Gravatar

#31 putandtake 20 år siden

#30 Jeg gav selv 90 kr for Harry Potter 4 og var næsten sur over prisen, da det var lørdag eftermiddag, men salen var fyldt, og så prisen har jo ikke fra biografens synspunkt været for høj.

Problemet i at bruge et land som Japan som sammenligning er, at købekraften sandsynligvis er forskellig fra den danske (jeg har ingen tal for det, vil jeg skynde mig at tilføje). Tilsvarende gør sig sikkert gældende for deres mængde af fritid, præferencer med hensyn til amerikanske vs japanske film (udvalget af film der går i biograferne i dk og Japan er jo ikke ens, og det i sig selv kan spille en rolle), befolkningstæthed, priser i nabolande, driftsomkostninger ved at drive en biograf og en lang række andre faktorer.

Jeg ved ikke hvornår film udkommer på DVD i Japan, men i USA er der en åbenlys sammenhæng mellem (det manglende) antal biografgængere og DVD premiere-datoerne, når man 3 måneder efter filmens release kan købe den relativt billigt på DVD. Pointen er, at det er meget svært at lave vandtætte sammenligninger af prisniveauer på tværs af lande.
Gravatar

#32 mr gaijin 20 år siden

#31 Det er svært at sammenligne købekraften mellem Japan og Danmark, da købekraften som regel måles ud fra netto løn, og Danmark har jo et højt skattetryk. Men du har ret, man kan ikke lave en enkel sammenligning af priserne alene, og forvente at den holder. En hel del andre faktorer spiller ind. Blandt dem du nævner er befolkningstæthed nok den væsentligste. I Tokyo kan du sikkert fylde en biografsal ved at sætte en plakat på størrelse med et frimærke på en togrude. Men prisforskellen er alligevel så stor på trods af ligheder i økonomisk velstand, at det ikke er underligt, at biografpriserne i DK bliver ved med at stige ud over "almindelig" inflation.
Happiness is not always the best way to be happy.

Skriv ny kommentar: