Gravatar

#11 BN 13 år siden

Antlion (9) skrev:
Fordi du skriver, at meskalin er et hallucinogen, hvorfor det jo må (pga. ordet) have en hallucinatorisk effekt. Dette er som sagt ikke tilfældet.

Antlion, der er et eller andet galt her!

"meskalin, (af sp. mezcal, af nahuatl meškalli, af metl 'agave', og -in), bevidsthedsudvidende (psykedelisk) alkaloid fra den mexicanske meskalinkaktus. Indtagelse af meskalin medfører hallucinationer, forandringer af legemsopfattelsen og ejendommelige sanseindtryk, ofte forbundet med stor skønhed. Indtagelsen fremkalder ikke tilvænning, og realitetsopfattelsen forbliver som regel bevaret. Meskalin er kemisk beslægtet med ecstasy og delvis med LSD og hjernesignalstoffet serotonin. Stoffet er omfattet af lovgivningen om euforiserende stoffer"

Kilde: http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhe... (Gyldendals åbne encyklopædi)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#12 Highland Park 13 år siden

Antlion (9) skrev:
Fordi du skriver, at meskalin er et hallucinogen, hvorfor det jo må (pga. ordet) have en hallucinatorisk effekt. Dette er som sagt ikke tilfældet.
Det er grupperingens etymologi - ikke stoffernes - og naturligvis vurderer de stofferne ud fra deres virkning, deraf klassificeringen.

Jeg tror simpelthen ikke på, at meskalin ikke frembringer hallucinationer (der jo netop er karakteriseret ved, at de opleves som virkelige).
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#13 Antlion 13 år siden

BN (11) skrev:
... forandringer af legemsopfattelsen og ejendommelige sanseindtryk, ofte forbundet med stor skønhed.

Er korrekt, men meskalin medfører ikke hallucinationer! Synsforstyrrelser er er ikke hallucinationer, der ikke kan skelnes fra virkeligheden, for fanden da...

Det er sørgeligt, at selv Gyldendal begår denne (retoriske?) fejl.
Gravatar

#14 BN 13 år siden

Antlion (13) skrev:
Det er sørgeligt, at selv Gyldendal begår denne (retoriske?) fejl.

Pudsigt nok finder man samme oplysning her:

"Hvad er hallucinogener?

Hallucinogener er en fællesbetegnelse for stoffer som LSD, meskalin og psilocybin.

De kaldes også for bevidsthedsudvidende stoffer, psykedelika eller "syre".

LSD står for lyserg-syre-diethylamid. Dette syntetiske stof blev først fremstillet i 1938 udfra kemiske forbindelser i meldrøje-svampen. Dosis er uhyre lille, blot 25-300 mikrogram (milliontedele gram). LSD dryppes ofte i trækpapir eller en sukker-knald.

Meskalin findes i peyote-kaktus, der blandt andet anvendes i det sydvestlige USA og Mexico som led i religiøse ritualer. Topknoppen presses til en lille hård skive, som blødes op i munden og spises.

Psilocybin findes i flere svampearter, der kan have et meget varierende indhold."

Kilde: http://www.apoteket.dk/KropOgHelbred/Forebyggelse/...
Gravatar

#15 Muldgraver 13 år siden

@ Antlion
Hvad bilder du dig egentlig ind, Antlion? Gennem hele debatten har du ikke gjort andet, end at prøve at nuancere den information der gives om emnet, ved endda at stå frem med egne erfaringer om moderat brug af substanser og gøre opmærksom på baggrundsvidensbegrundet og mådeholden nødvendighed i forhold til ikke at eksperimentere med, men under ordnede forhold at bruge substanserne til personlig udvikling og erfaring eller måske endda blot en god stund i venners samvær...

Hvis du så i det mindste havde brugt en tydeligt følelsesforvildet argumentation, hvor du ikke skelner mellem menneskers mentale tilstande og ansvarskapabelitet, endsige undlader at tage højde for naturlige psykiske handicaps, og hvis du helt og aldeles havde holdt dig til en ganske tidsbegrænset juridisk/moraldikterende autoritet, ja så kunne jeg måske tage dine indlæg en smule seriøst.

Kunne du i det mindste ikke hidse dig lidt op og miste fatningen. Det er faktisk ret irriterende at se folk tale roligt og respektfuldt til andre mennesker, når man forventer lidt saglig mudderkastning. Og det med at fastholde individets frihed til faktisk at kunne vide bedre end en undertrykkende stats inkompetente ledere.

Men i det mindste ved alle og enhver, at myreløver holder til i ørkner, og ørkner er der hvor djævelen holder til, hvorfor vi kan konkludere du faktisk bare er en djævel, som søger at overtale en masse mennesker til at styrte sig selv i ulykke og samtidig forvolde andre mest mulig skade. Og med det argument har vi endnu en behagelig grund til at lukke ørerne. Vig bag mig, siger jeg dig, vig bag mig.

Og for pokker da osse, jeg skulle have været ude af døren for tyve minutter siden, og så har du, Antlion, i stedet fået mig til at more mig med at skrive dette indlæg... du burde skamme dig.

;)

((Eventuelle bivirkninger i form af hovedrysten temperamentsforstyrrelser apati sure opstød eller lignende forbundet med læsning af ovenstående tekst er for eget ansvar))

25 minutter siden, ak...
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#16 Antlion 13 år siden

Highland Park (12) skrev:
Det er grupperingens etymologi - ikke stoffernes.

Det er grupperingens etymologi, der får dig til at stemple meskalin som et hallucinatorisk stof. De eneste stoffer, der bør placeres i denne kategori, er diverse delirianter, som faktisk giver egentlige hallucinationer.
Gravatar

#17 BN 13 år siden

Muldgraver (15) skrev:
Kunne du i det mindste ikke hidse dig lidt op og miste fatningen. Det er faktisk ret irriterende at se folk tale roligt og respektfuldt til andre mennesker, når man forventer lidt saglig mudderkastning.

Og JEG har måske hidset mig op eller har mistet fatningen? Og jeg taler ikke roligt og respektfuldt til Antlion?

Eller hvad er helt nøjagtigt din pointe?
Gravatar

#18 Highland Park 13 år siden

Antlion (16) skrev:
Det er grupperingens etymologi, der får dig til at stemple meskalin som et hallucinatorisk stof.
Nej, det er eksperternes videnskabelige beskrivelser og konklusioner, jeg finder troværdige og således forholder mig til.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#19 Antlion 13 år siden

BN (14) skrev:
Pudsigt nok finder man samme oplysning her.

Apoteket.dk nævner blot den misvist defineret gruppe, ikke at meskalin forårsager hallucinationer. I øvrigt betegens LSD, meskalin, psilocybin som psykedelika i lang de fleste afhandlinger omkring emnet nu-til-dags. Som jeg skriver i #15 er delirianter de eneste umiddelbare stoffer, der bør betegenes som hallucinogene, da de faktisk give rigtige hallucinationer, man ikke kan skelne fra virkeligheden.
Gravatar

#20 Antlion 13 år siden

Highland Park (18) skrev:
Nej, det er eksperternes videnskabelige beskrivelser og konklusioner, jeg finder troværdige og således forholder mig til.

Link mig til disse eksperter, tak. Det er løgn og latin!

Skriv ny kommentar: