Rigtig god og velskrevet anmeldelse du har lavet, som jeg er helt enig i! :)
Kan rigtig god lide din indledning, hvor du sammenkobler Nicholas Winding Refns tidligere film med “Drive”, som du har fuldstændig ret i indeholder flere af de samme ingredienser. Og ligeså er jeg enig ang. den måde “Drive” er skuet sammen på, hvilket jo i bund og grund bygger på samme opskrift, som den Tarantino benytter sig af, hvor han låner ting hist og pist fra andre genrer, samt deres klassiske dyder, men hvor han så med sin egen film alligevel får skabt en helt ny oplevelse ved at sammensætte disse del elementer på en ny facon til en form for filmiske virkemidlers greatest hits.
I “Drive” er det f.eks. det 80’er inspirerede synthpop score, der minder om Michael Manns tidligere film. Og de langsomme kamerabevægelser til bl.a. Angelo Badalamentis score giver en stemning af David Lynch. Og alt det bruger NWR så til at få skabt den her helt unikke stemning, som du beskriver meget fornemt, og som bestemt er en af “Drive”s største forcer sammen med fotograferingen og skuespillet. Og selv om plottet er meget traditionelt skåret over de gamle revenge movies, så glemmer man det fuldstændigt fordi stemningen og tempoet forvandler historien til en meditativ sanseoplevelse, som man nærmest lader sig hypnotisere af.
Nå ja, og så gør det selvfølgelig heller ikke mig noget at se Ryan Gosling i slowmotion så meget som overhoved muligt. . ;)
Synes også det er rigtig godt, det som du skriver ang. brugen af volden i filmen som en narrativ og karaktermæssig udvikling, hvilket NWR jo dosserer perfekt og i øvrigt i smukt samspil med den romantiske del af plottet. Det var også en af de ting ved “Drive”, som jeg synes var mega fedt lavet.
Beklager det tog lidt tid med at få skrevet en kommentar, men jeg havde desværre lidt problemer med min computer, som dog heldigvis er blevet fikset nu. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Rigtig god og velskrevet anmeldelse du har lavet, som jeg er helt enig i! :)
Kan rigtig god lide din indledning, hvor du sammenkobler Nicholas Winding Refns tidligere film med “Drive”, som du har fuldstændig ret i indeholder flere af de samme ingredienser. Og ligeså er jeg enig ang. den måde “Drive” er skuet sammen på, hvilket jo i bund og grund bygger på samme opskrift, som den Tarantino benytter sig af, hvor han låner ting hist og pist fra andre genrer, samt deres klassiske dyder, men hvor han så med sin egen film alligevel får skabt en helt ny oplevelse ved at sammensætte disse del elementer på en ny facon til en form for filmiske virkemidlers greatest hits.
I “Drive” er det f.eks. det 80’er inspirerede synthpop score, der minder om Michael Manns tidligere film. Og de langsomme kamerabevægelser til bl.a. Angelo Badalamentis score giver en stemning af David Lynch. Og alt det bruger NWR så til at få skabt den her helt unikke stemning, som du beskriver meget fornemt, og som bestemt er en af “Drive”s største forcer sammen med fotograferingen og skuespillet. Og selv om plottet er meget traditionelt skåret over de gamle revenge movies, så glemmer man det fuldstændigt fordi stemningen og tempoet forvandler historien til en meditativ sanseoplevelse, som man nærmest lader sig hypnotisere af.
Nå ja, og så gør det selvfølgelig heller ikke mig noget at se Ryan Gosling i slowmotion så meget som overhoved muligt. . ;)
Synes også det er rigtig godt, det som du skriver ang. brugen af volden i filmen som en narrativ og karaktermæssig udvikling, hvilket NWR jo dosserer perfekt og i øvrigt i smukt samspil med den romantiske del af plottet. Det var også en af de ting ved “Drive”, som jeg synes var mega fedt lavet.
Beklager det tog lidt tid med at få skrevet en kommentar, men jeg havde desværre lidt problemer med min computer, som dog heldigvis er blevet fikset nu. :)
Hehe, jeg har set det interview flere gange efterhånden, men det er så fedt, så det kan sagtens tåle utallige gensyn. Elsker den her løsslupne og stærkt underholdende ping-pong der er imellem NWR og Ryan Gosling, hvor man sidder tilbage med indtrykket af at de to, trods deres venskab er temmelig nyt, har været gode venner i årevis. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Hehe, jeg har set det interview flere gange efterhånden, men det er så fedt, så det kan sagtens tåle utallige gensyn. Elsker den her løsslupne og stærkt underholdende ping-pong der er imellem NWR og Ryan Gosling, hvor man sidder tilbage med indtrykket af at de to, trods deres venskab er temmelig nyt, har været gode venner i årevis. :)
Ja jeg morede mig kosteligt, særligt over de ekstremt korte svar NWR til tider leverer. De virker som et godt team :D
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Så fik jeg lige læst din anmeldelse og kan jo kun være enig i de ting, som du fremhæver. Jeg har egenlig ikke så meget at tilføje siden min sidste kommentar til filmen, da du havde den med på din top liste, andet end at jeg synes du kommer rigtig godt rundt om både "Night of The Living Dead"'s handling og genremæssige betydning/status. Så alt i alt en rigtig god anmeldelse du har skrevet. :)
Der var dog lige en enkelt ting, jeg ville spørge dig om, som du nævner ang. "Dawn of The Dead", mht. Romeros ønske om at gøre den mere tegneserie agtig ? Hvad menes der helt præcis her ? :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Der var dog lige en enkelt ting, jeg ville spørge dig om, som du nævner ang. "Dawn of The Dead", mht. Romeros ønske om at gøre den mere tegneserie agtig ? Hvad menes der helt præcis her ? :)
På kommentarsporet til "Dawn of the Dead" taler Romero om at han bevidst tog Dawn i en mere tegneserieagtig retning, hvilket eksempelvis kan ses på den blålige make-up (som i Day blev erstattet af en mere grønlig ditto) og til dels også humoren med zombierne som til tider ses gørende fjollede ting (faldende i springvand, få lagkager i hovedet etc.)
Jeg er rigtig glad også for Dawn, selvom den i mine øjne er den svageste af de tre originale film (hvilket dog ikke siger så meget da de alle er rigtig gode film).
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Ok, ja det tænkte jeg ikke lige over. Men det er jo egenlig logisk nok, hvis man sætter scenerne fra indkøbscenteret, som du nævner, op imod zombie scenerne fra "Night of The Living Dead".
Tak for svaret. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
#761 NightHawk 13 år siden
Rigtig god og velskrevet anmeldelse du har lavet, som jeg er helt enig i! :)
Kan rigtig god lide din indledning, hvor du sammenkobler Nicholas Winding Refns tidligere film med “Drive”, som du har fuldstændig ret i indeholder flere af de samme ingredienser. Og ligeså er jeg enig ang. den måde “Drive” er skuet sammen på, hvilket jo i bund og grund bygger på samme opskrift, som den Tarantino benytter sig af, hvor han låner ting hist og pist fra andre genrer, samt deres klassiske dyder, men hvor han så med sin egen film alligevel får skabt en helt ny oplevelse ved at sammensætte disse del elementer på en ny facon til en form for filmiske virkemidlers greatest hits.
I “Drive” er det f.eks. det 80’er inspirerede synthpop score, der minder om Michael Manns tidligere film. Og de langsomme kamerabevægelser til bl.a. Angelo Badalamentis score giver en stemning af David Lynch. Og alt det bruger NWR så til at få skabt den her helt unikke stemning, som du beskriver meget fornemt, og som bestemt er en af “Drive”s største forcer sammen med fotograferingen og skuespillet. Og selv om plottet er meget traditionelt skåret over de gamle revenge movies, så glemmer man det fuldstændigt fordi stemningen og tempoet forvandler historien til en meditativ sanseoplevelse, som man nærmest lader sig hypnotisere af.
Nå ja, og så gør det selvfølgelig heller ikke mig noget at se Ryan Gosling i slowmotion så meget som overhoved muligt. . ;)
Synes også det er rigtig godt, det som du skriver ang. brugen af volden i filmen som en narrativ og karaktermæssig udvikling, hvilket NWR jo dosserer perfekt og i øvrigt i smukt samspil med den romantiske del af plottet. Det var også en af de ting ved “Drive”, som jeg synes var mega fedt lavet.
Beklager det tog lidt tid med at få skrevet en kommentar, men jeg havde desværre lidt problemer med min computer, som dog heldigvis er blevet fikset nu. :)
#762 Collateral 13 år siden
Lige et link for your viewing pleasure: http://blog.moviefone.com/2011/09/14/drive-unscrip...
#763 NightHawk 13 år siden
Hehe, jeg har set det interview flere gange efterhånden, men det er så fedt, så det kan sagtens tåle utallige gensyn. Elsker den her løsslupne og stærkt underholdende ping-pong der er imellem NWR og Ryan Gosling, hvor man sidder tilbage med indtrykket af at de to, trods deres venskab er temmelig nyt, har været gode venner i årevis. :)
#764 Collateral 13 år siden
Ja jeg morede mig kosteligt, særligt over de ekstremt korte svar NWR til tider leverer. De virker som et godt team :D
#765 Collateral 13 år siden
MJ - Life of an Icon
Hanna
#766 Collateral 13 år siden
#767 NightHawk 13 år siden
Så fik jeg lige læst din anmeldelse og kan jo kun være enig i de ting, som du fremhæver. Jeg har egenlig ikke så meget at tilføje siden min sidste kommentar til filmen, da du havde den med på din top liste, andet end at jeg synes du kommer rigtig godt rundt om både "Night of The Living Dead"'s handling og genremæssige betydning/status. Så alt i alt en rigtig god anmeldelse du har skrevet. :)
Der var dog lige en enkelt ting, jeg ville spørge dig om, som du nævner ang. "Dawn of The Dead", mht. Romeros ønske om at gøre den mere tegneserie agtig ? Hvad menes der helt præcis her ? :)
#768 Collateral 13 år siden
På kommentarsporet til "Dawn of the Dead" taler Romero om at han bevidst tog Dawn i en mere tegneserieagtig retning, hvilket eksempelvis kan ses på den blålige make-up (som i Day blev erstattet af en mere grønlig ditto) og til dels også humoren med zombierne som til tider ses gørende fjollede ting (faldende i springvand, få lagkager i hovedet etc.)
Jeg er rigtig glad også for Dawn, selvom den i mine øjne er den svageste af de tre originale film (hvilket dog ikke siger så meget da de alle er rigtig gode film).
#769 NightHawk 13 år siden
Ok, ja det tænkte jeg ikke lige over. Men det er jo egenlig logisk nok, hvis man sætter scenerne fra indkøbscenteret, som du nævner, op imod zombie scenerne fra "Night of The Living Dead".
Tak for svaret. :)
#770 Collateral 13 år siden