De nære venner, den heteroseksuelle Marie og den homoseksuelle Francis, møder den smukke, men lidt verdensfjerne, fyr Nicolas, som de begge straks bliver dybt betaget af. Nicolas gengælder tilsyneladende begges følelser, og nu starter en kamp mellem Marie og Francis om Nicolas' gunst og opmærksomhed.
Xavier Dolan (som også spiller Francis) har skrevet, instrueret, produceret, lavet kostumer til, osv., osv. Kort sagt, han har lavet hele filmen. Det gjorde han også på sin første film "I Killed My Mother". Og han er kun 22 år! Det har jeg den dybeste respekt for!!!
Men selve filmen imponerer mig ikke i samme grad. Der er flotte og rørende scener flere steder, og filmens kameraføring og brug af musik er visse steder sublim! Men alligevel virker filmen underlig utilnærmelig - ligesom Nicolas. Måske er der en pointe i det, men i så fald fangede jeg den ikke helt.
3/6 Vises igen d. 26/4 kl. 17 i Empire og d. 30/4 kl. 21:45 i Gloria
Tucker og Dale er to venner, som bor langt ude på landet, og som godt kan lide skovmandsskjorter, trucker-kasketter og pick-up truck. Dale er også glad for fuldskæg, og så tager han sin elskede le med, når han skal til købmanden. De har heller ikke den store erfaring med piger, men da en bil fuld af college-elever holder ind ved den lokale købmand, beslutter Dale sig for at tale med en af pigerne. Det bliver dog noget usammenhængende...
På den anden side:
Da en flok college-elever er på tur i bøhlandet, holder de ind ved en købmand, hvor de støder på to uhyggelige hillbillies, komplet med pick-up truck, skovmandsskjorter og trucker-kasketter. Og den ene af dem render endda rundt med et stort fuldskæg og en kæmpe le! Mega-skræmmende!
"Tucker And Dale Vs. Evil" er en forfriskende variation af det klassiske "psykopatiske hillbillies" plot, hvor handlingen ses fra begge sider. Alle klichéerne bliver taget op og vendt på hovedet, og det er hylende morsomt! Filmen er kun 1½ time lang, så der er faktisk ingen døde perioder, og alle trumferne bliver ikke spillet ud i den første halve time, men i stedet spredt ud over hele filmens handling. Og så er der fine præstationer fra Tyler Labine ("Reaper"), Alan Tudyk ("Firefly") og Katrina Bowden ("30 Rock"). Stor anbefaling herfra!
5/6
Her er traileren, som sælger filmen for præcis det den er:
Og så fik jeg i øvrigt svar fra Kim Foss fra Grand på min bøn om, at de ville oplyse bedre om salskift: "Kære Thomas, vi foretager disse rokader for at tilgodese den overraskende store tilslutning til film, der følgelig ikke kan være i deres sale. Vi håber, at den 'incovenience', som det medfører, opvejes af, at publikum kan få adgang til visninger, der ellers ville være udsolgte. Men vi prøver naturligvis at forudse, hvad som rykker mest. Når salsflyt alligevel sker - du har været uheldig! - tror jeg kun, at vi ville forvirre samtlige kunder ved at prøve at kommunikere til de få, der måtte oplevere gener ved manøvren..."
Thanks for nothing! :-( Han forholder sig ikke engang til min ide om at oplyse om det på Facebook!
#31 Er meget enig med din karaktergvining, men uenig i dine betragtninger af filmen. Netop filmens lange monolog er et inspirerende tiltag mht. narrativ i mine øjne. Igennem ca. 20 minutter med en monolog og glimrende opbygning af spænding igennem stemning og musik, sidder man fastklistret og forventningsfuld til resten af filmen. Anden akt af filmen fungerer også fremragende, hvor vi ikke har en egentlig hovedperson, og handlinger og beskrivelser deraf er vigtigere end selve karaktererne... anden halvdel af denne akt begynder vi dog langsomt at få forståelse af karaktererne, og vi får langsomt formet en egentlig hovedperson. Igen fantastisk narrativ og havde filmen fortsat sin åbne debat omkring dens emner, og ikke forfaldet til et udpenslet og nærmest endimensionelt tredje akt, så havde filmen endt på 5/6 for mit vedkommende. De sidste 20 minutter er dog så ufatteligt malplacerede i forhold til resten af filmen, og konklusionen virker ligeså uigennemtænkt som den horde af dårlige thrillere Hollywood har givet os igennem tiderne. Øv.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#31 lad os lige rette en enkelt ting først. Confessions var ikke oscarnomineret på trods af at det stod i politiken. Men når det kommer til oscar har politiken også et meget afslappet forhold til fakta. Jeg ville dog smide Confessions ned på et 3-tal, da jeg ikke synes at den finpudsede musikvideo æstetik fungere så godt. Jeg er også generelt modstander af unødig brug af slow motion, så det er måske netop derfor at filmens visuelle stil ikke helt fungere for mig. Måden historien bliver fortalt på er sådan set interessant nok, men jeg synes ikke at man som tilskuer får lov til at tænke så meget selv. Det bliver proppet lidt for meget ned i halsen på én og det er jeg ikke så glad for.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Fra nu af bliver mine anmeldelser noget kortere, og jeg dropper handlingsreferatet, fordi 1) jeg har flere film at anmelde pr. dag, og 2) jeg har kortere tid til at gøre det i. Men fortvivl ikke! Der er naturligvis omtaler af alle film på www.cphpix.dk (omend de alle sammen lyder som om, at filmen er et mesterværk - dette er ingenlunde tilfældet!)
