Gravatar

#711 Collateral 13 år siden

Neranders (710) skrev:
Tillykke med tjansen på Sørensen Exploitation Cinema Proudly Presents. :)

Og angående The Shining, så har jeg endnu ikke fået set filmen, og springer din anmeldelse over, til den har fået et gennemsyn.

Tak ;P Og fair nok. Du har i hvert fald noget at glæde dig til. Kan godt forstå at det ikke nødvendigvis er så interessant at læse om en film man ikke har set.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#712 Neranders 13 år siden

Jeg tror nu det er interessant nok at læse om den. Men da jeg allerede har besluttet mig for at det er en must-see, ser jeg ingen grund til at læse om den, medmindre det kan sparke lidt til mig, så jeg får den set hurtigere. :)
"My first girlfriend turned into the moon."
"That's rough, buddy."
Gravatar

#713 Collateral 13 år siden

Neranders (712) skrev:
Jeg tror nu det er interessant nok at læse om den. Men da jeg allerede har besluttet mig for at det er en must-see, ser jeg ingen grund til at læse om den, medmindre det kan sparke lidt til mig, så jeg får den set hurtigere. :)

Jamen det kan da være den kan det? :D
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#714 Neranders 13 år siden

Nu er næste måneds filmbudget ellers allerede sat af til The Tree of Life, men hvis amazon har The Shining billigt på BD, kan den nok lige snige sig med. :) Og så må jeg hellere komme igang med at få læst din anmeldelse nu.
"That's rough, buddy."
Gravatar

#715 Babo84 13 år siden

The Shining kan jeg til gengæld også lide. Den er dog ikke helt oppe på de øverste pladser hos mig, slet ikke, men absolut cool gyser film med mange kvaliteter.
Gravatar

#716 Muldgraver 13 år siden

Neranders (712) skrev:

Spark, spark :)
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#717 Neranders 13 år siden

Muldgraver (716) skrev:
Spark, spark :)

Tak, tak. ;)

Collateral:
Nu er anmeldelsen læst. Den er yderst velskrevet uden at gå for meget i plot og karakterer, og jeg ser nu endnu mere frem til at få den set. :)
"That's rough, buddy."
Gravatar

#718 Collateral 13 år siden

Neranders (717) skrev:
Nu er anmeldelsen læst. Den er yderst velskrevet uden at gå for meget i plot og karakterer, og jeg ser nu endnu mere frem til at få den set. :)

Mange tak og det er glædeligt hvis den kan give et ekstra lille spark.
Gravatar

#719 BN 13 år siden

En rigtig god anmeldelse, Collateral!

The Shining er i mine øjne en dybt interessant film, omend for mit vedkommende i langt højere grad på grund af sin visuelle stil og sine virkemidler end på grund af sit rent plotmæssige indhold.

Det, som imponerer mig ved filmen, indkredser du egentlig meget godt med følgende ord:

Collateral (709) skrev:
Hvad de mange efterligninger, eller folk som er blevet inspirerede, aldrig har ramt, er den unikke fornemmelse denne film besidder. En fornemmelse af ensomhed som filmen nærmest overvælder sin seer med. Selvom de tre hovedpersoner har hinanden, giver filmens rolige tempo, lange kameraturer og også ofte effektive lydarbejde en spændingsopbygning uden lige, samtidig med at give en fremragende fornemmelse af den psykologiske frustration en enkelt af filmens karakterer langsomt synker ned i.

De kølige totalbilleder, Wendy Carlos' musik, det langsomme tempo, filmens generelle stemning (som er aldeles unik), den gennemgående fornemmelse af klaustrofobi og isolation m.m. gør, at jeg betragter filmen som et rent TEKNISK mesterværk, der er uden sidestykke. ... Dér hvor filmen efter min mening er markant svag, er i afviklingen af sit plot, som to-tre gange forfalder til skrækfilmens mest forslidte klichéer, nemlig splatter-effekter
den gnækkende, gamle kvinde, hvis krop er i forrådnelse,
chokeffekter
Jacks pludselig opdukken og mord på Hallorann (hvor chokeffekten iøvrigt ikke rigtigt virker)
og sidst men ikke mindst den obligatoriske
forfølgelsesjagt, hvor morderen jagter sine ofre. Her er Jack Nicholson med sin råben og sine grimasser mere komisk end skræmmende, især i "Here's Johnny"-scenen og når han løber rundt med øksen ... eller sidder og er frosset ihjel ude i sneen.
... Dertil kommer, at den slags historier
med spøgelser og genfærd
ikke siger mig så meget, omend visse fortolkningsmuligheder plus den vægt der har lagt på det psykologiske gys kompenserer en del herfor.

Så jeg har et noget ambivalent forhold til 'The Shining', kan man vist godt sige. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#720 Collateral 13 år siden

#719: De ting du nævner som værende positive er jeg helt og aldeles enig i. Med hensyn til de ting du nævner som klichéer eller værende problematiske, er jeg uenig. Jeg ser dem som værende en understregning af
Jacks langsomme rejse ind i en eller anden form for psykopati.
Lidt ligesom man kan sige at "Apocalypse Now", i sin oprindelige form er en rejse ind i selve krigens sjæl. I anmeldelsen er de momenter du nævner dem jeg henviser til når jeg snakker om surrealistiske elementer.

Skriv ny kommentar: