Gravatar

#31 Skeloboy 16 år siden

Hmm...Elia Kazan, Hitchcock, Frank Capra, Billy Wilder, Charles Chaplin, Fred Zinnemann, bare for at nævne nogle få, var ikke amerikanere...så synes det er fint nok, hvis hovedparten af deres produktion er i USA.

Men jeg er egentlig også med på at medtage alle instruktører...
Gravatar

#32 dolphinfriendly 16 år siden

#29 New Hollywood "nybølgen" begynder populært sagt med "Bonnie & Clyde" i '67, så tror det er derfor.

Gravatar

#33 filmz-jonasgr 16 år siden

#31 Jo jo fair nok. Hvis præmiserne bare er klare, så er det intet problem med mig. Og det kan jo selvfølgelig også altid være svært at definere hvem som er amerikaner og hvem der ikke er.

"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#34 Bony 16 år siden

12 stk.

Billy Wilder
Alfred Hitchcock
Stanley Kubrick
Charles Chaplin
Fritz Lang
Stanley Kramer
John Ford
Orson Welles
Howard Hawks
Michael Curtiz
John Huston
F. W. Murnau

Dog er et par af dem, jo slet ikke amerikanere. Chaplin var englænder, Lang var fra Østrig og Murnau var tysker. Det slog mig lige, men så på den anden side, så kan jeg se at jeg ikke er den eneste der har taget dem med. Hvor går grænsen så?
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#35 BN 16 år siden

Bony (34) skrev:
Dog er et par af dem, jo slet ikke amerikanere.

Hitchcock var også englænder, og både Michael Curtiz og Billy Wilder var fra Østrig-Ungarn.

Men ellers kan vi bare anlægge samme syn på sagen som Hitchcock, der sagde noget i retning af: 'Der findes ingen amerikanere, kun italienere, irere, englændere, tyskere o.s.v.'

:-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#36 Skeloboy 16 år siden

#34 - well...hovedproduktionen skal være lavet i USA, IMO...Murnau er måske ikke så god så...

Kommer med en senere, men den bliver sgu nok meget lig alle de andre:)
Gravatar

#37 jessup 16 år siden

Jeg har været på siden de sidste par dage.

1967 er valgt fordi de fleste af os er mest med i Amerikansk film efter denne periode - at det skulle være 1967 og ikke bare før 70erne er med hjælp fra easy riders...

Jeg ved ligesom jer at de fleste instruktører fra denne periode ikke er født i USA derfor skal man kunne argumentere for at deres vigtigste værker er produceret i USA. Enten fordi deres film fra hjemlandet er ringe kendt eller fordi de simpelhen er af ringere kvalitet - Sirk er dansk/tysker men jeg er ikke bange for at betragte ham som amerikansk instruktør det samme med Wilder.

Det er ikke en simpel øvelse i at remse op, men hvad man er begejstret for indenfor nogle ikke alt for snævre rammer. Som jeg nævnte tidligere synes jeg ikke Murnau og Lang hører hjemme (måske er sidstnævnte til større diskution).

Bedste instruktører af amerikanske film hvor flest/overvejende/vigtigste af deres hovedværker flest kan betragtes som amerikanske og før 1967 - er det bedre?
This is just until June
Gravatar

#38 BN 16 år siden

dobbeltpost
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: