Gravatar

#41 The Insider 17 år siden

Du skal da ikke tjekke IMDb eller omslagene, før du har set afsnittene, lagoni! :-) Men ja, hun er dæleme et ondskabsfuldt væsen... men hun er samtidig også en fascinerende karakter, I think.
War. War never changes.
Gravatar

#42 lagoni 17 år siden

Det er så det irriterende ved nettet - jeg ville finde ud af hvor jeg havde set Cain-skuespilleren før og kunne så (næsten) ikke undgå at se hvor meget hun var med i serien og jeg ville se hvornår Razor skulle ses ift serien og så så coveret...

Nu er serien ved at være tilbage til rigtig god, men den har nu stadig sine irriterende og underlige momenter, fx (spoiler til ca afsnit 13, s2)
det at Tyrol og Helo nu bare går fri - jeg kan sagtens se Cains dom var uretfærdig, men de har jo trods alt dræbt en mand, en eller anden form for straf burde de da få.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#43 The Insider 17 år siden

Trust me - se resten af serien, der vil blive "taget hånd" om dine irritationsmomenter :-) Men syntes du, at Pegasus-afsnittene var ringe? Jeg syntes, det mere eller mindre er seriens foreløbige højdepunkt. Måske kun overgået af 3. sæsons fire åbningsafsnit.
War. War never changes.
Gravatar

#44 filmz-Le Samouraï 17 år siden

Jeg vil også være med, selvom mine punkter allerede er fremført af andre.

Som al god science fiction, så behandler Battlestar Galactica sin samtid mere, end den er en forestilling om fremtiden. Dens univers og tematik kan ses som en spejling af verden post-9/11 i en amerikansk optik.
Der er selvfølgelig de åbenlyse paralleller: det overraskende angreb, der definerer skæbnen for tusinder, og den skjulte fjende, som kan være din nabo eller kollega, og som måske endda først vækkes til handling på et senere tidspunkt.
Men der er også mere spændende, politiske problemstillinger: kan man tillade sig at sætte demokratiet ud af spil for at beskytte det? Er det i orden at ofre nogle for at redde andre og i så fald i hvilke situationer? Har flygtige begreber som ære en plads i en realpolitisk virkelighed? Hvilken effekt har de handlinger, vi foretager os i dag, på vores fremtidige situation?

BsG behandler alle disse spørgsmål og mange flere, men gør det balanceret i modsætning til den mere traditionelle s/h-tænkning i amerikansk tv-underholdning. Der er ingen entydigt onde eller fuldstændigt gode. Alle sværtes til ved at tage tvivlsomme beslutninger på et eller andet tidspunkt.
Naturligvis er cylonerne seriens skurke, men de er ikke så homogene i deres beslutninger og handlinger, som man kunne forvente. Mere vigtigt så er de et produkt af deres modstandere og kunne ikke have eksisteret uden. De er den kraft, der stiller spørgsmål ved menneskets eksistensberettigelse og værd.

Mht. religion i BsG, så ser jeg slet ikke noget problem. Hovedparten af jordens befolkning, inkl. folk i de industrialiserede lande, tror på højere magter af en eller anden art, så det virker ikke ligefrem som et utroværdigt spring af forestille sig, at det samme kan gøre sig gældende i et samfund med en høj teknologisk udvikling. Det spændende er derimod, hvordan religion fremstilles i serien.
Menneskene fremstilles fortrinsvist som polyteistiske og tror på de græsk-/ romersk-inspirerede "Kobols herrer", mens cylonerne omvendt er monoteistiske og tror på én sand Gud. Hvis serien havde været mere traditionelt konservativ, så ville det modsatte have været tilfældet for at styrke identifikationen med menneskene. Så det er et interessant valg af manuskriptforfatterne i en tid, hvor fløjene i de store konflikter alle gør krav på Gud og påstår at handle i overensstemmelse dermed.

Hertil kan man så lægge de etiske overvejelser i forbindelse med ny teknologi, som andre har nævnt: Hvordan definerer vi liv? Hvis vi skaber kunstig intelligens, hvilke rettigheder vil denne så have? Vil en kunstigt skabt intelligens have behov for at realisere sig selv, at søge sine egne svar og eksistensberettigelse, som vi gør i videnskab og religion? Osv. osv.

I mine øjne er BsG nok den mest tankevækkende og interessante, amerikanske serie, der længe er produceret, hvis man borer ned under overfladen. Og så gør det jo heller ikke noget, at den er underholdende, skuespillet generelt holder et højt niveau (med enkelte svipsere), og universet virker (nogenlunde) troværdigt. Kast et par babes ind, nogle gode effekter og en effektiv pseudo-dokumentarisk stil, og du har en vinder!
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#45 lagoni 17 år siden

#43 - ja, jeg syntes de var virkelig ringe. Jeg kunne godt lide enkelte ting deri, men den karakter irriterer mig bare utrolig meget. Lidt som når en bestemt kone, der bare aldrig skulle ha' overlevet angrebet, kan ødelægge alle afsnit hun er med i. Men jeg er nok bare nem at irritere, for deres handlinger er bare menneskelige på et underligt plan.
Gravatar

#46 filmz-Kadann 17 år siden

#45 -

Det er jo i virkeligheden det menneskelige der er humlen i det. :)

Adama og præsidenten tager jo en del tvivlsomme og moralsk forkerte valg. Lige præcis det du tager op, er der jo ingen tvivl om at der burde være en straf i et normalt samfund, men der er jo under 50.000 mennesker tilbage, så man har brug for alle, samt brug for moral blandt alle, så jeg synes at det er meget godt udtænkt at stille sådan et dilemma op - præcis ligesom det dilemma der opstår tidligere i serien, hvor man må alliere sig med straffefanger og hårde kriminelle, for at overleve.

Bortset fra det, så forklares Cains motivation for at opføre sig som hun gør, i "Razor". :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#47 El vez 17 år siden

#45 Jeg kan godt følge noget af din frustration, men hav tålmodighed :)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#48 lagoni 17 år siden

#46 - jeg kan sagtens se de nok meget menneskelige handlinger er hvad der faktisk holder serien oppe og væk fra klicheer, det er bare mig der synes mennesker er irriterende så :)

Lige endnu et eksempel på irriterende mennesker:
Fredsbevægelse der vil leve i fred med cylonerne?? Kan godt forstå deres bevæggrunde, men kan nu også sagtens forstå Adamas irritation.
Gravatar

#49 Æsop9000 17 år siden

#42, citat fra lagoni
det at Tyrol og Helo nu bare går fri - jeg kan sagtens se Cains dom var uretfærdig, men de har jo trods alt dræbt en mand, en eller anden form for straf burde de da få.

Cain er jo admiralen for hele flåden. I krigstid må officerer true og endda dræbe underordnede for at desaterer eller nægte ordre. Cain udsteder ordrerne i Flåden, da hun er øverstbefalende. Helo Og Tyrol dræbte en overordnet officer, som var ved at udføre admiralens ordre. Helo og Tyrol overtrådte udstedte ordre - cain gjorde ikke, da det er hende der udstedte dem og er den øverstebefalende officer i flåden. Derfor stilles de for krigsret. Jeg mener at det er meget logisk, plot-mæssigt og i militær-forstand (eller ihvertfald i forhold til sådan jeg forstod militæret da jeg var indkaldt ;-) ).

I teorien er der ingen forskel på teori og praksis. I praksis er der
Gravatar

#50 lagoni 17 år siden

#49 -
ja, det er logisk og nok retfærdigt i militærforstand (og måske plotmæssigt), men det behøves jo ikke betyde at andre ikke kan synes det er uretfærdigt.

Skriv ny kommentar: