#370 Hvis du ikke kan holde din kriblen i ro, kan du jo oprette en anden tråd til en kommentar ;) Ikke fordi vi skal overbevise hinanden om noget, men fordi vi kan drøfte synspunkter og forventninger til litteratur og religion og hvad ved jeg?
#372 Tjo, men den tråd er vel ikke om Bibelen. Det tætteste på en eksegetisk forholden sig, har vel været Riqons fortolkning af det eskatologiske emne og så er vi ovre i det dogmatiske. En decideret bibelsnak, har der vel ikke været tale om? (jeg undgik dog tråden da terrazide kom på banen, det var for useriøst)
Det skal også lige nævnes at jeg udelukkende vil læse bogen, for at få et større kendskab til det den kristne tro bygger på. Jo større kendskab man har til det, desto bedre kan man også forholde sig til det.
#370 Hvis du ikke kan holde din kriblen i ro, kan du jo oprette en anden tråd til en kommentar ;) Ikke fordi vi skal overbevise hinanden om noget, men fordi vi kan drøfte synspunkter og forventninger til litteratur og religion og hvad ved jeg?
Fristende... meget fristende... men den slags ender bare for hurtigt i mudderkasten og "råberi", og det er næsten for godt vejr til den slags, især over et emne så forældet og ligegyldigt som religion... ,o)
#374 Vil du ligefrem til at danne dig et sagligt og realistisk grundlag for en måde at forholde dig til et emne på... tsk tsk tsk, du er da helt ude af trit med moderne researchmetoder, også Københavns Universitet har jo på det seneste klart demonstreret, at det da virkelig ikke er måden at gribe sagerne an på. Hvad så med fordomme og manglende forståelse for andres synspunkter, har du helt tænkt dig at tilsidesætte disse menneskelige herligheder!? Ak, verden er af lave ;)
#375 Fair nok. Jeg forstår også godt din frygt. Jeg putter nenlig sten, grene og andre ubehageligheder i mine mudderklumper, og jeg har desuden altid caps lock slået til når jeg disputerer. Men ak, du har ret, den slags diskussioner har det med at løbe af sporet, selv i sekulære rammer ;)
Jeg vil dog ikke mene religion er forældet, endsige ligegyldigt. Jeg kender en del religiøse mennesker (og ikke kun kristne), og tror såmænd (og håber da egentlig også) at samfundet til stadighed vil kunne rumme mennesker som er udlevende religiøse. Jeg mindes sågar at have fået den tanke, at visse individer har brugt ateismen som et afløb for deres religiøse trang :)
Ahem, men altså, ikke i denne tråd. Det er jo lige før der går [url= clinic[/url] i den allerede :)
#378 Jeg har læst forskellige. Mest i den seneste 1992-udgave, men også noget i en samlet Bibel med Det gamle testamente oversat i 1931 og Det nye Testamente i 1948. Derudover lidt hulter til bulter i diverse udgaver og oversættelser på diverse sprog, men størstedelen af dette vil vist ikke kunne kaldes samlet læsning, og jeg kan ikke gøre rede for den specifikke oversættelse eller udgave.
Ingen. Jeg har endnu ikke gennemlæst Bibelen, men umiddelbart overvejer jeg også den autoriserede 1992-oversættelse. Den er blevet oversat fra hebraisk og græsk, men er det en ord-til-ord eller "flydende" oversættelse? En mellemting er oftest den ideelle løsning, da hverken ordret oversættelse eller hverdagsdansk giver poetisk præcision.
Ellers er der King James-versionen? Modsat har jeg nemlig sporet mig frem til, at Koranen eksempelvis udmærker sig bedst ved Haleems og Qara'Is engelske oversættelser, fremfor de danske. Men det er også en absurd sammenligning, da Danmark naturligvis ikke har haft Koran-oversættelser siden det 16. århundrede. :)
#371 Muldgraver 13 år siden
Hvis du ikke kan holde din kriblen i ro, kan du jo oprette en anden tråd til en kommentar ;) Ikke fordi vi skal overbevise hinanden om noget, men fordi vi kan drøfte synspunkter og forventninger til litteratur og religion og hvad ved jeg?
#372 davenport 13 år siden
#373 Muldgraver 13 år siden
Tjo, men den tråd er vel ikke om Bibelen. Det tætteste på en eksegetisk forholden sig, har vel været Riqons fortolkning af det eskatologiske emne og så er vi ovre i det dogmatiske. En decideret bibelsnak, har der vel ikke været tale om? (jeg undgik dog tråden da terrazide kom på banen, det var for useriøst)
Nuvel, nu må vi se hvad MaxHHansen finder på :)
#374 Slettet Bruger [4281702731] 13 år siden
#375 MaxHHansen 13 år siden
Fristende... meget fristende... men den slags ender bare for hurtigt i mudderkasten og "råberi", og det er næsten for godt vejr til den slags, især over et emne så forældet og ligegyldigt som religion... ,o)
#376 Muldgraver 13 år siden
Vil du ligefrem til at danne dig et sagligt og realistisk grundlag for en måde at forholde dig til et emne på... tsk tsk tsk, du er da helt ude af trit med moderne researchmetoder, også Københavns Universitet har jo på det seneste klart demonstreret, at det da virkelig ikke er måden at gribe sagerne an på. Hvad så med fordomme og manglende forståelse for andres synspunkter, har du helt tænkt dig at tilsidesætte disse menneskelige herligheder!? Ak, verden er af lave ;)
#377 Muldgraver 13 år siden
Fair nok. Jeg forstår også godt din frygt. Jeg putter nenlig sten, grene og andre ubehageligheder i mine mudderklumper, og jeg har desuden altid caps lock slået til når jeg disputerer. Men ak, du har ret, den slags diskussioner har det med at løbe af sporet, selv i sekulære rammer ;)
Jeg vil dog ikke mene religion er forældet, endsige ligegyldigt. Jeg kender en del religiøse mennesker (og ikke kun kristne), og tror såmænd (og håber da egentlig også) at samfundet til stadighed vil kunne rumme mennesker som er udlevende religiøse. Jeg mindes sågar at have fået den tanke, at visse individer har brugt ateismen som et afløb for deres religiøse trang :)
Ahem, men altså, ikke i denne tråd. Det er jo lige før der går [url= clinic[/url] i den allerede :)
#378 Antlion 13 år siden
#379 Muldgraver 13 år siden
Jeg har læst forskellige. Mest i den seneste 1992-udgave, men også noget i en samlet Bibel med Det gamle testamente oversat i 1931 og Det nye Testamente i 1948. Derudover lidt hulter til bulter i diverse udgaver og oversættelser på diverse sprog, men størstedelen af dette vil vist ikke kunne kaldes samlet læsning, og jeg kan ikke gøre rede for den specifikke oversættelse eller udgave.
Hvad med dig?
#380 Antlion 13 år siden
Ingen. Jeg har endnu ikke gennemlæst Bibelen, men umiddelbart overvejer jeg også den autoriserede 1992-oversættelse. Den er blevet oversat fra hebraisk og græsk, men er det en ord-til-ord eller "flydende" oversættelse? En mellemting er oftest den ideelle løsning, da hverken ordret oversættelse eller hverdagsdansk giver poetisk præcision.
Ellers er der King James-versionen? Modsat har jeg nemlig sporet mig frem til, at Koranen eksempelvis udmærker sig bedst ved Haleems og Qara'Is engelske oversættelser, fremfor de danske. Men det er også en absurd sammenligning, da Danmark naturligvis ikke har haft Koran-oversættelser siden det 16. århundrede. :)