#41 frahm-2 13 år siden
fordi det er en forpræmiere, så du skal nok få chancen.
#42 JannikAnd 13 år siden
#43 Outbound Sith 13 år siden
Fox Mulder
#44 Outbound Sith 13 år siden
De nære venner, den heteroseksuelle Marie og den homoseksuelle Francis, møder den smukke, men lidt verdensfjerne, fyr Nicolas, som de begge straks bliver dybt betaget af. Nicolas gengælder tilsyneladende begges følelser, og nu starter en kamp mellem Marie og Francis om Nicolas' gunst og opmærksomhed.
Xavier Dolan (som også spiller Francis) har skrevet, instrueret, produceret, lavet kostumer til, osv., osv. Kort sagt, han har lavet hele filmen. Det gjorde han også på sin første film "I Killed My Mother". Og han er kun 22 år! Det har jeg den dybeste respekt for!!!
Men selve filmen imponerer mig ikke i samme grad. Der er flotte og rørende scener flere steder, og filmens kameraføring og brug af musik er visse steder sublim! Men alligevel virker filmen underlig utilnærmelig - ligesom Nicolas. Måske er der en pointe i det, men i så fald fangede jeg den ikke helt.
3/6
Vises igen d. 26/4 kl. 17 i Empire og d. 30/4 kl. 21:45 i Gloria
Fox Mulder
#45 Outbound Sith 13 år siden
Det hele er bare én stor misforståelse!
På den ene side:
Tucker og Dale er to venner, som bor langt ude på landet, og som godt kan lide skovmandsskjorter, trucker-kasketter og pick-up truck. Dale er også glad for fuldskæg, og så tager han sin elskede le med, når han skal til købmanden. De har heller ikke den store erfaring med piger, men da en bil fuld af college-elever holder ind ved den lokale købmand, beslutter Dale sig for at tale med en af pigerne. Det bliver dog noget usammenhængende...
På den anden side:
Da en flok college-elever er på tur i bøhlandet, holder de ind ved en købmand, hvor de støder på to uhyggelige hillbillies, komplet med pick-up truck, skovmandsskjorter og trucker-kasketter. Og den ene af dem render endda rundt med et stort fuldskæg og en kæmpe le! Mega-skræmmende!
"Tucker And Dale Vs. Evil" er en forfriskende variation af det klassiske "psykopatiske hillbillies" plot, hvor handlingen ses fra begge sider. Alle klichéerne bliver taget op og vendt på hovedet, og det er hylende morsomt! Filmen er kun 1½ time lang, så der er faktisk ingen døde perioder, og alle trumferne bliver ikke spillet ud i den første halve time, men i stedet spredt ud over hele filmens handling. Og så er der fine præstationer fra Tyler Labine ("Reaper"), Alan Tudyk ("Firefly") og Katrina Bowden ("30 Rock"). Stor anbefaling herfra!
5/6
Her er traileren, som sælger filmen for præcis det den er:
Vises også d. 25/4 kl. 22:30 i Empire
Fox Mulder
#46 frahm-2 13 år siden
Det ved jeg ikke. Det er Øst for Paradis, der har rettighederne men jeg ved ikke om den er præmieresat endnu.
#47 Outbound Sith 13 år siden
"Kære Thomas, vi foretager disse rokader for at tilgodese den overraskende store tilslutning til film, der følgelig ikke kan være i deres sale. Vi håber, at den 'incovenience', som det medfører, opvejes af, at publikum kan få adgang til visninger, der ellers ville være udsolgte. Men vi prøver naturligvis at forudse, hvad som rykker mest. Når salsflyt alligevel sker - du har været uheldig! - tror jeg kun, at vi ville forvirre samtlige kunder ved at prøve at kommunikere til de få, der måtte oplevere gener ved manøvren..."
Thanks for nothing! :-(
Han forholder sig ikke engang til min ide om at oplyse om det på Facebook!
Fox Mulder
#48 Lord Beef Jerky 13 år siden
#49 frahm-2 13 år siden
lad os lige rette en enkelt ting først. Confessions var ikke oscarnomineret på trods af at det stod i politiken. Men når det kommer til oscar har politiken også et meget afslappet forhold til fakta.
Jeg ville dog smide Confessions ned på et 3-tal, da jeg ikke synes at den finpudsede musikvideo æstetik fungere så godt. Jeg er også generelt modstander af unødig brug af slow motion, så det er måske netop derfor at filmens visuelle stil ikke helt fungere for mig.
Måden historien bliver fortalt på er sådan set interessant nok, men jeg synes ikke at man som tilskuer får lov til at tænke så meget selv. Det bliver proppet lidt for meget ned i halsen på én og det er jeg ikke så glad for.
#50 Outbound Sith 13 år siden
Men fortvivl ikke! Der er naturligvis omtaler af alle film på www.cphpix.dk (omend de alle sammen lyder som om, at filmen er et mesterværk - dette er ingenlunde tilfældet!)
Fox Mulder