Har næsten lige haft fornøjelsen af at gense flere af hans film med en lækker Tarantino Collection boks, som jeg ikke har set i årsvis. Pulp Fiction og Reservoir Dogs er klart mandens bedste.
BN (20) skrev:
Men jeg synes også, der er noget koldt og overfladisk over hans film
Tja.. i så fald er der mange mesterlige film derude jeg kan sige det samme om. Hans film stikker måske ikke dybere tematisk eller har budskaber (fuck budskaber!), men de er så sandelige velinstruerede røverhistorier med stor vægt på dialog, karakterer, musik og instruktion - hvilket i min bog sagtens kan komme et mesterværk ud af eller en fremragende film.
Udtrykket "koldt" finder jeg personligt er et meget underligt udtryk som bruges i forbindelse med film. Ikke kun fra dig skal jeg sige, synes ofte jeg støder på det.
Reservoir Dogs burde du også se. Det er en utrolig veldrejet og spændende historie med cool'e karakterer.
Udtrykket "koldt" finder jeg personligt er et meget underligt udtryk som bruges i forbindelse med film. Ikke kun fra dig skal jeg sige, synes ofte jeg støder på det.
Du er ikke enig i at bruge det i en negativ sammenhæng? Den kontekst det sættes i, afgør naturligvis dets betydning. Men det er nu et temmelig normalt begreb til beskrivelse af hvordan man kan opfatte kunst vil jeg mene. Jeg er helt med på hvad BN mener og fanger fuldstændig hans holdning til mange af Tarantinos film. Jeg er ikke nødvendigvis enig i dette, men kan forstå hvor han vil hen.
For mig trækker det ikke nødvendigvis ned hvis en film er lidt følelsesmæssig distanceret. Men nu har jeg heller ikke en klar definition af hvad "kold" betyder for det enkelte. Nu ved jeg BN ofte er glad for Kubrick, og han er om nogen blevet beskyldt for at lave kolde film - hvilket er lidt komisk, når man i dag hylder ham til at være blandt eliten.
Jeg synes, at "Caché" og "Funny Games US" er kolde film. Men det synes jeg passer godt ind i disse film.
Generelt film med lange klip i en enkelt indstilling kan give mig den følelse.
Dog vil jeg sige, at i "Inglorious Basterds" er scenen med Christoph Waltz og den franske farmer ikke kold, selvom den er filmet på den måde, som giver mig den fornemmelse.
#26 Det er nøjagtigt derfor det kommer an på den kontekst det står i:) #27 Hvad holder ikke altid? Hvis den var til mig, skriver jeg jo lige nøjagtigt IKKE at det er sådan. Jeg skriver at det er ganske normalt at bruge ordret i en negativ sammenhæng. Sammenhæng er nøgleordet jo:) Lige nøjagtigt Kubrick holder en kølig distance, men der bruger jeg ikke ordret i en negativ sammenhæng;) Wow, der lavede jeg lige en mini-BN:-D
Jeg ved ikke hvorvidt det er et spørgsmål om "passer ind" eller blot Henekes måde at arbejde på og kommunikere med sit publikum - som er ud fra en mere subtil tilgang.
#21 Ispep 11 år siden
Har næsten lige haft fornøjelsen af at gense flere af hans film med en lækker Tarantino Collection boks, som jeg ikke har set i årsvis. Pulp Fiction og Reservoir Dogs er klart mandens bedste.
Tja.. i så fald er der mange mesterlige film derude jeg kan sige det samme om. Hans film stikker måske ikke dybere tematisk eller har budskaber (fuck budskaber!), men de er så sandelige velinstruerede røverhistorier med stor vægt på dialog, karakterer, musik og instruktion - hvilket i min bog sagtens kan komme et mesterværk ud af eller en fremragende film.
Reservoir Dogs burde du også se. Det er en utrolig veldrejet og spændende historie med cool'e karakterer.
#22 Big Daddy 11 år siden
#23 MMB 11 år siden
#24 Ispep 11 år siden
Jeg synes udtrykket bruges for ofte i en negativ sammenhæng, hvilket jeg ikke er helt enig i.
#25 Big Daddy 11 år siden
#26 Ispep 11 år siden
#27 the_paki_don 11 år siden
Generelt film med lange klip i en enkelt indstilling kan give mig den følelse.
Dog vil jeg sige, at i "Inglorious Basterds" er scenen med Christoph Waltz og den franske farmer ikke kold, selvom den er filmet på den måde, som giver mig den fornemmelse.
Så... det holder ikke altid. :)
#28 Big Daddy 11 år siden
#29 the_paki_don 11 år siden
Det holder ikke altid... med min definition om kolde film. :)
#30 Ispep 11 år siden
Jeg ved ikke hvorvidt det er et spørgsmål om "passer ind" eller blot Henekes måde at arbejde på og kommunikere med sit publikum - som er ud fra en mere subtil tilgang.