En japansk lærerinde har mistet sin datter i en drukneulykke. Eller faktisk var det ikke en ulykke, for det var to af hendes elever, der slog datteren ihjel. Så nu tager lærerinden en raffineret hævn, og hun starter med at injicere de to skyldige elevers skolemælk med HIV-inficeret blod!
Denne del af historien bliver blotlagt i løbet af de første ca. 20 minutter af filmen i en slags montage med voice over fra lærerinden. En lidt kluntet måde at komme frem til den egentlige historie på, men i det mindste er det flot at se på med en kølig men finpudset æstetik - som i øvrigt fortsætter filmen igennem.
Men lad dig ikke narre af de flotte billeder, for her er der tale om en ond film! >:) Sådan lidt "Battle Royale"-møder-"Se7en" ond. Det er modigt, men det er samtidig et problem for filmen, fordi det ikke rigtigt er til at identificere sig med nogle af karaktererne - måske bortset fra en af pigerne i skoleklassen, men hun er kun en bifigur.
Filmen var Oscar-nomineret side om side med "Hævnen" i år, og selvom filmen ikke er helt oppe at ringe, så beviser den - sammen med den græske "Dogtooth", som ved Gud også var forskruet! - at Oscar-kategorien for Bedste Udenlandske Film efterhånden er mere interessant end den for Bedste Film.'
Så blev det mystisk! Nej, så blev det decideret absurd!!!
To spøgelser (mænd indhyllet i store lagener med huller til øjnene) begiver sig med en hest og en vindpose fra en lagerhal i Barcelona til Santiago de Compostela og vi følger som tilskuer deres rejse. Det lyder måske ikke udpræget absurd, men lad mig så lige illustrere med en scene fra tidligt i filmen:
De to spøgelser møder på en vindblæst mark en letpåklædt, tysk operasangerinde, som de spøger om vej. Hun viser dem, at de skal gå enten dén eller dén vej og peger i to forskellige retninger. For den tjeneste får hun af det ene spøgelse tre skumfiduser fra en værktøjskasse, hvorefter spøgelset skyder operasangerinden i ryggen med en overdimensioneret seksløber (tænk "Hellboy"). Og den efterfølgende scene er så filmet på hovedet.
Jow, det er absurd!
Og det gør også, at den er meget svær at bedømme. For er den mærkelig, fordi det er meningen, eller er den mærkelig, fordi den er dårlig? Så jeg må gå efter den følelse, filmen gav mig: Jeg var godt underholdt, nogle af optrinnene var decideret smukke, og så var det på en måde befriende at se en film, der bare var SÅ anderledes fra alt andet.
5/6 Vises igen d. 24/4 kl. 16:45 i Gloria og d 30/4 kl. 19 i Dagmar
... der var EKSTREMT meget uro i salen under filmen! Folk fes ind og ud af salen for at købe kaffe eller gå på toilettet, og halvdelen af dem dækkede for projektoren, når de rejste sig.
Uf, det lyder slemt! Klagede du over det bagefter? Jeg vægrer mig lidt ved tanken om at skulle derhen, hvilket ellers er planen. Jeg ved godt, at salg af kaffe og diverse er en god indtægtskilde for biografen, men det undrer mig meget, at de ligefrem ser gennem fingre med den slags.
Outbound Sith (15) skrev:
Huset Biograf er også den første sal, jeg har været i, hvor lærredet mangler et hjørne! (Det gjorde nu ingen forskel til denne visning, fordi lærredet er i formatet 1:1,88, og filmen var i 1:2,35.
Har du ikke været der før? Men ja, det er en irriterende detalje. Da det er længe siden, jeg sidst besøgte stedet, håbede jeg, at de havde foretaget nogle tekniske ændringer i salen, men det lader ikke til det.
Outbound Sith (15) skrev:
Og så havde jeg i min glæde over, at hovedparten af de film, jeg skal se, bliver vist i Grand sal 3 (som jeg er rigtigt glad for) helt glemt Grand årligt tilbagevendende festival-forbandelse. Salskiftene sidder MEGET løst i den biograf!
Ja, det kan da være ret frustrerende, men jeg har nu ikke noget imod Grands sal 1, så det ville næppe genere mig synderligt, medmindre det resulterede i en dårlig plads.
