Gravatar

#1721 Pécuchet 11 år siden

Ispep (1714) skrev:
Jeg snakker ikke om der skulle være nogen former for "nydelse" i filmen. Jeg snakker om seeren. Jeg begriber ikke man kan få sig selv til at gense lange passager af ekstrem tortur, uudholdelige scenarier og stemninger, som simpelthen er for sygt til min smag. Ja, ren ondskab, javel. Men skal vi virkelig tvinges i så udpenslet grad til at overvære uhyrlighederne at man nærmest mister appetitten en hel måned?

Der er ligeledes ingen nydelse for seeren. Død, orgasme og blasfemi kan naturligvis stimulere nydelse eller endda mental masturbation, men når Pasolini gør disse fænomener mekaniske og cerebrale, bliver "orgiet" et skematisk instrument med viljeløse marionetter som "deltagere" (læs: de fungerer som umenneskelige genitalier). Der opnås aldrig samhørighed eller intimitet! Det er klamt og uappetitligt, men hvad sker der, når vi tør at indrømme disse forfærdeligheder overfor os selv? Finder vi troen på det onde, og ser os selv i dette spejl, eller tildeles vi et klarsyn, vi hidtil ikke har turde vove at blive tildelt?
Der burde have været Roser.
Gravatar

#1722 Ispep 11 år siden

Pécuchet (1721) skrev:
Der er ligeledes ingen nydelse for seeren.

Hvorfor så trangen til at udforske og forstå Pasolinis tankegang?? Vil man virkelig konfronteres med én instruktørs pessimistiske menneskesyn og ekstrem tankegang, for at konkludere, at verden kan være ond? Og mennesket ondt? Vil man virkelig tvinge sig selv igennem endeløse pinsler? Bliver vi som mennesker selv "opstemt" af seksuelle overgreb? Er det dét man vil teste??
Gravatar

#1723 Big Daddy 11 år siden

Pécuchet (1721) skrev:
Det er klamt og uappetitligt, men hvad sker der, når vi tør at indrømme disse forfærdeligheder overfor os selv? Finder vi troen på det onde, og ser os selv i dette spejl, eller tildeles vi et klarsyn, vi hidtil ikke har turde vove at blive tildelt?
Des mere jeg læser denne konstruerede sætning, des mere forekommer den mig forloren og meningsløs/forvrøvlet? Hvad mener du rent faktisk med det du vil sige her, hvis jeg må være så fræk at spørge, for jeg er sikker på at du rent faktisk har noget du gerne vil sige med den, mere end at filmen udstiller os mennesker og tør vi erkende, at ondskaben latent ligger i os alle (det er jo børnelærdom) ved at anerkende filmens pointer?
Os, De Konforme
Gravatar

#1724 Collateral 11 år siden

"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#1725 Collateral 11 år siden

"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#1726 Collateral 11 år siden

Glædelige nyheder: Allan Sørensen har genopstartet Sørensen Exploitation Cinema og har endvidere spurgt jeg selv, Jesper og Michael om at vende tilbage til bloggen. Jeg glæder mig til igen at give mig i kast med grumme filmoplevelser, i godt selskab.
Gravatar

#1727 Collateral 11 år siden

Nyligt anmeldte [url=Strange Days af Kathryn Bigelow ]'Strange Days'[/url] indtager placeringen som nummer 90 på min topliste.
Gravatar

#1728 Ispep 11 år siden

Lidt overraskende højt placering, selvom jeg husker den som god.
Gravatar

#1729 Lord Beef Jerky 11 år siden

Jeg synes også den er solid. Men den må nøjes med 8/10 fra mig.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#1730 Collateral 11 år siden

Collateral (1726) skrev:
Glædelige nyheder: Allan Sørensen har genopstartet Sørensen Exploitation Cinema og har endvidere spurgt jeg selv, Jesper og Michael om at vende tilbage til bloggen. Jeg glæder mig til igen at give mig i kast med grumme filmoplevelser, i godt selskab.

http://poesimedtaender.blogspot.dk/2013/08/srensen...

I samme åndedræt kommer de dårlige nyheder: Filmkavalkaden lukker. Der har ikke været den store aktivitet efter siden oprindeligt blev startet og nu fokuseres kræfterne på SEC.

Skriv ny kommentar: