Gravatar

#1 Muldgraver 10 år siden

Pécuchet, hvilken engelsk eller dansk udgave af Verden som vilje og forestilling vil du anbefale?
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#2 Pécuchet 10 år siden

#1:

En af de mange sværheder ved (filosofisk) tysk er bestemmelsen af pronominernes sammenhæng. Selv den bedste oversætter vil løbe ind i syntaktiske fortolkningsproblemer som følge af de uhyre lange sætningskonstruktioner.

Søren R. Fauths oversættelse af det første bind er udmærket, idet den sjældent udglatter eller overfortolker Schopenhauers ord. Desuden inkluderer den en fin indledning og et nogenlunde uddybende noteapparat.

Ellers skulle Cambridge-oversættelsen fra 2010 være eminent, men den koster knaster!
Der burde have været Roser.
Gravatar

#3 Snaden 10 år siden

Er lige gået i gang med Klovnekrigen af Mads Brügger.
Gravatar

#4 knipsknips 10 år siden

Har fået World War Z - dansk udgave samt Jo Nesbø Politi i julegave. Så har lige til et par uger :)
Gravatar

#5 davenport 10 år siden

Jeg trænger til noget godt middelalder snart. Helst faglitt. Men er sgu for fattig til bogindkøb for tiden. Der er ellers meget jeg gerne vil ha fingrene i.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#6 Muldgraver 10 år siden

#2
Mange tak. Jeg er temmelig spændt på at dykke ned i viljesbegrebet. Sidst jeg forsøgte at dykke ned i værket, gik jeg død i indledningen, jeg kunne simpelthen ikke tage hans bitterheds platte udtryk alvorligt. Denne gang går jeg dog direkte til værket, hvilket nok virker lidt bedre for mig.

#5
bibliotek.dk er din ven. Herfra kan du bestille bøger, artikler etc. fra alle biblioteker i Danmark, og få materialet bragt til dit lokale bibliotek.

På Det Kongelige Bibliotek kan man få biblioteket til at skaffe bøger hjem, som ikke er på de danske biblioteker, enten som nyanskaffelse eller som lån fra et udenlandsk bibliotek, måske dit lokale bibliotek også har en sådan ordning, eller du kan måske finde ud af noget med dem.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#7 Muldgraver 10 år siden

Jeg er for tiden i gang med at læse Kræftafdelingen af Solsjenitsyn. Det er hidtil ganske vidunderligt.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#8 davenport 10 år siden

#6 - jeg er nødt til at eje mine bøger. Jeg skal kunne gå tilbage og læse op. Det resulterer så også i en fed bogreol ;)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#9 Muldgraver 10 år siden

#8
Det nu lyder lidt trist i mine ører.

Nu du lyder stålsat, vil jeg blot minde om, at du også ejer biblioteksbøgerne, om end du deler dem med virkelig mange mennesker. Hvilket i øvrigt er en del af det smukke ved det kollektive bibliotek. Du kan jo også derfra altid hente bogen igen, slå op i den, og sammenligne med dit noteapparat, selvom det måske nok tager lidt længere tid end spankuleringen hen til privatens bogreol. Også så blegner den private bogreol også i forhold til den fælles :)

Den eneste ulempe ved det kollektive bibliotek, er man ikke må skrive i margenen... Men det gør du måske heller ikke i dine egne?
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#10 Pécuchet 10 år siden

davenport (8) skrev:
Det resulterer så også i en fed bogreol ;)


Av, ja. Jeg skal flytte i morgen, og selvom min "bogsamling" ikke er voldsom stor, fylder den godt og vel 25 store flyttekasser, som alle skal slæbes på 3. sal. :)
Der burde have været Roser.

Skriv ny kommentar: