The Dark Knight, Heat og Lord of the rings - Fellowship of the ring vil med garanti befinde sig i min top 20. Jeg synes at standarden i din top 40 er ganske rimelig i forhold mine meninger om filmene. Det kan du selvfølgelig være ligeglad med, men ville lige nævne det. :) The Phantom Menace og Attack of The Clones nok de eneste af filmene jeg ikke er så glad for. På karakterskalaen ligger de andre på 4/6 og op efter. Det skal dog siges at mangler at se Angelas Ashes, Indiscreet, The Accidental Tourist, A Room With a View og The Awful Truth.
Du har meget med, at trilogier bliver placeret lige efter hinanden. Det er ret tilfældigt, at alle trilogier du har med på listen, er af samme høje kvalitet. Eller tæt op ad hinanden. Og Hobitten som kommer liiiige efter LOTR, og altså som den 5 bedste film ever? Ikke at jeg mistænker dig for noget, men jeg finder det sgu lidt morsomt. Og alligevel kan jeg ikke helt droppe "detektiven" i mig, da jeg næsten på forhånd kan regne ud, hvor du vil placere de næste to Peter Jackson film :D
Det, du egentlig siger, er at hvis der laves en trilogi, så er det hos mig nærmest en naturlov, at filmene kommer til at ligge 1-2-3 efter hinanden (blot i varierende rækkefølge). Med andre ord: Det eneste kriterium, som hver film skal opfylde, er: at være den NÆSTE film, at være en sequel eller efterfølger. Det er faktisk dét du siger.
Men din teori holder ikke. Mit eneste kriterium er: skyhøj kvalitet.
Der findes 3 Terminator-film med Schwarzenegger - men kun to af dem er at finde på min Top 200, eftersom det kun er nr. 1 og 2 der holder den skyhøje kvalitet. Der findes 4 Alien-film - men kun to af dem er på min topliste. Der er lavet 4 Bourne-film - men jeg har ingen interesse i den fjerde. Der er lavet 3 Godfather-film - men kun to af dem er på min topliste. Og Richard Lester har faktisk lavet 3 musketer-film - men kun de to første er på min topliste.
Mit krav om skyhøj kvalitet betyder rent praktisk, at (1) en fortsættelse i alle henseender skal være fuldt ud ligeså tilfredsstillende som sin forgænger, og at (2) filmene skal kunne ses i naturlig forlængelse af hinanden og føles som en helhed. Og dette lever alle de trilogier, som er på min liste, op til. Ellers ville de ikke være der.
Ispep (1309) skrev:
Meet Joe Black som nummer 20? ..... Jeg husker den som middelmådige, men ikke en jeg på nogen måde føler behov for at vende tilbage til, dertil er den vist bare for ubetydelig.
Den ligger så højt, fordi det er et eksistentielt drama blandet med en lettere humoristisk romantisk historie, samt fordi den er spækket med filmmagi og topklasse skuespil. Jeg elsker, at det overnaturlige aspekt aldrig vises, men udelukkende ligger i dialogen, altså i hvad personerne siger og hører og fortæller. Det samme - altså at det hele ligger i dialogen - gælder i øvrigt - selve dramaet. Og det finder jeg fascinerende og overmåde vellykket. I rigtigt mange scener er det hele kogt ned til to skuespillere, der taler sammen. Dette giver disse scener og filmen som helhed et meget intimt, nærmest kammerspils-agtigt præg.
Jeg elsker den film og kan se den igen og igen.
Ispep (1309) skrev:
Og; troede i øvrigt du anså Nolans Inception som hans bedste, derfor også højst placeret af hans film??
Jeg har ikke helt besluttet med mig selv, om 'Inception' er bedre Batman-trilogien eller omvendt. Det er faktisk den eneste grund til, at den ikke er smidt ind på listen endnu. Men en høj placering får den - jeg ved bare ikke, HVOR høj.
#1311 Ispep 11 år siden
Den har jeg hørt om ja, at Bn godt kan lide bøsser :D
#1312 Batsy 11 år siden
#1313 Kochie 11 år siden
#1314 IK 11 år siden
#1315 Ispep 11 år siden
#1316 MMB 11 år siden
Åh, åh! Så er det forfra!
#1317 Ispep 11 år siden
Kan være der bliver plads til Brokeback Mountain nu?
#1318 BN 11 år siden
Det, du egentlig siger, er at hvis der laves en trilogi, så er det hos mig nærmest en naturlov, at filmene kommer til at ligge 1-2-3 efter hinanden (blot i varierende rækkefølge). Med andre ord: Det eneste kriterium, som hver film skal opfylde, er: at være den NÆSTE film, at være en sequel eller efterfølger. Det er faktisk dét du siger.
Men din teori holder ikke. Mit eneste kriterium er: skyhøj kvalitet.
Der findes 3 Terminator-film med Schwarzenegger - men kun to af dem er at finde på min Top 200, eftersom det kun er nr. 1 og 2 der holder den skyhøje kvalitet. Der findes 4 Alien-film - men kun to af dem er på min topliste. Der er lavet 4 Bourne-film - men jeg har ingen interesse i den fjerde. Der er lavet 3 Godfather-film - men kun to af dem er på min topliste. Og Richard Lester har faktisk lavet 3 musketer-film - men kun de to første er på min topliste.
Mit krav om skyhøj kvalitet betyder rent praktisk, at (1) en fortsættelse i alle henseender skal være fuldt ud ligeså tilfredsstillende som sin forgænger, og at (2) filmene skal kunne ses i naturlig forlængelse af hinanden og føles som en helhed. Og dette lever alle de trilogier, som er på min liste, op til. Ellers ville de ikke være der.
Den ligger så højt, fordi det er et eksistentielt drama blandet med en lettere humoristisk romantisk historie, samt fordi den er spækket med filmmagi og topklasse skuespil. Jeg elsker, at det overnaturlige aspekt aldrig vises, men udelukkende ligger i dialogen, altså i hvad personerne siger og hører og fortæller. Det samme - altså at det hele ligger i dialogen - gælder i øvrigt - selve dramaet. Og det finder jeg fascinerende og overmåde vellykket. I rigtigt mange scener er det hele kogt ned til to skuespillere, der taler sammen. Dette giver disse scener og filmen som helhed et meget intimt, nærmest kammerspils-agtigt præg.
Jeg elsker den film og kan se den igen og igen.
Jeg har ikke helt besluttet med mig selv, om 'Inception' er bedre Batman-trilogien eller omvendt. Det er faktisk den eneste grund til, at den ikke er smidt ind på listen endnu. Men en høj placering får den - jeg ved bare ikke, HVOR høj.
#1319 MadMartigan 11 år siden
Pulp Fiction!!!
#1320 Neranders 11 år siden
Hov, du kom vidst til at skrive en forkert film ved en fejl. Lad mig hjælpe dig lidt på vej. ;)
"That's rough, buddy."