I øvrigt opdagede jeg forleden, at en film jeg havde bestilt billet til i Empire, er blevet rykket til et tidligere tidspunkt, og at i den forbindelse er min reservation blevet ændret til den film, der vises i dens sted! Og jeg har intet fået at vide... det er sgu god service. Jeg er helt på det rene med, at der ind imellem begås fejl under planlægningen, men det mindste man kan gøre er da at sikre sig, at kunderne ikke går galt i byen.
Outbound Sith (32) skrev:
De to spøgelser møder på en vindblæst mark en letpåklædt, tysk operasangerinde, som de spøger om vej.
Jeg klagede ikke over de forstyrrende elementer, for hvad skal de gøre ved det? Det er ligesom en del af pakken, når man forvilder sig ind i en af de rigtigt små biografer, men jeg forbeholder mig stadig retten til at brokke mig over det på internettet. :P Desuden havde jeg som sagt ikke været der før, så det var ikke til at vide, om det var en ekstraordinært skidt aften, eller om det var kutymen. Jeg har været derinde igen siden, og det gik meget bedre...
Det er ikke så meget det, at de skifter sal, jeg har noget imod. Det er mere det, at de ikke informere om det, FØR man står og forsøger at komme ind på en forældet billet. Lidt samme problem som de åbenbart har i Empire...
Hvad er det for øvrigt for en forestilling, de har rykket? Jeg skal derind syv gange i løbet af festivalen, så jeg vil gerne være sikker på, at jeg ikke bliver snydt...
Og endelig så var den med "spøger" absolut "no pun intended"! :D Det var en slåfejl, som jeg først opdagede, da det var for sent at rette til. Men når nu det skulle være, såeh... :P
#34: "The Stool Pigeon" er blevet rykket til kl. 20 (fra kl. 22.30), og derfor blev min reservation naturligvis ændret til "Super" (som bliver vist kl. 22). Suk... Nå, men eftersom jeg opdagede det, fik jeg selv styr på det, men jeg krydser fingre for, at noget lignende ikke sker igen.
Jeg kan anbefale, at du logger på afbestilling af billetter på enten Grands eller Empires hjemmeside, for der kan du checke, om alt er i den skønneste orden.
Mht. det at klage så er det altid en god idé at gøre indehaverne opmærksom på, hvor meget det var til gene. Jeg synes, at de som minimum kan hænge et skilt op med en høflig påmindelse om, at man let kommer til at skygge for lærredet, hvis man rejser sig op og dermed en opfordring om at vise hensyn. Der kan altid gøres et eller andet, om det så er i det små...
Jeg havde helt glemt det med, at din billet skulle ændres, når de havde skiftet sal. Det er træls i tiende potens! Der burde kontrollørerne stå klar med den nye billet, når du skal ind til salen.
Jeg tænkte nok, at det var en slåfejl men til gengæld en skøn en af slagsen, som min fantasi kan hygge sig med i månedsvis. :D
Hov, forresten må jeg hellere gøre Empire opmærksom på problemet, for jeg er næppe den eneste, det er gået ud over. Jeg sølle menneske... det skulle jeg straks have tænkt på!
#31 Outbound Sith 13 år siden
En japansk lærerinde har mistet sin datter i en drukneulykke. Eller faktisk var det ikke en ulykke, for det var to af hendes elever, der slog datteren ihjel. Så nu tager lærerinden en raffineret hævn, og hun starter med at injicere de to skyldige elevers skolemælk med HIV-inficeret blod!
Denne del af historien bliver blotlagt i løbet af de første ca. 20 minutter af filmen i en slags montage med voice over fra lærerinden. En lidt kluntet måde at komme frem til den egentlige historie på, men i det mindste er det flot at se på med en kølig men finpudset æstetik - som i øvrigt fortsætter filmen igennem.
Men lad dig ikke narre af de flotte billeder, for her er der tale om en ond film! >:) Sådan lidt "Battle Royale"-møder-"Se7en" ond. Det er modigt, men det er samtidig et problem for filmen, fordi det ikke rigtigt er til at identificere sig med nogle af karaktererne - måske bortset fra en af pigerne i skoleklassen, men hun er kun en bifigur.
Filmen var Oscar-nomineret side om side med "Hævnen" i år, og selvom filmen ikke er helt oppe at ringe, så beviser den - sammen med den græske "Dogtooth", som ved Gud også var forskruet! - at Oscar-kategorien for Bedste Udenlandske Film efterhånden er mere interessant end den for Bedste Film.'
4/6
Vises igen d. 21. april kl. 19 i Dagmar
Fox Mulder
#32 Outbound Sith 13 år siden
Så blev det mystisk! Nej, så blev det decideret absurd!!!
To spøgelser (mænd indhyllet i store lagener med huller til øjnene) begiver sig med en hest og en vindpose fra en lagerhal i Barcelona til Santiago de Compostela og vi følger som tilskuer deres rejse. Det lyder måske ikke udpræget absurd, men lad mig så lige illustrere med en scene fra tidligt i filmen:
De to spøgelser møder på en vindblæst mark en letpåklædt, tysk operasangerinde, som de spøger om vej. Hun viser dem, at de skal gå enten dén eller dén vej og peger i to forskellige retninger. For den tjeneste får hun af det ene spøgelse tre skumfiduser fra en værktøjskasse, hvorefter spøgelset skyder operasangerinden i ryggen med en overdimensioneret seksløber (tænk "Hellboy"). Og den efterfølgende scene er så filmet på hovedet.
Jow, det er absurd!
Og det gør også, at den er meget svær at bedømme. For er den mærkelig, fordi det er meningen, eller er den mærkelig, fordi den er dårlig? Så jeg må gå efter den følelse, filmen gav mig: Jeg var godt underholdt, nogle af optrinnene var decideret smukke, og så var det på en måde befriende at se en film, der bare var SÅ anderledes fra alt andet.
5/6
Vises igen d. 24/4 kl. 16:45 i Gloria og d 30/4 kl. 19 i Dagmar
Fox Mulder
#33 Highland Park 13 år siden
Jeg ved godt, at salg af kaffe og diverse er en god indtægtskilde for biografen, men det undrer mig meget, at de ligefrem ser gennem fingre med den slags.
Har du ikke været der før?
Men ja, det er en irriterende detalje. Da det er længe siden, jeg sidst besøgte stedet, håbede jeg, at de havde foretaget nogle tekniske ændringer i salen, men det lader ikke til det.
Ja, det kan da være ret frustrerende, men jeg har nu ikke noget imod Grands sal 1, så det ville næppe genere mig synderligt, medmindre det resulterede i en dårlig plads.
I øvrigt opdagede jeg forleden, at en film jeg havde bestilt billet til i Empire, er blevet rykket til et tidligere tidspunkt, og at i den forbindelse er min reservation blevet ændret til den film, der vises i dens sted! Og jeg har intet fået at vide... det er sgu god service.
Jeg er helt på det rene med, at der ind imellem begås fejl under planlægningen, men det mindste man kan gøre er da at sikre sig, at kunderne ikke går galt i byen.
He he... ;)
#34 Outbound Sith 13 år siden
Det er ikke så meget det, at de skifter sal, jeg har noget imod. Det er mere det, at de ikke informere om det, FØR man står og forsøger at komme ind på en forældet billet. Lidt samme problem som de åbenbart har i Empire...
Hvad er det for øvrigt for en forestilling, de har rykket? Jeg skal derind syv gange i løbet af festivalen, så jeg vil gerne være sikker på, at jeg ikke bliver snydt...
Og endelig så var den med "spøger" absolut "no pun intended"! :D Det var en slåfejl, som jeg først opdagede, da det var for sent at rette til. Men når nu det skulle være, såeh... :P
Fox Mulder
#35 Highland Park 13 år siden
Jeg kan anbefale, at du logger på afbestilling af billetter på enten Grands eller Empires hjemmeside, for der kan du checke, om alt er i den skønneste orden.
Mht. det at klage så er det altid en god idé at gøre indehaverne opmærksom på, hvor meget det var til gene. Jeg synes, at de som minimum kan hænge et skilt op med en høflig påmindelse om, at man let kommer til at skygge for lærredet, hvis man rejser sig op og dermed en opfordring om at vise hensyn. Der kan altid gøres et eller andet, om det så er i det små...
Jeg havde helt glemt det med, at din billet skulle ændres, når de havde skiftet sal. Det er træls i tiende potens! Der burde kontrollørerne stå klar med den nye billet, når du skal ind til salen.
Jeg tænkte nok, at det var en slåfejl men til gengæld en skøn en af slagsen, som min fantasi kan hygge sig med i månedsvis. :D
#36 Highland Park 13 år siden
Empire Bio er hermed underrettet om problemet. :)
#37 Highland Park 13 år siden
#38 Antlion 13 år siden
#39 Wangsgaard 13 år siden
#40 JannikAnd 13 år siden