Nu har jeg lige set 7'eren, men har aldrig læst bøgerne. Jeg har lige et spørgsmål.
Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad forbindelse vores verden og magi-verdnen har. Er det to forskellige "dimensioner" eller er det alt sammen vores verden? Det er ikke helt klart for mig når de "teleporterer" fra sted til sted, eller flyver i en blå bil fra Harry´s hus til Hogwarth. Eller når de flyver afsted fra Harry´s hus til Weasly huset her i 7'eren.
Jeg har altid set magi-verdnen som noget seperat - en fantasy verden med lande osv - men det skel synes jeg bliver nedbrudt i de nye film, så nu er jeg i tvivl om hvordan det hele hænger sammen.
For at gøre det meget kort, så er det en stor verden uden en separat magiverden. Når mugglere så ikke kan se f.eks. Hogswarts, skyldes det, at der er kastet magiske besværgelser, der gør, at skolen bliver usynlig for mugglere.
Der er ikke et egentligt skel mellem den magiske verden og muggle-verdenen, sådan som du f.eks. ser det i Narnia-universet. Sådan som J.K. Rowling skitserer muggles, så er de af natur dybt skeptiske overfor magi, så selv når de en sjælden gang bliver konfronteret med overnaturlige hændelser (som oftest sker ved at uheld, da troldmændene har love imod at bruge magi blandt muggles), så vil de oftest opfinde en naturlig forklaring -- på den måde lever muggles i dyb ignorance om den magiske verden, der omgiver dem... Lyder det bekendt, for resten? ;)
Men læg for resten mærke til 4'eren, hvor der kommer troldmænd både fra Kroatien og Frankrig til den særlige turnering, som også har deres troldmandsverdner. Det er lidt usammenhængende i grunden, for når man ser på resten af bøgerne, så er de meget lokalt fikseret, og man har dårligt indtryk af, at Voldemort og hans "death eaters" bevæger sig ret meget udenfor England (og alligevel er de denne store trussel for hele troldmandsverden). Men ja, der er ikke nogen klar grænse mellem de to dimensioner som sådan.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Ok, tak for svarene. Så giver det lidt mere mening igen... I øvrigt var 7'eren ganske underholdende sammenlignet med det forrige 2-3 stykker. Musikken kommer jeg mig dog aldrig over... pis....
Har ikke hørt musikken isoleret. Men jeg har set og hørt Philosopher´s Stone en del gange den sidste uge (knægten er helt vild) og sammenligner man er det sgu deprimerende.... Ikke mindst at kun "hovedtemaet" bruges og endda ekstremt sparsomt. Alt det andet Williams har opbygget (familie temaet, Voldemorts tema, Fønikstemaet, og Sirus' tema) er væk, og med det, magien... Og så er det sgu også deprimerende fabrikkens batman motiv finder vej til HP.
Altså, Williams er jo selvfølgelig i en klasse for sig - ingen tvivl der. Men sammenligner man dette soundtrack med Harry Potter 4-6, så synes jeg godt om det. Dog synes jeg også, at Philosopher's Stone er det bedste soundtrack, men dette soundtrack mener jeg, på en god dag, er et af de bedste nogensinde.
#1 Patriarch 14 år siden
Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad forbindelse vores verden og magi-verdnen har. Er det to forskellige "dimensioner" eller er det alt sammen vores verden? Det er ikke helt klart for mig når de "teleporterer" fra sted til sted, eller flyver i en blå bil fra Harry´s hus til Hogwarth. Eller når de flyver afsted fra Harry´s hus til Weasly huset her i 7'eren.
Jeg har altid set magi-verdnen som noget seperat - en fantasy verden med lande osv - men det skel synes jeg bliver nedbrudt i de nye film, så nu er jeg i tvivl om hvordan det hele hænger sammen.
Hvad er op og ned?
#2 MMB 14 år siden
Når mugglere så ikke kan se f.eks. Hogswarts, skyldes det, at der er kastet magiske besværgelser, der gør, at skolen bliver usynlig for mugglere.
#3 Riqon 14 år siden
Men læg for resten mærke til 4'eren, hvor der kommer troldmænd både fra Kroatien og Frankrig til den særlige turnering, som også har deres troldmandsverdner. Det er lidt usammenhængende i grunden, for når man ser på resten af bøgerne, så er de meget lokalt fikseret, og man har dårligt indtryk af, at Voldemort og hans "death eaters" bevæger sig ret meget udenfor England (og alligevel er de denne store trussel for hele troldmandsverden). Men ja, der er ikke nogen klar grænse mellem de to dimensioner som sådan.
#4 Patriarch 14 år siden
#5 MMB 14 år siden
Og når mugglerne endelig forstår, at der sker noget magisk, så bliver deres hjerner justeret, så de glemmer, hvad der er sket.
Jeg synes faktisk Desplat foemåede at strikke et ganske godt soundtrack sammen. Især Obliviate står som et højdepunkt.
#6 Patriarch 14 år siden
Suk
#7 MMB 14 år siden
#8 Riqon 14 år siden
Nå? Det husker jeg ikke at have set/læst. Lyder ret Men in Black-agtigt :)
#9 MMB 14 år siden
Really? Jeg mener da, det står ofte, at mugglere har fået deres hukommelse modificeret. Læs bl.a. her http://harrypotter.wikia.com/wiki/Memory_Charm
#10 Riqon 14 år siden
Jeg benægter ikke, jeg siger bare jeg ikke husker det ;)
Efterhånden mange år siden jeg har læst Harry Potter.