Ja, selvfølgelig. Kan lige tilføje, at jeg er enig i din dom til filmen. Eller nej. Den får faktisk 1/6 fra mig nu jeg tænker mig om. For Spielberg har, som Terry Gilliam også siger, totalt misforstået holocaust, som aldrig handlede om succes, men tab og fald. Og så hyrer man oveni amerikanske skuespillere der snakker med sjove accenter, noget der minder om polsk/russisk, eller hvad pokker ved jeg. Resten er du inde på, men 1 herfra.
Er du alvorlig? Det virkede som et lidt voldsomt skridt fra enighed (5/6) til 1/6. Under alle omstændigheder må jeg melde mig på BN og Vakse Viggos side her. Spielberg fremviser ikke Schindlers arbejde som en sejr. I hvert fald ikke for manden selv, som jo slutter filmen med en (i øvrigt ekstremt velleveret) enetale om hvor meget mere han kunne have gjort. Spielberg holder da heller ikke igen med brutale og kolde aflivninger, så det er jo ikke som om han ligger låg på at der var en kæmpe overvægt af mørke over lys, som Schindler først sent frivilligt kommer til at symbolisere, da han er overkommet sit personlige power-trip, som jeg også synes fremvises relativt upoleret, hvor han faktisk er relativt usympatisk til tider. Eksempelvis i scenen hvor han er totalt afvisende overfor en enarmet arbejde, som senere i øvrigt bliver aflivet. Så det er heller ikke "bare" anonyme ansigter der bliver smidt til siden. Faktisk afliver han jo netop håbet i en eller anden grad ved at lade pigen i den røde jakke dukke op død, blandt massere af andre lig. Hun er måske også symbol på noget andet og mere end håb, men hun lyser jo bogstaveligt op i mørket og det må vel i en eller anden grad også kunne tolkes som håb.
Lord Beef Jerky (1617) skrev:
Se lige sidste sæson inden du drager konklusioner. Den er trods alt en anelse bedre end de 2-3 sæsoner før den.
Will do. Det jeg har skrevet so far omhandler seriens udgangspunkt og Mary-Louise Parker. Men oplever nu ikke nogen sæsoner som decideret svage.
BN (1614) skrev:
'Learning to Fly' synes jeg fungerer bedst live ved koncerter, hvor bandet bruger det som et nummer, der med sin lyse, lette tone sætter publikum i godt humør eller højner stemningen.
Det kan jeg sagtens følge. Personligt vil jeg hellere bare synke mig ned i deres mere meditative og vægtige sange, men i forhold til en koncert og lidt dynamik, forstår jeg det godt.
BN (1614) skrev:
Derimod elsker jeg de fem numre, som du har under "Like". "Sorrow" er måske min største favorit. Har du hørt live-udgaven af "On The Turning Away" på live-dvd'en "Delicate Sound of Thunder" og albummet af samme navn? Denne udgave af "On The Turning Away" er langt mere intens end album-versionen, især under guitar-soloen, hvor Gilmour i den grad får guitaren til at "tale", ja, gør den helt fantastisk udtryksfuld. Ingen af de andre live-versioner kommer i nærheden af den her udgave: (starter ved 28:56)
"On the Turning Away" kunne godt være en ny favorit af bandets for mig. Virkelig en flot sang, og gjorde bestemt ikke noget at høre den live.
Pt. er jeg helt skudt i deres 'Animals' plade, som jeg har fået hørt et par gange og som er steget voldsomt i rang for mig. Jeg har fået en meget bedre fornemmelse for de forskellige perioder i deres musik og derfor bliver det mere og mere interessant at lytte til musikken. Jeg ved ikke hvorfor, men det hjælper mig ligesom at have lidt kontekst på i forhold til hvad der stammer fra hvornår og hvorfor. Glæder mig i øvrigt til at genhøre 'The Final Cut' med friske øre. Jeg tror jeg var lidt indstillet på at "man" ikke skulle kunne lide den plade da jeg hørte den og derfor hørte den lidt med et halvt øre. Men jeg tænker lidt at hvis man ser på den som Waters perioden taget til sin ekstrem (hvor det nærmest var en soloplade), må man jo ligge bandets problematikker fra sig og bare lytte til musikken. 'Momentary Lapse' manglede jo også, sådan som jeg læser de forskellige ting om pladen, rigtig engagement fra Mason og Wright var af stupide årsager sat lidt ud af spil fra sådan for alvor at deltage. Så det er måske modsat Gilmour periodens mest enmandsprægede plade. Selvom han jo gjorde det af lidt andre årsager, hvor Waters havde ladet sine evner og sin betydning stige sig lidt til hovedet.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Det er også for mig en de største musikalske ærgrelser overhovedet
I det mindste er der da god mulighed for at Waters' soloudgave dukker op. Ikke det samme, men bedre end ingenting og garanteret stadig en fed oplevelse.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Hvorvidt Gilliam tager fejl skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Jeg tror nu nok han har fattet filmen. Han lyder blot ikke begejstret ift. hvordan han selv opfatter det omtalte tema. Nu går han ikke så meget i dybden i det klip, så "billedet" er ikke særligt nuanceret alligevel.
Og JEG nøjedes med at adressere Terry Gilliam, for ikke et ord af det var Ispeps egne argumenter. Jeg HAR godt set det interview, hvor Gilliam siger sådan. :-)
Apropos Gilliams ord, siger han ikke også, at det netop var Kubrick der sagde, at filmen er mere om succes, end fald, som Gilliam så er enig i; "that's just Kubrick, spot on".
#1627 Jo ingen der siger Kubrick mente det i negativ forstand, hvad jeg heller ikke kan se det er, så længe den ikke giver et fordrejet og/eller fornægtende billede af holocaust. Rædslerne danner jo en grusom ramme, om et menneske, der ender med at gøre godt for andre. Prøv du at spørge de jøder som overlevede på grund af Schindler, om de mener manden var en fiasko eller en succes i deres liv. Hvad tror du selv de vil svare? Nå, blot en tanke, ikke kun rettet til dig gamle ven:)
Lord Beef Jerky (1624) skrev:
Haha for helvede hvor har i svært ved at forstå ironi
Os der kender Ispep bedre end du, har gode grunde til at blive i tvivl;) Og ellers er jeg undskyldt, jeg ejer ikke humor!
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Så har Jesper Pedersens og min blog fået sin helt egen facebookside. Vi modtager meget gerne forslag til kavalkader, generel feedback eller anden filmrelateret spas. Vi har i øvrigt diskuteret at få tilknyttet nogle flere skribenter, så kunne man have lyst til at investere lidt tid på den front, kan man lige kontakte mig herinde.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
#1621 Collateral 11 år siden
Er du alvorlig? Det virkede som et lidt voldsomt skridt fra enighed (5/6) til 1/6. Under alle omstændigheder må jeg melde mig på BN og Vakse Viggos side her. Spielberg fremviser ikke Schindlers arbejde som en sejr. I hvert fald ikke for manden selv, som jo slutter filmen med en (i øvrigt ekstremt velleveret) enetale om hvor meget mere han kunne have gjort. Spielberg holder da heller ikke igen med brutale og kolde aflivninger, så det er jo ikke som om han ligger låg på at der var en kæmpe overvægt af mørke over lys, som Schindler først sent frivilligt kommer til at symbolisere, da han er overkommet sit personlige power-trip, som jeg også synes fremvises relativt upoleret, hvor han faktisk er relativt usympatisk til tider. Eksempelvis i scenen hvor han er totalt afvisende overfor en enarmet arbejde, som senere i øvrigt bliver aflivet. Så det er heller ikke "bare" anonyme ansigter der bliver smidt til siden. Faktisk afliver han jo netop håbet i en eller anden grad ved at lade pigen i den røde jakke dukke op død, blandt massere af andre lig. Hun er måske også symbol på noget andet og mere end håb, men hun lyser jo bogstaveligt op i mørket og det må vel i en eller anden grad også kunne tolkes som håb.
Will do. Det jeg har skrevet so far omhandler seriens udgangspunkt og Mary-Louise Parker. Men oplever nu ikke nogen sæsoner som decideret svage.
Det kan jeg sagtens følge. Personligt vil jeg hellere bare synke mig ned i deres mere meditative og vægtige sange, men i forhold til en koncert og lidt dynamik, forstår jeg det godt.
"On the Turning Away" kunne godt være en ny favorit af bandets for mig. Virkelig en flot sang, og gjorde bestemt ikke noget at høre den live.
Pt. er jeg helt skudt i deres 'Animals' plade, som jeg har fået hørt et par gange og som er steget voldsomt i rang for mig. Jeg har fået en meget bedre fornemmelse for de forskellige perioder i deres musik og derfor bliver det mere og mere interessant at lytte til musikken. Jeg ved ikke hvorfor, men det hjælper mig ligesom at have lidt kontekst på i forhold til hvad der stammer fra hvornår og hvorfor. Glæder mig i øvrigt til at genhøre 'The Final Cut' med friske øre. Jeg tror jeg var lidt indstillet på at "man" ikke skulle kunne lide den plade da jeg hørte den og derfor hørte den lidt med et halvt øre. Men jeg tænker lidt at hvis man ser på den som Waters perioden taget til sin ekstrem (hvor det nærmest var en soloplade), må man jo ligge bandets problematikker fra sig og bare lytte til musikken. 'Momentary Lapse' manglede jo også, sådan som jeg læser de forskellige ting om pladen, rigtig engagement fra Mason og Wright var af stupide årsager sat lidt ud af spil fra sådan for alvor at deltage. Så det er måske modsat Gilmour periodens mest enmandsprægede plade. Selvom han jo gjorde det af lidt andre årsager, hvor Waters havde ladet sine evner og sin betydning stige sig lidt til hovedet.
#1622 Collateral 11 år siden
I det mindste er der da god mulighed for at Waters' soloudgave dukker op. Ikke det samme, men bedre end ingenting og garanteret stadig en fed oplevelse.
#1623 Ispep 11 år siden
Det var jeg dog ikke :D
Hvorvidt Gilliam tager fejl skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Jeg tror nu nok han har fattet filmen. Han lyder blot ikke begejstret ift. hvordan han selv opfatter det omtalte tema. Nu går han ikke så meget i dybden i det klip, så "billedet" er ikke særligt nuanceret alligevel.
#1624 Lord Beef Jerky 11 år siden
#1625 Collateral 11 år siden
#1626 BN 11 år siden
Og JEG nøjedes med at adressere Terry Gilliam, for ikke et ord af det var Ispeps egne argumenter. Jeg HAR godt set det interview, hvor Gilliam siger sådan. :-)
#1627 Ispep 11 år siden
Apropos Gilliams ord, siger han ikke også, at det netop var Kubrick der sagde, at filmen er mere om succes, end fald, som Gilliam så er enig i; "that's just Kubrick, spot on".
#1628 Hr. Nielsen 11 år siden
Os der kender Ispep bedre end du, har gode grunde til at blive i tvivl;) Og ellers er jeg undskyldt, jeg ejer ikke humor!
#1629 Collateral 11 år siden
#1630 Collateral 11 år siden