Gravatar

#641 Pécuchet 11 år siden

Søren R. Fauths oversættelse af Verden som vilje og forestilling til 99 kroner:

http://www.samlerens-bogklub.dk/webapp/wcs/stores/...
Der burde have været Roser.
Gravatar

#642 Aljosja 11 år siden

Pécuchet (637) skrev:
#634:
Wittgenstein synes jeg nu ikke er så slem. Man føler sig ganske vist snotdum, når man læser ham, men han er da meget sjov. Om han er videre interessant, ved jeg dog ikke.

Den tidligere Wittgenstien (som har skrevet det værk, Benway henviser til) er noget nær ulæselig. Den sene Wittgenstein, derimod, er ganske morsom og let at læse. Såvel skrivestil som filosofi ændrer sig fuldstændig - som var det to personer.
Gravatar

#643 Pécuchet 11 år siden

Er der nogen, der har læst noget af Cormac McCarthy? Er det klogt at begynde med hans senere værker, eller bør man starte med hans såkaldte mesterværk Blood Meridian?
Gravatar

#644 nakalay 11 år siden

Jeg husker især en af hans tidligere bøger, Child of God, som værende en stor oplevelse.
We've got chicken tonight. Strangest damn things. They're man made.
Gravatar

#645 Slettet Bruger [4281702731] 11 år siden

#643 Jeg har læst nogle af hans værker, deriblandt No Country For Old Men, The Road og Blood Meridian.

For mig at se betyder det ikke så meget hvor man begynder, medmindre man vil læse hans border trilogi hvor man af åbenlyse grunde naturligvis starter med All The Pretty Horses. Hans "stemme" er meget genkendelig. De handler for det mest om menneskets negative sider og ikke mindst forfald. Det er ikke ligefrem opmuntrende læsning.
Især ikke The Road.

På nogle områder minder det om Erskine Caldwell og Faulkner, hvor McCarthys bøger dog besidder langt mindre humor.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#646 inflector 11 år siden

#643 No Country for Old Men og The Road er fremragende. The Road slugte jeg på en flyrejse, var dog ganske deprimeret da jeg landede, ikke en bog jeg på trods af det smukke budskab, kom i godt humør, men den er svær at lægge fra sig.
No Country er også super. Det gode ved den var at jeg nu sætter endnu større pris på filmen, i filmen var nogle af sheriffens tanker og overvejelser udeladt, hvilket er en skam da det gør historien mere komplet.

Har selv lige læst det sidste bind i Game of Thrones serien, og venter nu spændt på næste bind, for der er godt nok mange cliffhangers der skal samles op på. Begynder dog at spekulere på om Martin nogensinden når at blive færdig, med alle de bolde han har i luften.

Robopocalypse pløjede jeg igennem i juleferien. I ånden minder den en del om World War Z, her er det bare robotter der er modstanderen. Fyren der har skrevet bogen er robotekspert og har brugt lang tid på research, hivlket absolut ikke gør bogen mere interessant. Det værste må være at det eneste jeg pt. frygter mere end zombieapocalypsen, er når robotterne vender sig i mod os... :)
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#647 davenport 11 år siden

The Road er den "værste" bog jeg har læst. Slugte den også lynhurtigt, og selv om den er fremragende, har jeg ikke lyst til nogensinde at læse den igen. Den er simpelthen SÅ deprimerende!
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#648 Snaden 11 år siden

Arh jeg må snart få den bog læst! Har den på reolen, så der er ikke rigtig nogen undskyldning....andet end jeg selvfølgelig har en gigantisk stak andre bøger, som jeg også skal have læst! :)
Gravatar

#649 Pécuchet 11 år siden

Tak for kommentarerne! Jeg er pt. i gang med et mindre Dostojevskij-maraton, men når det er afsluttet (hvis det da nogensinde afsluttes), regner jeg med at købe Blood Meridian og The Road for at få et bredt indtryk af McCarthys forfatterskab.
Gravatar

#650 Pécuchet 11 år siden

Der findes forresten en lækker indbundet genudgivelse af Blood Meridian (førsteudgaven er rasende dyr), hvori der inkluderes en introduktion (link) af selveste Harold Bloom, som mener, at romanen tåler sammenligning med Pynchon og endda Melville eller Faulkner:

http://www.amazon.co.uk/dp/0679641041/ref=tmm_hrd_...

Skriv ny kommentar: