Gravatar

#721 BN 13 år siden

75) American History X - (Tony Kaye, 1998)

Drama. Hovedpersonen Derek Vinyard er en karismatisk lederskikkelse blandt de lokale nynazister. Han er overbevist racist og hader såvel mexikanere som negre, idet han giver dem skylden for mange af problemerne i det amerikanske samfund. Efter mordene på to sorte mænd ryger han i fængsel. Da han kommer ud igen, er han et fuldstændig forandret menneske - kærlig og fredssøgende - og tager afstand fra nynazismen. Men dette giver problemer, for han er i mellemtiden (som følge af mordene) blevet en helt og legende, ikke blot hos nynazisterne, men i særdeleshed også i sin lillebroder Dannys øjne. Hvad er det der har forårsaget denne store forandring i Dereks personlighed og adfærd? Mens vi får svaret på dette spørgsmål, ser vi også forskellige glimt af de faktorer i Dereks liv, der gjorde ham til nynazist.

'American History X' er en intelligent og tankevækkende film, der viser hvad der kan føre et menneske på afveje, ja, helt derud hvor det bilder sig selv ind, at mord, vold og hærværk er moralsk forsvarlige handlinger. Men filmen gør heldigvis mere end dét: Den viser også, at omtanke og ærlig selvransagelse, sammen med kærlighed til andre mennesker, er vejen tilbage. Og her vil jeg citere en meget anvendelig udtalelse, som læreren Bob Sweeney fremsætter i filmen: "Har noget af det, du har gjort indtil nu, gjort dit liv bedre?"

Det er en medrivende, stærkt bevægende og indimellem rystende beretning. Man bliver
varm indeni over filmens pointe om, at godheden og kærligheden kan sejre, hvis bare vi mennesker får mulighed for at rette op på tingene igen - og rystet over dens understregning af, hvor svært det kan være at undslippe voldens onde cirkel.

Edward Norton leverer her hvad der nok stadig må betegnes som karrierens bedste præstation, og han blev da også nomineret til en Oscar for Bedste Mandlige Hovedrolle. Han spænder overbevisende fra den unge, letpåvirkelige Derek over den senere fanatiske, hadefulde og voldelige nynazist og til den ældre, sympatiske Derek. Men også alle de andre roller er besat af dygtige skuespillere: Edward Furlong (kendt fra 'Terminator 2: Judgment Day') er overbevisende som den søgende og tvivlende lillebroder Danny, der både ser op til og efterligner sin storebroder. Beverly D'Angelo fra 'Fars Fede ferie' (m. Chevy Chase) viser i rollen som brødrenes mor, at hun duer til andet end skøre komedier; Stacy Keach er god som dumt svin (han spiller nynazisternes øverste leder); Guy Torry er morsom som Dereks uimponerede medfange; Avery Brooks udstråler rolig autoritet som læreren; og så er der sidst men ikke mindst William Russ og Elliot Gould i nogle små, men vigtige og velspillede roller.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#722 Babo84 13 år siden

Nu udskifter du vel ikke yderligere "gamle" pladser med nye titler?;) jeg troede for en kort stund jeg kunne lugte afslutningen, men nej ;)

American History X er dog en fantastisk film.
Gravatar

#723 BN 13 år siden

Babo84 (722) skrev:
jeg troede for en kort stund jeg kunne lugte afslutningen, men nej ;)

Nu skal du lige huske, at når jeg har været igennem disse indskudte 9 film, så skal vi til placering nr. 58, hvor vi før kun var nået til nr. 68. ;-)

Så vi kommer skam fremad på listen!
Gravatar

#724 Babo84 13 år siden

Jep. Et skridt frem, to tilbage ;)
Gravatar

#725 Åkepool 13 år siden

#721 - God "anmeldelse" af en af mine absolutte favoritfilm. Og med favoritfilm, mener jeg at den vel ligger i top 30 eller noget.

Og ja, det var dengang Norton var fantastisk.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#726 NightHawk 13 år siden

75. American History X

En god beskrivelse af filmen du har skrevet, som jeg dog ikke er helt enig i.

Jeg har nemlig altid haft lidt svært ved at acceptere den lidt for letkøbte måde, som Danny skifter personlighed på, (fra ekstrem nynazist til eftertænksom modstander af nazimiljøet), under sit ophold i fængslet. Synes Tony Kaye afvikler forløbet lidt for fortænkt/nemt til, at dette meget markante skifte virker 100 % troværdigt.

Skildringen af nazimiljøet både før og efter turen i fængslet, samt hvorledes omgivelserne her påvirker ham og efterfølgende forsøger at påvirke ham til at blive i nazistbevægelsen, synes jeg til gengæld er fremragende illustreret. Og ligeledes hans forhold til lillebroderen og dennes udvikling med modsat fortegn af Danny. Og så er skuespillet generelt meget imponerende, med Edward Norton i en af sine klart bedste præstationer. "American History X" har i mine øjne nogle svagheder i sin historieformidling, men er på trods af et par småfejl absolut en seværdig film med nogle stærke og vigtige budskaber.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#727 NightHawk 13 år siden

# 726 -

Lige en rettelse.

Nu har jeg skrevet Danny et par gange i teksten, men jeg mente selvfølgelig Derek. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#728 Lord Beef Jerky 13 år siden

Enig med Nighthawk... det er af samme grunde en 7/10 oplevelse for mit vedkommende.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#729 BN 13 år siden

#726 + #728:

Filmen viser tydeligt, at det ikke kun er én, men flere forskellige faktorer der ændrer Derek:

1) Først ramler hans racistiske verdensbillede sammen, da hans tilsyneladende meningsfæller i fængsler ikke er konsekvente i deres omgang med farvede mennesker. 2) Dernæst får han selv en god, SORT ven. 3) Og læreren Sweeneys meget stærke ræsonnement rammer ham lige i hjertekulen. 4) Sweeney forsyner ham efterfølgende med læsestof, der gør op med racismen.

Måske ville jeg også selv have svært ved at acceptere Dereks forvandling, hvis ikke lige det var fordi jeg havde set den slags forvandlinger og dramatiske kovendinger så mange gange i det virkelige liv - og set dem ske af præcist de samme årsager.

At nogle pludselig ændrer sig til det bedre, er ikke mere usædvanligt end at nogle uventet ændrer sig til det VÆRRE ... i begge tilfælde ofte mod alle odds og stik imod andres forventninger.
Gravatar

#730 Riqon 13 år siden

#726 -

100% enig, men jeg har vist haft den diskussion om Dereks conversion med BN engang før ;)
The only way to beat a troll is to not play their game.

Skriv ny kommentar: