fedt et eller andet sted at have sådanne udgaver stående, ligesom det jo er med film.