Ud fra denne sætning antager jeg, at du ikke har set andre film af Béla Tarr? De kræver en vis dedikation, men når denne gives, får man en oplevelse udover det sædvanlige. Via kompromisløshed transcenderer filmene den iboende passivitet hos mennesket, nærmere betegnet dets undertrykte spiritualitet. Filmene er ikke "lange", fordi Tarr har meget at fortælle, men fordi det skal fortælles rigtigt.
"Damnation" eller "Sátántangó" er nok den bedste introduktion. Til trods for sidstnævntes skræmmende spilletid, er det umiddelbart ikke Tarrs mindst tilgængelige film.
"Damnation" eller "Sátántangó" er nok den bedste introduktion. Til trods for sidstnævntes skræmmende spilletid, er det umiddelbart ikke Tarrs mindst tilgængelige film.
Om muligt er "Sátántangó" - så vidt jeg husker. Må ha' et gensyn i næste måned, når jeg udskifter min elendige bootleg kopi med Artificial Eye's.
#79 Jeg havde samme problem med app'en lige da den blev lagt op. Så blev der lavet nogle ændringer til den, hvorefter jeg slettede den og downloadede den igen og nu fungerer den fint. Men ja, det er lidt mere en genvej, end en egentlig app. Jeg for at vide at det er noget der hedder en 'web-app'.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
#80 Tak for tips'ne. "The Housemaid" (1960) og "Dream Home" har jeg fået billet til. "Tucker.." var virkelig genial sjov og blodig! Kan klart anbefales. En af de sjoveste på festivalen i år IMO. "The Housemaid" (genindspilningen) var også ret god.
Jeg så instruktørens (Gaspar Noé) tidligere film "Irreversible" for nyligt og blev fuldstændigt blæst væk. Så forventningerne til denne film var naturligvis høje, måske lidt for høje...
Historien handler om de to søskende Oscar og Linda i Tokyo. De blev forældreløse i en ung alder som følge af en trafikulykke, og derefter svor de aldrig at forlade hinanden - selv ikke efter døden. Det løfte bliver så sat på prøve, da Oscar dør ca. 20 minutter inde i filmen.
Hele filmen er optaget fra Oscars synsvinkel - bogstaveligt talt: Der et et par sorte frames, når han blinker med øjnene, og flash backs er filmet som "over the shoulder" på Oscar. Selv efter Oscar dør følger vi hans vægtløse ånd svæve rundt i Tokyo.
Som det var tilfældet i "Irreversible", er der tale om en intens audio-visuel oplevelse, og hvis du har epilepsi, så gå i en stor bue uden om denne film, for der er virkeligt voldsomme strobe-effekter allerede fra filmens start! Men i modsætning til "Irreversible" virker filmen noget mere ujævn, og det visuelle lir fremstår i løbet af filmen mere som en fastlåsende gimmick end en befriende teknik, der tjener historien.
Det er en hård - og lang (161 minutter) - omgang med få, men bemærkelsesværdig, øjeblikke af stor skønhed. Især slutningen er ret smuk - på en temmelig forskruet måde...
4/6 Vises igen d. 27/4 kl. 20:30 i Grand, og så er den "Månedens Film" i Cinemateket i maj!
De har jo fra barndommen været vant til at de ikke skal tænke og alt uden for skolen er farligt og man dør hvis man går over grænsen. De har accepteret deres skæbne fordi de ikke kender til andet, de ved ikke hvad et oprør er for i deres verden kender de ikke til andet end bare at følge med strømmen. Ja filmen præmis strider i mod alles menneskesyn og som seer bliver man da frustreret over hvordan man kan behandle mennesker på den måde, men det er samtidig filmens styrke.
Det var en urolig flot film og gode skuespil præstationer og rørte mig især til sidst. Vil give den 5/6
Nu har jeg ikke set hans andre film end denne, så havde ikke så høje forventninger til filmen. Jeg er meget enig i din anmeldelse. Filmen kunne godt være kortere og mere ind til benet. Da mange scener og det visuelle bliver gentaget mange gange og til sidst bliver det kedeligt, da der ikke kommer noget nyt og uventet. Det er dog en flot visuel film som starter fra 1 sek. men formår ikke at holde de flotte og visuelle niveau hele vejen igennem filmen.
Vil du i øvrigt uddybe dette? Filmen er ikke tilnærmelsesvis på højde med László Krasznahorkais apokalyptiske mesterværk af roman, et værk der tåler sammenligning med Gogol, men patetisk vil jeg på ingen måde kalde den. Den slår faktisk de fleste andre film fra år 2000 i min bog...
#81 Antlion 13 år siden
Ud fra denne sætning antager jeg, at du ikke har set andre film af Béla Tarr? De kræver en vis dedikation, men når denne gives, får man en oplevelse udover det sædvanlige. Via kompromisløshed transcenderer filmene den iboende passivitet hos mennesket, nærmere betegnet dets undertrykte spiritualitet. Filmene er ikke "lange", fordi Tarr har meget at fortælle, men fordi det skal fortælles rigtigt.
"Damnation" eller "Sátántangó" er nok den bedste introduktion. Til trods for sidstnævntes skræmmende spilletid, er det umiddelbart ikke Tarrs mindst tilgængelige film.
#82 JannikAnd 13 år siden
#83 frahm-2 13 år siden
Jeg havde samme problem med app'en lige da den blev lagt op. Så blev der lavet nogle ændringer til den, hvorefter jeg slettede den og downloadede den igen og nu fungerer den fint.
Men ja, det er lidt mere en genvej, end en egentlig app. Jeg for at vide at det er noget der hedder en 'web-app'.
#84 Outbound Sith 13 år siden
Fox Mulder
#85 x marks the spot 13 år siden
Tak for tips'ne. "The Housemaid" (1960) og "Dream Home" har jeg fået billet til. "Tucker.." var virkelig genial sjov og blodig! Kan klart anbefales. En af de sjoveste på festivalen i år IMO. "The Housemaid" (genindspilningen) var også ret god.
#86 Outbound Sith 13 år siden
Jeg så instruktørens (Gaspar Noé) tidligere film "Irreversible" for nyligt og blev fuldstændigt blæst væk. Så forventningerne til denne film var naturligvis høje, måske lidt for høje...
Historien handler om de to søskende Oscar og Linda i Tokyo. De blev forældreløse i en ung alder som følge af en trafikulykke, og derefter svor de aldrig at forlade hinanden - selv ikke efter døden.
Det løfte bliver så sat på prøve, da Oscar dør ca. 20 minutter inde i filmen.
Hele filmen er optaget fra Oscars synsvinkel - bogstaveligt talt: Der et et par sorte frames, når han blinker med øjnene, og flash backs er filmet som "over the shoulder" på Oscar. Selv efter Oscar dør følger vi hans vægtløse ånd svæve rundt i Tokyo.
Som det var tilfældet i "Irreversible", er der tale om en intens audio-visuel oplevelse, og hvis du har epilepsi, så gå i en stor bue uden om denne film, for der er virkeligt voldsomme strobe-effekter allerede fra filmens start! Men i modsætning til "Irreversible" virker filmen noget mere ujævn, og det visuelle lir fremstår i løbet af filmen mere som en fastlåsende gimmick end en befriende teknik, der tjener historien.
Det er en hård - og lang (161 minutter) - omgang med få, men bemærkelsesværdig, øjeblikke af stor skønhed. Især slutningen er ret smuk - på en temmelig forskruet måde...
4/6
Vises igen d. 27/4 kl. 20:30 i Grand, og så er den "Månedens Film" i Cinemateket i maj!
Fox Mulder
#87 Wangsgaard 13 år siden
Never let me go
Er ikke sikker på vi har set samme film ! :P
De har jo fra barndommen været vant til at de ikke skal tænke og alt uden for skolen er farligt og man dør hvis man går over grænsen. De har accepteret deres skæbne fordi de ikke kender til andet, de ved ikke hvad et oprør er for i deres verden kender de ikke til andet end bare at følge med strømmen. Ja filmen præmis strider i mod alles menneskesyn og som seer bliver man da frustreret over hvordan man kan behandle mennesker på den måde, men det er samtidig filmens styrke.
Det var en urolig flot film og gode skuespil præstationer og rørte mig især til sidst. Vil give den 5/6
#86
Enter the void
Nu har jeg ikke set hans andre film end denne, så havde ikke så høje forventninger til filmen. Jeg er meget enig i din anmeldelse. Filmen kunne godt være kortere og mere ind til benet. Da mange scener og det visuelle bliver gentaget mange gange og til sidst bliver det kedeligt, da der ikke kommer noget nyt og uventet. Det er dog en flot visuel film som starter fra 1 sek. men formår ikke at holde de flotte og visuelle niveau hele vejen igennem filmen.
#88 DarkLight 13 år siden
Dammit! Den skulle jeg have set!
#89 Antlion 13 år siden
Vil du i øvrigt uddybe dette? Filmen er ikke tilnærmelsesvis på højde med László Krasznahorkais apokalyptiske mesterværk af roman, et værk der tåler sammenligning med Gogol, men patetisk vil jeg på ingen måde kalde den. Den slår faktisk de fleste andre film fra år 2000 i min bog...
#90 Takfornu 13 år siden