Enten bør alkohol forbydes ellers bør hash legaliseres. Jeg synes, det er meget sært, at alkohol er lovligt, når det er bevist mere skadeligt end hash. Lad staten styre hashen, og kriminaliteten omkring det vil nedsættes betydeligt.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Ikke dem, der argumentere for, at meskalin har hallucinatoriske effekter, nej. Husk på, at vi snakker om hallucinationer, man ikke kan skelne fra virkeligheden - ikke udvidede sanseopfattelser, hvor synsforstyrrelser og visuals kan forekomme.
Lad os et øjeblik antage, at meskalin ikke giver hallucinationer. Så ville de mulige negative effekter stadig være ret skræmmende (ihvertfald i mine øjne):
"Negative effekter
Kvalme, evt. opkast (typisk inden for første time efter indtagelse) Forhøjet puls Svimmelhed Angst Frygt for ikke at kunne komme tilbage til normal bevidsthed Følelse af at skulle dø eller være død Hovedpine HPPD [synsforstyrrelser]"
Ikke dem, der argumentere for, at meskalin har hallucinatoriske effekter, nej. Husk på, at vi snakker om hallucinationer, man ikke kan skelne fra virkeligheden - ikke udvidede sanseopfattelser, hvor synsforstyrrelser og visuals kan forekomme.
Der er altså en væsentlig forskel...
Hvad er det så man ser? Det kan jo ikke bare være det samme som en ikke-meskalin-påvirket person ser og opfatter, for hvis det bare var det samme, var der jo ingen grund til at tage stoffet.
Ikke dem, der argumentere for, at meskalin har hallucinatoriske effekter, nej.
Det gør dem, du kalder "eksperter" ellers.
Antlion (23) skrev:
Husk på, at vi snakker om hallucinationer, man ikke kan skelne fra virkeligheden - ikke udvidede sanseopfattelser, hvor synsforstyrrelser og visuals kan forekomme.
Ved hallucinationer forstås sanseindtryk, der opstår i CNS uden nogen sansepåvirkninger udefra. Det mest almindelige er at blive hallucineret på syn og hørelse, hvor man ser ting og hører lyde, som ikke eksisterer i virkeligheden.
Hvad er det så man ser? Det kan jo ikke bare være det samme som en ikke-meskalin-påvirket person ser og opfatter, for hvis det bare var det samme, var der jo ingen grund til at tage stoffet.
Har du aldrig hørt om begrebet "perception" - vores (altid skiftende) subjektive tolkning af verden? Det, du opfatter som normalt eller ikke-meskalin-påvirket, er jo også udtryk for en subjektiv perception. Der vil aldrig være tale om en ren oversættelse af én eksakt virkelighed, menneskets perception forvrænger, menneskelig perception er en repræsentation af noget, vi aldrig kan blive sikre på, hvad er. Et eksempel på det er kvantemekanik og partikel-bølge-dualiteten, der viser, at menneskelig observation er af stor betydning for tings "fremtrædelsesform".
Jeg er selv overbevist om at meskalin ikke giver en indsigt i verden som den er i-sig-selv, men jeg er da overbevist om at det som psykoaktivt stof forårsager en perceptionsændring: en anden forvrængning, en ny måde at se verden på (som vi uden tvivl kan opnå også uden de psykoaktive stoffer og som ubevidst er af stor spirituel betydning for næsten alle mennesker).
Lad os et øjeblik antage, at meskalin ikke giver hallucinationer.
Det er fakta, ikke en antagelse. Det er kun delirianter (af de "populære" stoffer), som forårsager rigtige hallucinationer.
BN (24) skrev:
Kvalme, evt. opkast (typisk inden for første time efter indtagelse)
Kaktussen smager af helvede til, så man skal være agtsom, når den indtages.
BN (24) skrev:
Forhøjet puls
Meskalin er respirationsstimulerende, men det er så mildt, at det næppe kan anses for værende en negativ effekt. Det er farligere at drikke en kop kaffe.
BN (24) skrev:
Angst Frygt for ikke at kunne komme tilbage til normal bevidsthed
Kan opleves ved et "bad trip", men meskalin er netop kendt for at være et psykedelika, der er mere (som jeg skrev tidligere) "styrbar" og "åndelig ren", hvorfor dette hænder sjældent. Hvis set, setting og dosis ikke er velovervejede vil det dog sjældent ende godt.
BN (24) skrev:
Følelse af at skulle dø eller være død
Dette scenarie kan dog også være positivt, men det er en anden og længere snak...
BN (24) skrev:
Svimmelhed Hovedpine
Sandsynligvis forårsaget af begyndende dehydrering. Man skal huske at drikke væske, selvom appetitten er minimal.
BN (24) skrev:
HPPD
Er ej dokumenteret ved meskalin.
Mange af Psychedelias beskrivelser er gensidige kopier, fordi stoffernes effekt minder om hinanden, hvorfor de er lettere misvisende.
Hvilken ikke går hånd i hånd med meskalin-effekten. Jeg har skrevet det før, men skriver det gerne igen: Din 5-HT receptor stimuleres, resulterende i en udvidet spatial sansning. Herved optræder de såkaldte visuals, der, modsat SST's definition, kreeres ud fra eksterne sansepåvirkninger. Disse visuals, hvor kraftige de end måtte være, kan skelnes fra virkeligheden, og er derfor ikke hallucinationer.
#21 Lord Beef Jerky 13 år siden
#22 Highland Park 13 år siden
#23 Antlion 13 år siden
Der er altså en væsentlig forskel...
#24 BN 13 år siden
"Negative effekter
Kvalme, evt. opkast (typisk inden for første time efter indtagelse)
Forhøjet puls
Svimmelhed
Angst
Frygt for ikke at kunne komme tilbage til normal bevidsthed
Følelse af at skulle dø eller være død
Hovedpine
HPPD [synsforstyrrelser]"
Kilde: http://www.psychedelia.dk/wiki/Meskalin#Negative_e...
#25 BN 13 år siden
Forklaring udbedes.
#26 Highland Park 13 år siden
Jeg forholder mig til denne definition:
#27 Fellaheen 13 år siden
Har du aldrig hørt om begrebet "perception" - vores (altid skiftende) subjektive tolkning af verden? Det, du opfatter som normalt eller ikke-meskalin-påvirket, er jo også udtryk for en subjektiv perception. Der vil aldrig være tale om en ren oversættelse af én eksakt virkelighed, menneskets perception forvrænger, menneskelig perception er en repræsentation af noget, vi aldrig kan blive sikre på, hvad er. Et eksempel på det er kvantemekanik og partikel-bølge-dualiteten, der viser, at menneskelig observation er af stor betydning for tings "fremtrædelsesform".
Jeg er selv overbevist om at meskalin ikke giver en indsigt i verden som den er i-sig-selv, men jeg er da overbevist om at det som psykoaktivt stof forårsager en perceptionsændring: en anden forvrængning, en ny måde at se verden på (som vi uden tvivl kan opnå også uden de psykoaktive stoffer og som ubevidst er af stor spirituel betydning for næsten alle mennesker).
#28 Antlion 13 år siden
Det er fakta, ikke en antagelse. Det er kun delirianter (af de "populære" stoffer), som forårsager rigtige hallucinationer.
Kaktussen smager af helvede til, så man skal være agtsom, når den indtages.
Meskalin er respirationsstimulerende, men det er så mildt, at det næppe kan anses for værende en negativ effekt. Det er farligere at drikke en kop kaffe.
Kan opleves ved et "bad trip", men meskalin er netop kendt for at være et psykedelika, der er mere (som jeg skrev tidligere) "styrbar" og "åndelig ren", hvorfor dette hænder sjældent. Hvis set, setting og dosis ikke er velovervejede vil det dog sjældent ende godt.
Dette scenarie kan dog også være positivt, men det er en anden og længere snak...
Sandsynligvis forårsaget af begyndende dehydrering. Man skal huske at drikke væske, selvom appetitten er minimal.
Er ej dokumenteret ved meskalin.
Mange af Psychedelias beskrivelser er gensidige kopier, fordi stoffernes effekt minder om hinanden, hvorfor de er lettere misvisende.
#29 Antlion 13 år siden
Hvem?
Hvilken ikke går hånd i hånd med meskalin-effekten. Jeg har skrevet det før, men skriver det gerne igen: Din 5-HT receptor stimuleres, resulterende i en udvidet spatial sansning. Herved optræder de såkaldte visuals, der, modsat SST's definition, kreeres ud fra eksterne sansepåvirkninger. Disse visuals, hvor kraftige de end måtte være, kan skelnes fra virkeligheden, og er derfor ikke hallucinationer.
#30 BN 13 år siden
Det er ikke desto mindre nok til, jeg - og med garanti de fleste andre - vil sige nej tak.
Jeg undrer mig stadig over, at du skulle være klogere end både Sundhedsstyrelsen, apotekere m.fl.