Gravatar

#631 Benway 11 år siden

#624 Jeg er nu også ret overbevist om, at Hegels "Phenomenology of the Spirit" er skabt udelukkende for at give filosofistuderende hovedbrud. ;)

#627 Alle tiders. Det er pragtfuldt, når man kan åbne nogles øjne for noget nyt. :)

Jeg er selv pt. i gang med den første bog i Marcel Allain og Pierre Souvestres klassiske "Fantômas"-serie, og nyder den i fulde drag. Det er ren bloddryppende pulp, forfattet uden antydningen af forsøg på at leve op til de klassiske litterære dyder, men alligevel også voldsomt besnærende. De to skrev i et ufatteligt tempo - faktisk en bog pr. måned - ved at dele kapitlerne op mellem sig, og derved blev de næsten en slags automatic writing. Fuldstændig surrealistiske og drømmeagtige men også ekstremt underholdende og fascinerende.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#632 Pécuchet 11 år siden

Der burde have været Roser.
Gravatar

#633 Muldgraver 11 år siden

Pécuchet (626) skrev:
#625:

Den dårlige litteraturs vanskelighed er en uudsigelighed hos undertegnede. Ofte længes en del af mig efter elendige kitsch-bøger, der kan frakoble en på samme måde som en dårlig TV-serie eller nedbrydende sjusser. Uudtømmelige overspringshandlinger findes overalt, afslappende såvel som smertelige, men at læse affaldsbøger synes underkastende, næsten udslettende, for mit vedkommende. Det er meget pudsigt og lidt skræmmende.

Alle har vi vel vore fuldmåneaktiviteter... nogle medfører mere hovedpine end andre, og nogle finder man sammen i lysende kældre om, mens andre... andre må sidde fast mellem øjet og dets hule, mens sorte blodstyrtninger og abstrakte febervildelser synes mindre nådige i deres opadstigen. Du må være omtrent niveau 31?

Jeg er netop begyndt at glæde mig til ikke at skulle læse Hegel.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#634 Benway 11 år siden

Pécuchet (632) skrev:
Apropos Hegel:

http://pervegalit.wordpress.com/2012/06/09/how-to-...

Ganske morsomt. :)

Ha, ha. :) Jeg har faktisk både "Phenomenology of the Spirit" og Heideggers "Sein und Zeit" og prøvede på at læse begge, da jeg studerede. Det var noget nær umuligt. "Tractatus Logico-Philosophicus" af Ludwig Wittgenstein er dog næsten endnu værre. Gudskelov havde vi undervisere, der kunne forklare dem for os. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#635 Pécuchet 11 år siden

Muldgraver (633) skrev:
Du må være omtrent niveau 31?

Hvilket niveau nåede Ezra Pound til?
Gravatar

#636 Muldgraver 11 år siden

Sprængte purpurnys utøjlet daedalisk?

Jeg har desværre ikke læst noget af ham.
Gravatar

#637 Pécuchet 11 år siden

#634:

Sein und Zeit skriver jeg pt. opgave om (eller det vil sige, jeg benytter ham i forbindelse med en analyse af T.S. Eliots Four Quartets), og han ødelægger mildest talt min hverdag. Han er den mest forcerende filosof, jeg har læst, men samtidig en af mest inspirerende. Jeg er i hvert fald ivrig efter at gennemlæse samtlige værker af Aristoteles, Leibniz, Paulus m.fl. på grund af Heideggers udvidede forståelse af dem. Han ser dem ikke blot som strømninger eller hemmelige konger af filosofien, relativiseret og endelig begravet, men som nutidige tænkere.

Wittgenstein synes jeg nu ikke er så slem. Man føler sig ganske vist snotdum, når man læser ham, men han er da meget sjov. Om han er videre interessant, ved jeg dog ikke.

Dem, der grænser sig til det uigennemtrængelige for mit vedkommende, er bl.a. Platons Parmenides, den senere Sartre og generelt Derrida, Lacan, Whitehead og naturligvis Hegel.
Gravatar

#638 Pécuchet 11 år siden

Muldgraver (636) skrev:
Jeg har desværre ikke læst noget af ham.

Jamen dog, så tillad mig at spamme et enkelt link, du (og resten af menneskeheden) burde klikke sig ind på:

Gravatar

#639 Pécuchet 11 år siden

+ denne medynkvækkende recitation af slutningen fra Canto LXXXI:

What thou lovest well remains,
the rest is dross
What thou lov'st well shall not be reft from thee
What thou lov'st well is thy true heritage
Whose world, or mine or theirs
or is it of none?
First came the seen, then thus the palpable
Elysium, though it were in the halls of hell,
What thou lovest well is thy true heritage

The ant's a centaur in his dragon world.
Pull down thy vanity, it is not man
Made courage, or made order, or made grace,
Pull down thy vanity, I say pull down.
Learn of the green world what can be thy place
In scaled invention or true artistry,
Pull down they vanity,
Paquin pull down!
The green casque has outdone your elegance.

"master thyself, then others shall thee beare"
Pull down thy vanity
Thou art a beaten dog beneath the hail,
A swollen magpie in a fitful sun,
Half black half white
Nor knowst'ou wing from tail
Pull down thy vanity
Fostered in falsity,
Pull down thy vanity,
Rathe to destroy, niggard in charity,
Pull down thy vanity,
I say pull down.

But to have done instead of not doing
this is not vanity
To have, with decency, knocked
That a Blunt should open
To have gathered from the air a live tradition
or from a fine old eye the unconquered flame
This is not vanity.
Here error is all in the not done,
all in the diffidence that faltered . . .
Gravatar

#640 Muldgraver 11 år siden

Dit link må vist siges at hæve sig over spammen og indtil filantropien, i al dens skarlagen jernham. Imponerende oplæsning. Og selv en horisontflakkende overfladiskhed tilstås en vis bukken over formstramheden.

-
Tak for links

Skriv ny kommentar: