Selve håndværket i de følgende er helt i top, men har et relativt uinteressant/svagt plot:
Bram Stoker's Dracula The Shining
Jeg har svært ved at se, at plottene er svagere end i mange af de øvrige, men det behøver ikke skille os ad. Nogle gange er plottet mindre vigtigt, hvis blot udførelsen er helt i top.
Tror i øvrigt mange vil være ret uenige med dit mht. The Shining.
Der er for nylig lavet en hel film kun om skjulte budskaber i filmen.
Mht. Dracula er det jo en decideret teaterfilm, hvor udførelsen er til 11 af 10. Man kan diskutere, om det er en "lille" historie eller ej. Selvom Stoker næppe har tænkt i de baner, er det vil ikke nogen hemmelighed, at Coppola har et slet skjult budskab omkring seksuelt overførte sygdomme og prævention i sin film. Den udkom i en AIDS-tid.
Synes I øvrigt at udbygningen af Stokers fortælling med Vlad Tepes-historien er fantastisk, ikke mindst fordi det jo er alment kendt, at Dracula er baseret på ham.
Var i øvrigt sidste år i Karpaterne og besøgte bl.a. Bran-slottet. Det var en fortryllende rejse i tid. Romaerne kører rundt i deres hestevogne, man ser bjørne og vildsvin i skovene, der er gamle kors og symboler, og hugtænderne lurer i skumringen. Det kan varmt anbefales til både vampyrelskere og eventyrere.
Jeg har svært ved at se, at plottene er svagere end i mange af de øvrige
For dem der godt kan lide vampyrhistorier, er jeg stensikker på, at plottet føles stærkt. Det er såmænd bare mig, der ikke rigtigt finder den slags historier særlig interessante. Det er også derfor ordet "svagt" var knyttet sammen med et andet ord, så der stod "uinteressant/svagt".
Doc Doom (1361) skrev:
Tror i øvrigt mange vil være ret uenige med dit mht. The Shining.
Det har du bestemt ret i.
Som jeg tidligere har skrevet i andre tråde:
Teknisk set, visuelt og stemningsmæssigt er 'The Shining' efter min mening nærmest et mesterværk eller et stærkt vidnesbyrd om hvad en mesterinstruktør kan udrette på det store lærred. Det er kun plottet og dets afvikling, jeg ikke er tilfreds med.
BN jeg parisit'er atter lige på din tråd og poster min egen opdaterede top-liste, delt ind i mine egne genrer men uprioriteret i øvrigt :-)
SCIFI: 2001 Space Oddyssey Alien Blade Runner Mad Max 2 Matrix Trilogy The Abyss X Men 2 Terminator I-II EVENTYR: Fellowship Of The Ring - Extended Edition Star Wars (1977)
HISTORISKE: The Last of the Mohicans Braveheart
COBØJDERS: Young Guns I-II For A Few Dollars More Once Upon A Time In The West Good Bad Ugly
GANGSTA: Godfather Trilogy Goodfellas Blood In Blood Out The Departed Scarface The Untouchables Heat Pulp Fiction
COMICS: Back To The Future I-II The Holy Grail The Return Of The Pink Panther Christmas Vacation Life Of Brian
KRIG: The Hunt For Red October Platoon Apocalypse Now
ACTION & SPÆNDING: Die Hard Lethal Weapon The Dark Knight The Bourne Trilogy The Spy Who Loved Me Goldfinger First Blood Training Day Point Break Kill Bill I Fargo
GØJSER: Sleepy Hollow The Silence Of The Lambs The Shining Exorcisten Candy Man
HUGTÆNDER: Blade I The Fearless Vampire Killers Bram Stoker's Dracula Nosferatu An American Werewolf
Det overrasker mig lidt, at du kun har "Star wars" og ikke "The Empire strikes back" på listen, da mange regner dem for mindst lige gode og en del også synes at "Empire..." er den bedste.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Jeg synes Empire har mange gode momenter inkl. seriens stærkeste øjeblik, da Vader fortæller Luke u-no-what.
Mange midterfilm lider jo af ingen start og ingen slutning, men det er faktisk ikke Empire's problem:
Som påpeget af mange lider filmen under, at den har sine actionmæssige højdepunkter i starten/midten (Hoth-slaget og asteroide-jagten). Det er de færreste action-eventyr, der kan bære dette.
Lucas valgte jo en ny instruktør, og Kershner var uprøvet i genren. Han var selvsagt bundet af et manus, og resultatet kan vel selv af de største haters ikke kaldes ringe; filmen er trods alt en klassiker. Men den lider stadig meget af ovennævnte. Koreografien af duellen mellem Skyskraber jr. og sr. er ikke så voldsomt spændende; bortset fra de sidste minutter. Og flugten fra Bespin er ej heller just spektakulær, hverken indoor eller i rummet. Dén kunne man sagtens have fået noget helt vildt ud af.
(Ikke at jeg siger, det var blevet bedre med Lucas selv i stolen, hvilket hans senere "eventyr" som instruktør kunne pege på.)
SW 1977 oplevede jeg som lille knægt i Imperial, da den havde dansk premiere. Den var tilladt over 12 år, jeg har var 10 år og fik sneget mig ind. Jeg var blæst væk - faktisk blev jeg aldrig den samme igen. Det er den største filmoplevelse i mit liv, helt i særklasse. Derfor har den en særlig plads i mit hjerte. Derudover synes jeg stadig, at den er super fed, hvadend man ser den orig. theatrical version eller en af den op-peppede CGI-versioner - omend den har sine corny moments, herunder OL-medalje-overrækkelsen.
Som påpeget af mange lider filmen under, at den har sine actionmæssige højdepunkter i starten/midten (Hoth-slaget og asteroide-jagten). Det er de færreste action-eventyr, der kan bære dette.
Jeg synes nu, at filmen - fremfor at "lide under" det - netop har dette som en af sine allerstørste styrker, idet action afløses af et mere intimt eller personligt drama, hvor vi på den ene side følger Han Solos skæbne og på den anden Lukes ditto.
Drama er efter min mening til enhver tid stærkere end action. (Det er også derfor, at endeløse mængder af action, der ikke er afvejet med passende drama og personlig historie, i længden trætter og keder mig, fordi det føles uengagerende.)
Drama er efter min mening til enhver tid stærkere end action
Det må vel komme an på hvad man ser, BN. Nogle film blander drama og action sammen, andre gør (bevidst ikke dette). Jeg mener, at begge ting kan fungerer for mig ift. hvad jeg søger og hvad mit behov er. Jeg kan sagtens nyde en ren actionfilm, ja for actions skyld, hvis den er gjort godt. Jeg behøver ikke altid "drama" tilsat mine actionadventures/film.
#1361 doom WAD 11 år siden
Jeg har svært ved at se, at plottene er svagere end i mange af de øvrige, men det behøver ikke skille os ad. Nogle gange er plottet mindre vigtigt, hvis blot udførelsen er helt i top.
Tror i øvrigt mange vil være ret uenige med dit mht. The Shining.
Der er for nylig lavet en hel film kun om skjulte budskaber i filmen.
http://www.imdb.com/title/tt2085910/
Mht. Dracula er det jo en decideret teaterfilm, hvor udførelsen er til 11 af 10. Man kan diskutere, om det er en "lille" historie eller ej. Selvom Stoker næppe har tænkt i de baner, er det vil ikke nogen hemmelighed, at Coppola har et slet skjult budskab omkring seksuelt overførte sygdomme og prævention i sin film. Den udkom i en AIDS-tid.
Synes I øvrigt at udbygningen af Stokers fortælling med Vlad Tepes-historien er fantastisk, ikke mindst fordi det jo er alment kendt, at Dracula er baseret på ham.
Var i øvrigt sidste år i Karpaterne og besøgte bl.a. Bran-slottet. Det var en fortryllende rejse i tid. Romaerne kører rundt i deres hestevogne, man ser bjørne og vildsvin i skovene, der er gamle kors og symboler, og hugtænderne lurer i skumringen. Det kan varmt anbefales til både vampyrelskere og eventyrere.
#1362 BN 11 år siden
For dem der godt kan lide vampyrhistorier, er jeg stensikker på, at plottet føles stærkt. Det er såmænd bare mig, der ikke rigtigt finder den slags historier særlig interessante. Det er også derfor ordet "svagt" var knyttet sammen med et andet ord, så der stod "uinteressant/svagt".
Det har du bestemt ret i.
Som jeg tidligere har skrevet i andre tråde:
Teknisk set, visuelt og stemningsmæssigt er 'The Shining' efter min mening nærmest et mesterværk eller et stærkt vidnesbyrd om hvad en mesterinstruktør kan udrette på det store lærred. Det er kun plottet og dets afvikling, jeg ikke er tilfreds med.
#1363 Åkepool 11 år siden
Med hensyn til 1. pladsen, er jeg nok temmelig forudsigelig :)
#1364 doom WAD 11 år siden
#1365 doom WAD 11 år siden
SCIFI:
2001 Space Oddyssey
Alien
Blade Runner
Mad Max 2
Matrix Trilogy
The Abyss
X Men 2
Terminator I-II
EVENTYR:
Fellowship Of The Ring - Extended Edition
Star Wars (1977)
HISTORISKE:
The Last of the Mohicans
Braveheart
COBØJDERS:
Young Guns I-II
For A Few Dollars More
Once Upon A Time In The West
Good Bad Ugly
GANGSTA:
Godfather Trilogy
Goodfellas
Blood In Blood Out
The Departed
Scarface
The Untouchables
Heat
Pulp Fiction
COMICS:
Back To The Future I-II
The Holy Grail
The Return Of The Pink Panther
Christmas Vacation
Life Of Brian
KRIG:
The Hunt For Red October
Platoon
Apocalypse Now
ACTION & SPÆNDING:
Die Hard
Lethal Weapon
The Dark Knight
The Bourne Trilogy
The Spy Who Loved Me
Goldfinger
First Blood
Training Day
Point Break
Kill Bill I
Fargo
GØJSER:
Sleepy Hollow
The Silence Of The Lambs
The Shining
Exorcisten
Candy Man
HUGTÆNDER:
Blade I
The Fearless Vampire Killers
Bram Stoker's Dracula
Nosferatu
An American Werewolf
NOIR:
Mand Bider Hund
Vertigo
SURREALISME:
Den Andalusiske Hund
#1366 Åkepool 11 år siden
Det overrasker mig lidt, at du kun har "Star wars" og ikke "The Empire strikes back" på listen, da mange regner dem for mindst lige gode og en del også synes at "Empire..." er den bedste.
#1367 doom WAD 11 år siden
Mange midterfilm lider jo af ingen start og ingen slutning, men det er faktisk ikke Empire's problem:
Som påpeget af mange lider filmen under, at den har sine actionmæssige højdepunkter i starten/midten (Hoth-slaget og asteroide-jagten). Det er de færreste action-eventyr, der kan bære dette.
Lucas valgte jo en ny instruktør, og Kershner var uprøvet i genren. Han var selvsagt bundet af et manus, og resultatet kan vel selv af de største haters ikke kaldes ringe; filmen er trods alt en klassiker. Men den lider stadig meget af ovennævnte. Koreografien af duellen mellem Skyskraber jr. og sr. er ikke så voldsomt spændende; bortset fra de sidste minutter. Og flugten fra Bespin er ej heller just spektakulær, hverken indoor eller i rummet. Dén kunne man sagtens have fået noget helt vildt ud af.
(Ikke at jeg siger, det var blevet bedre med Lucas selv i stolen, hvilket hans senere "eventyr" som instruktør kunne pege på.)
SW 1977 oplevede jeg som lille knægt i Imperial, da den havde dansk premiere. Den var tilladt over 12 år, jeg har var 10 år og fik sneget mig ind. Jeg var blæst væk - faktisk blev jeg aldrig den samme igen. Det er den største filmoplevelse i mit liv, helt i særklasse. Derfor har den en særlig plads i mit hjerte. Derudover synes jeg stadig, at den er super fed, hvadend man ser den orig. theatrical version eller en af den op-peppede CGI-versioner - omend den har sine corny moments, herunder OL-medalje-overrækkelsen.
#1368 doom WAD 11 år siden
#1369 BN 11 år siden
Jeg synes nu, at filmen - fremfor at "lide under" det - netop har dette som en af sine allerstørste styrker, idet action afløses af et mere intimt eller personligt drama, hvor vi på den ene side følger Han Solos skæbne og på den anden Lukes ditto.
Drama er efter min mening til enhver tid stærkere end action. (Det er også derfor, at endeløse mængder af action, der ikke er afvejet med passende drama og personlig historie, i længden trætter og keder mig, fordi det føles uengagerende.)
#1370 Ispep 11 år siden
Det må vel komme an på hvad man ser, BN. Nogle film blander drama og action sammen, andre gør (bevidst ikke dette). Jeg mener, at begge ting kan fungerer for mig ift. hvad jeg søger og hvad mit behov er. Jeg kan sagtens nyde en ren actionfilm, ja for actions skyld, hvis den er gjort godt. Jeg behøver ikke altid "drama" tilsat mine actionadventures/film.