Gravatar

#41 Muldgraver 9 år siden

Pécuchet (38) skrev:

Anskaf eventuelt Udsat på hjertets bjerge i stedet.

Den er også anskaffet, men endnu uåbnet. Jeg har dog læst lidt fra den ottende, og det er temmelig overvældende. Hans måde at benytte sig af dyret, barnetilstanden og et dunkelt livsbegreb til at både bekræfte og nedbryde vores forestillinger om rummet og bevidstheden som tid i rummet er en delikat voldsomhed. Derfor også den poetiske friheden til at lade paradokset nedbryde sansningens sproglige begrænsning. Men jeg må lige læse elegien en del flere gange, før jeg kan få et ordentligt overblik, som du siger, den er kompleks.

Jeg har i øvrigt allerede læst Malte Laurids Brigges optegnelser (sågar på anbefaling herindefra, mener jeg), og den var en kærkommen skildring dengang. Der er dog ingen tvivl om, jeg ville have godt af at læse den igen. Din smagsprøve er jo helt vidunderlig.

Pécuchet (38) skrev:

Han er desværre kun oversat til fransk og italiensk. Kassner er faktisk så obskur, at selv de tyske udgaver er svære at opspore på de danske biblioteker. Hovedværket Zahl und Gesicht findes der blot to eksemplarer af i Danmark, begge arkiveret på Nationalbiblioteket. Jeg har ganske vist bestilt førsteudgaven for billige penge fra en tysk antikvariat, men ak, mine tyskkundskaber er heller ikke gode nok til at læse ham. Rilke ligeså.

Pokkers osse... Så må man nøjes med et måske er der håb...
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl

Skriv ny kommentar: