Jeg snakker ikke om der skulle være nogen former for "nydelse" i filmen. Jeg snakker om seeren. Jeg begriber ikke man kan få sig selv til at gense lange passager af ekstrem tortur, uudholdelige scenarier og stemninger, som simpelthen er for sygt til min smag. Ja, ren ondskab, javel. Men skal vi virkelig tvinges i så udpenslet grad til at overvære uhyrlighederne at man nærmest mister appetitten en hel måned?
Der er ligeledes ingen nydelse for seeren. Død, orgasme og blasfemi kan naturligvis stimulere nydelse eller endda mental masturbation, men når Pasolini gør disse fænomener mekaniske og cerebrale, bliver "orgiet" et skematisk instrument med viljeløse marionetter som "deltagere" (læs: de fungerer som umenneskelige genitalier). Der opnås aldrig samhørighed eller intimitet! Det er klamt og uappetitligt, men hvad sker der, når vi tør at indrømme disse forfærdeligheder overfor os selv? Finder vi troen på det onde, og ser os selv i dette spejl, eller tildeles vi et klarsyn, vi hidtil ikke har turde vove at blive tildelt?
Hvorfor så trangen til at udforske og forstå Pasolinis tankegang?? Vil man virkelig konfronteres med én instruktørs pessimistiske menneskesyn og ekstrem tankegang, for at konkludere, at verden kan være ond? Og mennesket ondt? Vil man virkelig tvinge sig selv igennem endeløse pinsler? Bliver vi som mennesker selv "opstemt" af seksuelle overgreb? Er det dét man vil teste??
Det er klamt og uappetitligt, men hvad sker der, når vi tør at indrømme disse forfærdeligheder overfor os selv? Finder vi troen på det onde, og ser os selv i dette spejl, eller tildeles vi et klarsyn, vi hidtil ikke har turde vove at blive tildelt?
Des mere jeg læser denne konstruerede sætning, des mere forekommer den mig forloren og meningsløs/forvrøvlet? Hvad mener du rent faktisk med det du vil sige her, hvis jeg må være så fræk at spørge, for jeg er sikker på at du rent faktisk har noget du gerne vil sige med den, mere end at filmen udstiller os mennesker og tør vi erkende, at ondskaben latent ligger i os alle (det er jo børnelærdom) ved at anerkende filmens pointer?
Glædelige nyheder: Allan Sørensen har genopstartet Sørensen Exploitation Cinema og har endvidere spurgt jeg selv, Jesper og Michael om at vende tilbage til bloggen. Jeg glæder mig til igen at give mig i kast med grumme filmoplevelser, i godt selskab.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Glædelige nyheder: Allan Sørensen har genopstartet Sørensen Exploitation Cinema og har endvidere spurgt jeg selv, Jesper og Michael om at vende tilbage til bloggen. Jeg glæder mig til igen at give mig i kast med grumme filmoplevelser, i godt selskab.
I samme åndedræt kommer de dårlige nyheder: Filmkavalkaden lukker. Der har ikke været den store aktivitet efter siden oprindeligt blev startet og nu fokuseres kræfterne på SEC.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
#1721 Pécuchet 11 år siden
Der er ligeledes ingen nydelse for seeren. Død, orgasme og blasfemi kan naturligvis stimulere nydelse eller endda mental masturbation, men når Pasolini gør disse fænomener mekaniske og cerebrale, bliver "orgiet" et skematisk instrument med viljeløse marionetter som "deltagere" (læs: de fungerer som umenneskelige genitalier). Der opnås aldrig samhørighed eller intimitet! Det er klamt og uappetitligt, men hvad sker der, når vi tør at indrømme disse forfærdeligheder overfor os selv? Finder vi troen på det onde, og ser os selv i dette spejl, eller tildeles vi et klarsyn, vi hidtil ikke har turde vove at blive tildelt?
#1722 Ispep 11 år siden
Hvorfor så trangen til at udforske og forstå Pasolinis tankegang?? Vil man virkelig konfronteres med én instruktørs pessimistiske menneskesyn og ekstrem tankegang, for at konkludere, at verden kan være ond? Og mennesket ondt? Vil man virkelig tvinge sig selv igennem endeløse pinsler? Bliver vi som mennesker selv "opstemt" af seksuelle overgreb? Er det dét man vil teste??
#1723 Big Daddy 11 år siden
#1724 Collateral 11 år siden
#1725 Collateral 11 år siden
The Man with the Iron Fists
#1726 Collateral 11 år siden
#1727 Collateral 11 år siden
#1728 Ispep 11 år siden
Lidt overraskende højt placering, selvom jeg husker den som god.
#1729 Lord Beef Jerky 11 år siden
#1730 Collateral 11 år siden
http://poesimedtaender.blogspot.dk/2013/08/srensen...
I samme åndedræt kommer de dårlige nyheder: Filmkavalkaden lukker. Der har ikke været den store aktivitet efter siden oprindeligt blev startet og nu fokuseres kræfterne på SEC.