I øvrigt er det jo også interessant, at hvis disse partikler bevæger sig hurtigere end lyset, viser det jo netop, at al viden vi tager for givet, kan blive udfordret med tiden.
Her er der tale om en teori der har ca. 100 år på bagen og måske først modbevises nu, efter vi har fået muligheden for at eksperimentere med sådanne ting.
Ja. Det er dog også muligt at det er en regne/målefejl. Men det bliver spændende at se hvad det ender med. Jeg forestiller mig dog ikke at det rykker væsentligt ved relativitetsteorien, men nærmere at denne skal modificeres lidt.
Uh, I beg to differ. Hele relativitetsteorien bygger jo på, at intet objekt flytter sig hurtigere end lyset..
Som en af folkene fra CERN udtalte:
"This is like finding an apple, that falls upwards"
Vi må se. Jeg tror den bestå mange år endnu. Enten fordi der er blevet målt forkert et sted eller også består den i en modificeret form der tager højde den nye opdagelse.
Men det er spændende om denne opdagelse vil ændre teorien eller danne basis for en ny teori som viser sig at være forenelig med kvantemekanikken.
Even if these results are confirmed, they won't change at all the way we live or the way the world works. After all, these particles have presumably been speed demons for billions of years. But the finding will fundamentally alter our understanding of how the universe operates, physicists said.
Einstein's special relativity theory, which says that energy equals mass times the speed of light squared, underlies "pretty much everything in modern physics," said John Ellis, a theoretical physicist at CERN who was not involved in the experiment. "It has worked perfectly up until now."
[...]
Indiana's Kostelecky theorizes that there are situations when the background is different in the universe, not perfectly symmetrical as Einstein says. Those changes in background may alter both the speed of light and the speed of neutrinos.
But that doesn't mean Einstein's theory is ready for the trash heap, he said.
"I don't think you're going to ever kill Einstein's theory. You can't. It works," Kostelecky said. There are just times when an additional explanation is needed, he said.
If the European findings are correct, "this would change the idea of how the universe is put together," Columbia's Greene said. But he added: "I would bet just about everything I hold dear that this won't hold up to scrutiny."
#71 davenport 13 år siden
#72 MoH 13 år siden
http://webcast.cern.ch/
#73 Slettet Bruger [3482849591] 13 år siden
#74 The Insider 13 år siden
#75 Patriarch 13 år siden
Ja. Det er dog også muligt at det er en regne/målefejl. Men det bliver spændende at se hvad det ender med. Jeg forestiller mig dog ikke at det rykker væsentligt ved relativitetsteorien, men nærmere at denne skal modificeres lidt.
Men fedt!
#76 HonoDelLoce 13 år siden
Uh, I beg to differ. Hele relativitetsteorien bygger jo på, at intet objekt flytter sig hurtigere end lyset..
Som en af folkene fra CERN udtalte:
"This is like finding an apple, that falls upwards"
#77 Thomsen 13 år siden
http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/sensation...
Den opdateres løbende efterhånden, som de får indhentet kommentarer fra danske forskere.
#78 Patriarch 13 år siden
Vi må se. Jeg tror den bestå mange år endnu. Enten fordi der er blevet målt forkert et sted eller også består den i en modificeret form der tager højde den nye opdagelse.
Men det er spændende om denne opdagelse vil ændre teorien eller danne basis for en ny teori som viser sig at være forenelig med kvantemekanikken.
#79 Highland Park 13 år siden
#80 Patriarch 13 år siden