Gravatar

#71 Outbound Sith 13 år siden

RETTELSE!

Kid Icarus vises ige mandag d. 25/4 kl. 22:30! My bad!
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#72 Outbound Sith 13 år siden

13 Assassins (Japan)

HELL TO THE MOTHER FUCKING YEAH!!! :D

Broderen til en magtfuld shogun er ond mod en masse familier, og han skal dø! Den mission samles 12 samuraier og en enkelt skov-starut for at fuldfører.

Parallellen til "De Syv Samuraier" er åbenlys og langt hen ad vejen er det som at se en Kurosawa-film i farver. Den visuelle stil er overdådig, og man er som tilskuerhelt opslugt i periode-skildringen. (I øvrigt er jeg ret sikker på, at filmen blev vist i en digital kopi, for er du sunshine, hvor så det godt ud hele vejen igennem!)

Eneste undtagelse er en kort sekvens med nogle horribelt computeranimerede køer, som rev mig brat ud af illusionen. Og hvis jeg skal flue-kneppe, så er der også en tendens til overdrevne lydeffekter, når sværd og spyd svinges.

Men bortset fra disse detaljer, så fungere filmen perfekt som en opdateret, men stadig traditionel, japansk samurai-film. Der er spredte indslag med humor hist og her igennem historien, og Miikes trademark med chok/gory indslag (har jeg hørt - det er den første Miike-film, jeg nogensinde har set) fornægter sig heller ikke, men passer fint ind i helheden.

Fun, fun, fun og en visuel nydelse! Bedste film på festivalen hidtil!

5/6

Vises igen d. 27/4 kl. 19 i Palads.

Selvom den vistnok allerede er ude på DVD og Blu-ray, så er det i den grad en film, der fortjener at blive set på det store lærred, hvis du har muligheden!

Jeg skulle også have set "True Nature", men jeg valgte at droppe den for ikke at ødelægge den lykke-følelsen efter at have set "13 Assassins". I stedet gik jeg ud og drak en bajer med vennerne. :)
Fox Mulder
Gravatar

#73 x marks the spot 13 år siden

Jeg kan kun give dig ret. 13 Assassins var fantastisk underholdende fra start til slut og med en superflot billedside!
Og ja, det var en digital kopi. Udfra hvad jeg har set indtil videre, så er det den 3. digitale visning jeg har set i Empire til denne festival, hvilket er en stor og glædelig overraskelse (i forhold til de mange slidte 35mm festival kopier, der nok har rejst kloden rundt et par gange). Bliv endelig ved med de digitale udgaver!
De to andre digitale film var den underholdende Reign of Assassins og den lidt skuffende True Nature. Sidstnævnte startede ellers rigtig godt, men ca. halvvejs inde løb den tør for ideer og havde en fæl slutscene.
Den havde ellers potentiale til at være en interessant gyser, men den genre har jeg desværre ikke oplevet mange af på festivalen i år. :(

Hvis nogen kan anbefale et godt gys (gerne asiatisk), så sig edelig til. :)
"Do, or do not. There is no try".
Gravatar

#74 Outbound Sith 13 år siden

She Monkeys (Sverige)

De to hestepiger Emma og Cassandra mødes på et ridehold og bliver hurtigt gode venner, sådan "Fucking Åmål" gode venner. Men venskabet sættes konstant på prøve af, at pigerne er konkurrenter på rideholdet.

Titlen hentyder til, at pigerne efteraber hinandens og andres adfærd - som teenagepiger nu gør, og filmen er en fintfølende skildring af pigernes liv og indre kampe, samtidig med at der er samfundskritik i et foruroligende sideplot med Emma lillesøster, som gerne vil være alt for voksen alt for hurtigt.

4/6

Vises igen d. 28/4 kl. 17 i Empire
Fox Mulder
Gravatar

#75 Outbound Sith 13 år siden

Kaboom (USA)

Instruktøren Gregg Araki slår til igen med denne film, der starter som en regulær ungdomskomedie. Inden længe hvirvles karaktererne (og publikum) dog ind i et paranoidt mareridt med hekse, hemmelige sekter og mænd i dyremasker.

Slutningen giver ikke decideret "closure", men rejsen derhen er eddermame underholdende, så det kan jeg sagtens tilgive!

4/6

Vises ikke igen på festivalen

Fox Mulder
Gravatar

#76 Outbound Sith 13 år siden

Meek's Cutoff (USA)

Kelly Reichardt, som er berømt for sine low budget-film med minimalistiske plot, men stor indlevelse, har gjort det igen! Denne gang med en historie om en lille gruppe nybyggere på "The Oregon Trail".

Skuespillet er i top, og man føler som publikum virkelig presset på karaktererne, som hele tiden lver med frygten for at blive overfaldet af indianere og kampen for at få de sparsomme vand-ressourcer til at holde, indtil de igen kan fyldes op.

Du kan i øvrigt læse et langt interview med instruktøren her:
http://www.aintitcool.com/node/49382

Min oplevelse af filmen blev desværre voldsomt generet af en inkompetent operatør i Dagmar-biografen (mere om det i mit lille rant nedenfor), men det skal ikke gå ud over min bedømmelse af filmen.

5/6

Vises ikke igen på festivalen
Fox Mulder
Gravatar

#77 Outbound Sith 13 år siden

You Are Here (Canada)

Jeg var ved at være nervøs for, at der ikke ville komme det årlige seriøse mind fuck på dette års festival. Jeg er ikke nervøs mere, for "You Are Here" var alt det, jeg kunne håbe på . og mere til.

Det er helt umuligt at give et handlingsreferat, mest fordi der ikke rigtigt er nogen handling i filmen (eller måske er der masser af handling - jeg ved det ikke). Måske er det mere videokunst end spillefilm... Men jeg kan nævne nogle af de emner, som jeg tror, filmen tager under behandling: indlæring, tankeeksperimenter, hukommelse, selvopfattelse, kognitivitet, osv. Kort sagt, sygt tunge emner bliver klasket på bordet.

Programmet omtaler "You Are Here" som en "intelligent udgave af Inception". Ud over at være et unfair slag under bæltestedet til "Inception", er det også falsk varebetegnelse. Det eneste, de to film har til fælles, er, at de tvinger sit publikum til at tænke selv. Men "You Are Here" tvinger publikum til at tænke meget mere! På den måde minder denne film meget mere om tidsrejsefilmen "Primer", i og med at vi bliver kastet ind i handlingen, som ikke eksplicit forklares undervejs. Hvis man vil forstå noget som helst, så er det bare om at hænge på og løbende forsøge at lægge to og to sammen.

De første 20 minutter er det vildt frustrerende, at tingene tilsyneladende slet ikke hænger sammen, men langsomt aner man en rød tråd, og bliver man hængende hele filmen igennem, har man til sidst fået en ordentlig omgang hjernegymnastik. Jeg forstår stadig ikke filmen, men jeg er sikker på, at der er en sammenhæng og dybere mening med den, og det er dét, der er så fedt!

Selvom filmen strengt taget foregår på lærredet i 78 minutter, så foregår den tillige i hovedet på publikum - også efter i flere timer efter.

6/6 (ikke så meget fordi det er et mesterværk af en film, som fordi det er en unik oplevelse)

Filmen vises igen d. 27/4 kl. 21:30 og d. 30/4 kl. 16:30, begge gange i Cinemateket. Se den, se den, se den!
Fox Mulder
Gravatar

#78 Outbound Sith 13 år siden

Super (USA)

Jeg havde forventet, at "Super" ville være andet og mere end bare "Kick-Ass 2". Men det er desværre i store træk lige, hvad den er. Der er godt nok flere følelser, mere udpenslet vold, flere bandeord, flere grin og mere sex i "Super". Punktet, hvor volden går fra at blive tegneserie-agtig til mere alvorlig, og hvor filmen råber "Nå, så synes du nok pludselig ikke, at det er så sjovt længere, hva'? HVA'?" er ganske vist også mere effektivt, men det virker også mere hysterisk. (Selve vendepunktet er dog et hjerteskærende bevis på, at man ikke er usårlig, selvom man har skudsikker vest på, og det er en scene, jeg sent vil glemme!)

