Gravatar

#1 jessup 16 år siden

Det er en lang periode man skal tage stilling til men interessen er muligvis minimal. Kom med foreslag til bedste instruktører i denne periode - det skal være deres storhedtid. Hvis man vil have Robert Altman skal man have nogle gode argumenter for at hans pre-MASH film er geniale. Det kunne umiddelbart munde ud i et forslag til en poll. Hvis udenlandske instruktører primært har lavet film i USA eller deres væsentligste værker, tæller disse også med f.eks. Hitchcock

Et par forslag:

John Ford
Orson Wells
Billy Wilder
Alfred Hitchcock
Douglas Sirk
Elia Kazan
Nicholas Ray
Charles Chaplin
Ernst Lubitsch
Preston Sturges
D.W. Griffith
Howard Hawks

Nævn flere og kritiser gerne mine.
This is just until June
Gravatar

#2 Slettet Bruger [2371659464] 16 år siden

Selvom en stor del af Stanley Kubricks store film er fra efter 1967, lavede han også film som Dr. Strangelove, The Killing, Paths of Glory, Spartacus og Lolita før da, så han kunne måske også tages i betragtning.
Gravatar

#3 Highland Park 16 år siden

jessup (1) skrev:
Det er en lang periode man skal tage stilling til men interessen er muligvis minimal.

Perioden bliver vel hverken længere eller kortere afhængigt af graden af interesse. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#4 jessup 16 år siden

#2 helt sikkert - min gamle ynglingsintruktør skal da med.

#3 næh, men jeg ville have det skulle være før 1967 og størst muligt spillerum for medvirken. Jeg havde først perioden fra 1940 - 1967 i tankerne men der skal nok for meget IMDB søgning til.
This is just until June
Gravatar

#5 Benway 16 år siden

John Huston og Buster Keaton er de første, der falder mig ind. Ellers tror jeg du har nævnt dem, jeg umiddelbart ville tænke på.

Jeg har selv et lidt anstrengt forhold til Griffith, men hans betydning er indiskutabel.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#6 filmz-Bruce 16 år siden

Frank Capra, Anthony Mann, William Wyler.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#7 Antlion 16 år siden

Vi mangler ihvertfald at nævne:

Erich von Stroheim
Fred Zinnemann
F.W. Murnau (50/50)
George Cukor
Josef von Sternberg
King Vidor
Michael Curtiz
Stanley Donen & Gene Kelly
Victor Fleming
Vincente Minnelli
Gravatar

#8 filmz-Bruce 16 år siden

#7 Cukor absolut!!! Og Otto Preminger skal ihvertfald også nævnes. Mark Sandrich skal med, hvis Fred Astaire tiden skal hædres, og selvfølgelig skal den det. Rouben Mamoulian.
Gravatar

#9 Antlion 16 år siden

#8:

Ja, man kommer ikke uden om værker som "Angel Face", "Laura" og (lad mig gætte din favorit) "Anatomy of a Murder" med Jimmy. :)
Gravatar

#10 filmz-Bruce 16 år siden

#9 Jep ;) Og King Vidor var jo kæmpe i de helt "gamle dage". Nu kommer Wizard of Oz snart i den store udgave!!!

Skriv ny kommentar: