#12 "Scarlett Empress", "The Devil is a Woman" og "Dishonored" anser jeg for hans bedste foruden den blå engel. "Morocco" fangede mig ikke helt så meget, men generelt går man ikke helt galt i byen med Dietrich-filmene.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Hvis antallet af film er underordnet, så vil jeg da også tillade mig at nævne Charles Laughton: Han instruerede kun én film, men det var til gengæld også det atypiske film-noir mesterværk, "The Night of the Hunter".
Foruden dem Rockysds har nævnt, så er "Shanghai Express" og "The Docks of New York" også glimrende film, og muligvis også "The Shanghai Gesture", som jeg endnu ikke har fået set.
Spænende forslag - jeg laver en opremsning senere. Måske en eller anden kan finde på en god måde til at samle 10-12 stykker (en afstemning af en art)som vi kan forslå til en poll?
Pollen skal selvfølgelig afsluttes med muligheden : "jeg interessere mig ikke for noget fra før min fødsel."
Har lige et par outsiders, hvor jeg helt klart mener, at Stanley Kramer har fortjent en plads. Han er ikke gået af vejen for de kontroversielle emner. De andre kan diskuteres.
Stanley Kramer: The Defiant Ones (1958), On the Beach (1959), Inherit the Wind (1960), Judgment at Nuremberg (1961), It's a Mad, Mad, Mad, Mad World (1963), Guess Who's Coming to Dinner (1967)
Leiws Milestone: Two Arabian Knights (1927), All Quiet on the Western Front (1930), Of Mice and Men (1940), Ocean's Eleven (1960), Mutiny on the Bounty (1962).
Meryn LeRoy: Little Caesar (1931), I Am a Fugitive from a Chain Gang (1932), Gold Diggers of 1933 (1933), Quo Vadis (1951)
Raoul Walsh:The Thief of Bagdad (1924), The Big Trail (1930), The Roaring Twenties (1939), High Sierra (1941), They Died with Their Boots On (1941), White Heat (1949)
Sidney Lumet: 12 Angry Men(1975), Long Day's Journey Into Night(1962), The Pawnbroker(1964), Fail-Safe(1964)
Alfred Hitchcock Anthony Mann Billy Wilder Buster Keaton Cecil B. DeMille Charles Chaplin Charles Laughton D.W. Griffith Douglas Sirk Elia Kazan Erich von Stroheim Ernst Lubitsch F.W. Murnau (50/50) Frank Capra Fred Zinnemann Fritz Lang George Cukor Howard Hawks John Ford John Huston Josef von Sternberg King Vidor Lewis Milestone Mark Sandrich Meryn LeRoy Michael Curtiz Nicholas Ray Orson Wells Otto Preminger Preston Sturges Raoul Walsh Rouben Mamoulian Sidney Lumet Stanley Donen & Gene Kelly Stanley Kramer Stanley Kubrick Victor Fleming Vincente Minnelli William Wyler
David Lean mangler vist også lige at blive nævnt. En af mine yndlignsinstruktører som har lavet et par episke værker. Brief Encounter, Great Expectations, The Bridge on the River Kwai, Lawrence of Arabia, Doctor Zhivago.
Jeg kan ikke komme i tanke om en eneste dårlig film som han har stået bag.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
#11 Bates 16 år siden
Shadows (1959)
Faces (1968)
Og så selvfølgelig alle de vidunderlige film han også lavede efter!
#12 jessup 16 år siden
Preminger er for mig at se overvurderet i forhold til de andre men der er selvfølgeli heller ikke en begrænsining på antallet.
Jeg kender ikke personligt meget Josef von Sternberg - hvad er hovedværkerne? The Blaue engel har jeg set.
#13 rockysds 16 år siden
#14 Antlion 16 år siden
#12:
Foruden dem Rockysds har nævnt, så er "Shanghai Express" og "The Docks of New York" også glimrende film, og muligvis også "The Shanghai Gesture", som jeg endnu ikke har fået set.
#15 jessup 16 år siden
Pollen skal selvfølgelig afsluttes med muligheden : "jeg interessere mig ikke for noget fra før min fødsel."
#16 Skeloboy 16 år siden
Har lige et par outsiders, hvor jeg helt klart mener, at Stanley Kramer har fortjent en plads. Han er ikke gået af vejen for de kontroversielle emner. De andre kan diskuteres.
Stanley Kramer: The Defiant Ones (1958), On the Beach (1959), Inherit the Wind (1960), Judgment at Nuremberg (1961), It's a Mad, Mad, Mad, Mad World (1963), Guess Who's Coming to Dinner (1967)
Leiws Milestone: Two Arabian Knights (1927), All Quiet on the Western Front (1930), Of Mice and Men (1940), Ocean's Eleven (1960), Mutiny on the Bounty (1962).
Meryn LeRoy: Little Caesar (1931), I Am a Fugitive from a Chain Gang (1932), Gold Diggers of 1933 (1933), Quo Vadis (1951)
Raoul Walsh:The Thief of Bagdad (1924), The Big Trail (1930), The Roaring Twenties (1939), High Sierra (1941), They Died with Their Boots On (1941), White Heat (1949)
Sidney Lumet: 12 Angry Men(1975), Long Day's Journey Into Night(1962), The Pawnbroker(1964), Fail-Safe(1964)
#17 Skeloboy 16 år siden
Anthony Mann
Billy Wilder
Buster Keaton
Cecil B. DeMille
Charles Chaplin
Charles Laughton
D.W. Griffith
Douglas Sirk
Elia Kazan
Erich von Stroheim
Ernst Lubitsch
F.W. Murnau (50/50)
Frank Capra
Fred Zinnemann
Fritz Lang
George Cukor
Howard Hawks
John Ford
John Huston
Josef von Sternberg
King Vidor
Lewis Milestone
Mark Sandrich
Meryn LeRoy
Michael Curtiz
Nicholas Ray
Orson Wells
Otto Preminger
Preston Sturges
Raoul Walsh
Rouben Mamoulian
Sidney Lumet
Stanley Donen & Gene Kelly
Stanley Kramer
Stanley Kubrick
Victor Fleming
Vincente Minnelli
William Wyler
#18 filmz-jonasgr 16 år siden
Jeg kan ikke komme i tanke om en eneste dårlig film som han har stået bag.
'Cause I'm evil"
#19 jessup 16 år siden
Hvis vi skal have Kramer så må Fuller også være med - i den kaliber er der efter min mening en del instruktører.
#20 Skeloboy 16 år siden