Jeg syntes det er en ganske flot og spændene serie. Jeg så den ikke fra starten, så det meget forvirende til at starte med. Dog syntes jeg det er helt overdrevent som religion er overeksponeret i den serie. I nogle afsnit indgår ordet "gud" i næsten hver tredje sætning. Det finder jeg meget urealistisk, da jeg ikke mener at religion og videnskab kan hænge sammen. Enten må vi vælge videnskaben og tage den til stjernerne eller religionens statiske verdensbillede. Sammenlignet er Star Trek jo fuldstændig renset for religion, selvom afsnitene ofte kommer meget filosofiske emner.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Skaberne af serien mener åbenbart at religion skulle have en rolle og at det skulle være mindre realistisk end et samfund i Star Trek, hvor der ikke er religion eller penge, har jeg svært ved at se.
Jeg ved selvfølgelig ikke hvor meget du har set af serien, men religionen får en større rolle i serien og der blandes videnskab og religion netop sammen.
Men altså, at tale om hvordan et opdigtet fremtidigt samfund ser ud og om det er realistisk, er jo helt hen i vejret. Bare fordi din verdensopfattelse i øjeblikket siger, at der ikke eksisterer en gud, er jo ikke ensbetydende med at man fjerner religionen om 200 år, da der kan ske mange revideringer af den opfattelse undervejs.
Religion er jo ikke kun et spørgsmål om at tro på et højere væsen, tilbede dette og så underkaste sig dette væsen. Der er jo masser af samfund i verden, der fint kombinerer den filosofiske tilgang til religion, med udvikling og videnskab - altså det med at udvikle sig til et bedre menneske ved hjælp af nogle fastsatte regler og religion skaber jo håb, det kan man ikke komme udenom.
Hvis man forudsætter at Jorden ikke er det eneste sted i universet, hvor der findes liv og forudsætter at noget af dette liv har eksisteret meget længere tid end vi har og måske endda har besøgt os ved flere lejligheder, kunne det jo sagtens forklare en tro på noget guddommeligt, da teknologien hos sådanne væsner, ville være langt over menneskets fatteevne. Selvfølgelig er det et rent tankeeksperiment, uden hold i fakta (som vi kender i dag), men så kan man jo spekulere i om disse væsner havde givet os nogle svar og løsninger, der er blevet tolket igen og igen, igennem menneskets historie, så kilden er gået tabt og måske endda også noget af budskabet.. men hey, det er jo ren spekulation. :)
Og vel omkring ligeså realistisk som en race af robotter, der kæmper mod menneskeracen i en helt anden del af universet og både mennesker og robotter tror på noget guddommeligt. :)
Gaijin, jeg tror en af de primære ting, jeg har fundet virkelig positivt ved serien, er at der er konflikter i begge lejre. Fjenden er ikke blot en ansigtsløs dræbermaskine som i andre mennesker mod maskiner sci-fis (terminator/matrix), Cylons har udviklet sig fra toasters til avancerede væsner der indeholder følelser (eller tror de gør det), religiøse tanker osv. og serien stiller ofte spørgsmålet om hvorvidt Cylons er det næste skridt i evolutionen.
Også elementet at man ikke ved hvem der mon er Cylon, representerer en konstant underliggende trussel, hvilket gør den ekstremt dystre serie endnu mere dyster. Det mørke element er også noget der tiltaler mig - man kan drage en del paraleller til Blade Runner og tilsvarende fortællinger om en beskidt og mørk fremtid, der sætter en klar kontrast til scenarier med hele folkefærd der lever i en plasticverden og alle render rundt i fjollet ensartet kluns :)
Men seriens bærende force er personkarakteristikken og skuespillet, der virkelig er i top. Baltar og Adama senior især, spiller røven ud af bukserne og stjæler enhver scene de er med i. Tilsæt så et solidt politisk spil, lidt action i form af rumkampe og et par babes, og resultatet er en glimrende sci-fi serie.
#31 Ja der er et ret massivt religiøst element i serien, men det er nu ganske interessant, da mennesker og Cylons (primært Number Six) lader til at have forskellige religiøse overbevisninger. Det gør dog kun serien mere interessant, da der nemt kan trækkes paraleller til vort eget samfund. Det bliver gjort endnu mere tydeligt i Sæson 2 med bl.a.
selvmordsbomber
.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Hvis man forudsætter at Jorden ikke er det eneste sted i universet, hvor der findes liv og forudsætter at noget af dette liv har eksisteret meget længere tid end vi har og måske endda har besøgt os ved flere lejligheder, kunne det jo sagtens forklare en tro på noget guddommeligt, da teknologien hos sådanne væsner, ville være langt over menneskets fatteevne. Selvfølgelig er det et rent tankeeksperiment, uden hold i fakta (som vi kender i dag), men så kan man jo spekulere i om disse væsner havde givet os nogle svar og løsninger, der er blevet tolket igen og igen, igennem menneskets historie, så kilden er gået tabt og måske endda også noget af budskabet.. men hey, det er jo ren spekulation. :)
Meget interresant tanke-eksperiment. Og hvem ved, måske var de første "Guder" i menneskernes mytologi rumvæsner. Et sjovt eksempel på dette var da den Amerikanske hær/luftvåben bekæmpede Japanerne under Anden Verdenskrig. Amerikanerne landende på øer i papua ny Guniea og lignende øer mellem USA og Japan eller Japan og Australien. Teknologi-stadiet på disse øer var, sammenlignet med resten af verden, på stenalder-stadiet. Da amerikanerne landede på disse øer så de indfødte dem komme i disse store "magiske fugle" (fly), de så Amerikanerne måske tændte en cigaret med en lighter og gøre mange andre ting som de ikke kunne sætte ind i deres samfundsmæssige kontekst. Da Amerikanerne forlod disse øer var der på nogle øer hvor indbyggerne begyndte at bygge bambus-modeller af amerikanernes fly og forstærke Amerikanernes landingsbaner. De troede at disse Amerkanske piloter var guder - hvordan eller skulle de kunne flyve og tænde ild med sådan en lille magisk tingest?
Så derfor er der mange der spekulerede om de første "guder" i menneskernes religioner var rumvæsner, som i primitive menneskers øjne ville blive opfattet som guder (who could blame them). Men dette er selvfølgelig kun spekulation og pseudo-videnskab, uden nogle konkrete beviser.
Men det var også sådan nogle tanker der inspirerede den første BSG-serie. Glen Larson, skaber af BSG, fortalte i et interview at det var sådan nogle tanker fremført i en bog kaldet "chariots of the gods" som inspirerede ham til noget af mytologien i BSG.
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis. I praksis er der
#30, El Vez kommer med nogle meget gode argumenter. Og der er mange andre prisværdige elementer, der alle nævnes i anmeldelsen: det glimrende koncept, seriens enorme relevans, underholdningsfaktoren, karaktererne, det talentfulde ensemble og det fantastiske look.
#33 Det lyder faktisk ganske interessant. Jeg giver den en chance til.
#35 De elementer, du nævner, er jo påstande. Du lægger mere et fokus på, at serien er underholdende, velspillet og så videre, fremfor at uddybe hvad, der gør den underholdende. En undtagelse er, når du påpeger tematiske paralleller til vores samtid. Det får serien til at lyde meget interessant. Som sagt er det en udmærket anmeldelse, men det lyder som noget af en overdrivelse, når du kalder det den en af de bedste tv-serier nogensinde.
Men nu har jeg hørt nok til at give den en chance til. Og hvis jeg bliver omvendt til at mene, at det er en af de bedste tv-serier nogensinde, så skal jeg nok prædike budskabet ud lige så ihærdigt som jer :)
Så kom der da en kandidat til mest irriterende tv-karakter nogensinde (spoiler til sæson 2, afsnit 10 og lidt frem nok):
Admiral Cain (og hendes crew) er virkelig irriterende - kom nu, giv dem da en retfærdig rettergang og lad være med at få folk til at voldtage din fange. Den civilisation andre har forsøgt at opretholde, er helt væk der. Og så er hun bare sådan lidt generelt øretæveindbydende... Håber (og kan se på imdb) hun ikke er med længe.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
#31 Kisbye 17 år siden
Dog syntes jeg det er helt overdrevent som religion er overeksponeret i den serie.
I nogle afsnit indgår ordet "gud" i næsten hver tredje sætning.
Det finder jeg meget urealistisk, da jeg ikke mener at religion og videnskab kan hænge sammen.
Enten må vi vælge videnskaben og tage den til stjernerne eller religionens statiske verdensbillede.
Sammenlignet er Star Trek jo fuldstændig renset for religion, selvom afsnitene ofte kommer meget filosofiske emner.
#32 filmz-Kadann 17 år siden
Skaberne af serien mener åbenbart at religion skulle have en rolle og at det skulle være mindre realistisk end et samfund i Star Trek, hvor der ikke er religion eller penge, har jeg svært ved at se.
Jeg ved selvfølgelig ikke hvor meget du har set af serien, men religionen får en større rolle i serien og der blandes videnskab og religion netop sammen.
Men altså, at tale om hvordan et opdigtet fremtidigt samfund ser ud og om det er realistisk, er jo helt hen i vejret. Bare fordi din verdensopfattelse i øjeblikket siger, at der ikke eksisterer en gud, er jo ikke ensbetydende med at man fjerner religionen om 200 år, da der kan ske mange revideringer af den opfattelse undervejs.
Religion er jo ikke kun et spørgsmål om at tro på et højere væsen, tilbede dette og så underkaste sig dette væsen. Der er jo masser af samfund i verden, der fint kombinerer den filosofiske tilgang til religion, med udvikling og videnskab - altså det med at udvikle sig til et bedre menneske ved hjælp af nogle fastsatte regler og religion skaber jo håb, det kan man ikke komme udenom.
Og vel omkring ligeså realistisk som en race af robotter, der kæmper mod menneskeracen i en helt anden del af universet og både mennesker og robotter tror på noget guddommeligt. :)
#33 El vez 17 år siden
Også elementet at man ikke ved hvem der mon er Cylon, representerer en konstant underliggende trussel, hvilket gør den ekstremt dystre serie endnu mere dyster. Det mørke element er også noget der tiltaler mig - man kan drage en del paraleller til Blade Runner og tilsvarende fortællinger om en beskidt og mørk fremtid, der sætter en klar kontrast til scenarier med hele folkefærd der lever i en plasticverden og alle render rundt i fjollet ensartet kluns :)
Men seriens bærende force er personkarakteristikken og skuespillet, der virkelig er i top. Baltar og Adama senior især, spiller røven ud af bukserne og stjæler enhver scene de er med i. Tilsæt så et solidt politisk spil, lidt action i form af rumkampe og et par babes, og resultatet er en glimrende sci-fi serie.
#31 Ja der er et ret massivt religiøst element i serien, men det er nu ganske interessant, da mennesker og Cylons (primært Number Six) lader til at have forskellige religiøse overbevisninger. Det gør dog kun serien mere interessant, da der nemt kan trækkes paraleller til vort eget samfund. Det bliver gjort endnu mere tydeligt i Sæson 2 med bl.a.
#34 Æsop9000 17 år siden
Meget interresant tanke-eksperiment. Og hvem ved, måske var de første "Guder" i menneskernes mytologi rumvæsner.
Et sjovt eksempel på dette var da den Amerikanske hær/luftvåben bekæmpede Japanerne under Anden Verdenskrig. Amerikanerne landende på øer i papua ny Guniea og lignende øer mellem USA og Japan eller Japan og Australien. Teknologi-stadiet på disse øer var, sammenlignet med resten af verden, på stenalder-stadiet. Da amerikanerne landede på disse øer så de indfødte dem komme i disse store "magiske fugle" (fly), de så Amerikanerne måske tændte en cigaret med en lighter og gøre mange andre ting som de ikke kunne sætte ind i deres samfundsmæssige kontekst. Da Amerikanerne forlod disse øer var der på nogle øer hvor indbyggerne begyndte at bygge bambus-modeller af amerikanernes fly og forstærke Amerikanernes landingsbaner. De troede at disse Amerkanske piloter var guder - hvordan eller skulle de kunne flyve og tænde ild med sådan en lille magisk tingest?
Så derfor er der mange der spekulerede om de første "guder" i menneskernes religioner var rumvæsner, som i primitive menneskers øjne ville blive opfattet som guder (who could blame them).
Men dette er selvfølgelig kun spekulation og pseudo-videnskab, uden nogle konkrete beviser.
Men det var også sådan nogle tanker der inspirerede den første BSG-serie. Glen Larson, skaber af BSG, fortalte i et interview at det var sådan nogle tanker fremført i en bog kaldet "chariots of the gods" som inspirerede ham til noget af mytologien i BSG.
#35 The Insider 17 år siden
#36 mr gaijin 17 år siden
#35 De elementer, du nævner, er jo påstande. Du lægger mere et fokus på, at serien er underholdende, velspillet og så videre, fremfor at uddybe hvad, der gør den underholdende. En undtagelse er, når du påpeger tematiske paralleller til vores samtid. Det får serien til at lyde meget interessant. Som sagt er det en udmærket anmeldelse, men det lyder som noget af en overdrivelse, når du kalder det den en af de bedste tv-serier nogensinde.
Men nu har jeg hørt nok til at give den en chance til. Og hvis jeg bliver omvendt til at mene, at det er en af de bedste tv-serier nogensinde, så skal jeg nok prædike budskabet ud lige så ihærdigt som jer :)
#37 El vez 17 år siden
...så lad mig lige slå fast at jeg også mener det er tilfældet, ihvertfald hvis man kan se bort fra nogle få ujævne afsnit hist of her :)
#38 lagoni 17 år siden
#39 El vez 17 år siden
#40 lagoni 17 år siden