Jeg er generelt ikke tilhænger af at hænge karaktergivningen op på enkelte elementer, men her giver det god mening: Tre stjerner til "Super" for at være en sjov og vedkommende film, som har noget på hjerte. Minus en stjerne for at ville nøjagtigt det samme som "Kick-Ass" (omend alle elementer er skruet en tand eller to højere op). Og så to ekstra stjerner for Ellen Page!

For Ellen Page stjæler hver eneste scene, som hun er med i i denne film! Indrømmet, jeg var ret begejstret for hende i forvejen, men efter at have set "Super" er der lagt længder til min tilbedelse af hende! Hun bander og svovler, kaster al forfængelighed over bord i en aldeles usexet lap dance og virker helt igennem troværdig som tegneserienørden, der viser sig at være en skræmmende voldspsykopat - men en meget elskelig en af slagsen.

Som Nikolaj Sonne ville sige i "So Ein Ding":
"Super", vi lander på

4/6

Filmen vises igen d. 28/4 kl. 23:59 i Gloria
Fox Mulder
Gravatar

#79 Outbound Sith 13 år siden

PIX Rant, Part Deux (fordi det er sjovt at være lidt prætentiøs i ny og næ)

Langt om længe har CPH PIX fået deres hjemmeside helt op at køre. Den sidste tilføjelse, MyPIX, er et værktøj, der hjælper med til at lægge dit program. Så vidt jeg kan se, virker det fint, men det er lidt sent først at have funktionen klar, når festivalen er halvt overstået.
Men nu er der da håb for, at det virker fra starten af i 2012.

Noget, der til gengæld overhovedet ikke virker, er CPH PIXs mobil app, som kan findes i App Store og Android Marked. Faktisk er det i overkanten at kalde det en app, for i virkeligheden er der bare tale om et link til en smart phone-optimeret udgave af deres hjemmeside. Men et eller andet i programmet gør, at siden på min HTC Desire genindlæser sig selv hvert andet sekund - også selvom browseren bliver lukket! Så når du først har installeret og startet programmet, så overtager det fuldstændig din telefon , så du ikke kan bruge den igen, før du har slukket og genstartet den.
Det er ikke en app, det er en virus, og det er fandme ikke i orden!

Og det er fandme heller ikke i orden, at Dagmar i går (og i øvrigt også Grand tidligere på ugen) viste "Meek's Cutoff" i et forkert format! Filmen er optaget i 4:3 (gammelt TV-format), men den blev ikke desto mindre vist på et lærred, der var indstillet til bredformat (1,85:1), hvilket resulterede i, at skuespillerne i mange af scenerne blev enten halshugget eller skalperet, fordi toppen og bunden af billedet lå uden for lærredet.
Det gør det kun endnu mere graverende, at jeg på havde sagt til personalet i Dagmar, at de skulle være opmærksom på dette, men det sked de tilsyneladende højt og flot på!
Jeg sad midt i salen, og ville derfor ikke mase mig ud for at klage, mens filmen var i gang, men jeg klagede umiddelbart efter filmen. Personalet kunne på det tidspunkt naturligvis kun beklage og give mig en fribillet til en valgfri PIX-film. Den kan jeg dog som filmpas-indehaver ikke bruge til noget...
Fox Mulder
Gravatar

#80 Highland Park 13 år siden

x marks the spot (73) skrev:
Den havde ellers potentiale til at være en interessant gyser, men den genre har jeg desværre ikke oplevet mange af på festivalen i år. :(

Hvis nogen kan anbefale et godt gys (gerne asiatisk), så sig edelig til. :)
Det er ganske rigtigt småt med gys på festivalen i år, men "The Housemaid" (1960) og "Dream Home" er de bedste asiatiske bud - ellers skulle "Tucker & Dale vs. Evil" være ret god, omend mere sjov end uhyggelig.

#79: Det lyder grelt! Jeg håber sgu, at Dagmar-amatørerne har fået røde ører.
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: