Derfor er SW og LOTR eksemplerne også fuldstændigt malplaceret i denne snak/sammenhæng.
Nej, det er de ikke. Jeg har hele tiden talt om den underliggende tone i forbindelse med volden, samt den generelle måde at skildre vold på. SW og LOTR skildrer vold vidt forskelligt og er passende eksempler på nogle af de måder, det kan gøres på.
Ispep (60) skrev:
Ligesådan med Bourne-film. Bourne-film er mere et eksperiment udi teknisk stil, som via håndholdt kamera og heftig klipning skal skabe intensitet - volden skildres "standard" som en følge af begivenhederne som du kan finde i utal af film - den bruges ikke stilistisk eller som udtryksform.
Vi taler om måden volden er lavet på, om stilen der er brugt til sådanne scener. Her er Bourne-trilogien da yderst relevant.
Volden skal ikke BRUGES stilistisk - volden skal SKILDRES stilistisk. Vold er ikke et filmisk fortællekneb eller en udtryksform - vold er en del af det, der skal fortælles.
Der er ingen mennesker der udtrykker sig gennem vold, medmindre de da er sindssyge. En instruktør udtrykker sig heller ikke gennem vold - nej, han SKILDRER vold. Volden er ikke hovedpersonen ... HVIS den er eller søges GJORT TIL DET, er det bare et bevis på, at det er vold for voldens egen skyld, ja, sensationsjageri.
Volden skal ikke BRUGES stilistisk - volden skal SKILDRES stilistisk. Vold er ikke et filmisk fortællekneb eller en udtryksform - vold er en del af det, der skal fortælles.
Her tager du så fejl... Volden skal ikke nødvendigvis skildres realistisk, men kan også skildres overdrevet, grotesk og på humoristisk vis. Så der tager du altså fejl. Folk som QT, Cronenberg, til dels Scorsese, Refn m.fl. bruger volden på en anden måde end gennemsnittet - dermed ikke sagt at der ikke gemmer sig mere bagved dette, BN for pokker!!
Har du nogensinde set en god horror eller splatter/zombie film?
Jeg talte om generel eller overordnet inspiration.
Og det har QT ikke nødvendig, så det er stadig noget vrøvl du skriver ifølge mig:)
BN (59) skrev:
Og her forholder du dig ikke til, hvad du ville have ment om scenen fra 'Raiders of the Lost Ark', hvis den havde Tarantino-agtig som beskrevet af mig.
Jo jeg gør, ellers kunne jeg ikke have svaret JA på dit JA/NEJ' sprøgsmål:)
BN (59) skrev:
Ved du egentlig selv, hvad du taler om? "Uden at man griner"?
Ja det gør jeg, men jeg er nok mindre overrasket over at du ikke gør BN;) Ej pjat, men ja det gør jeg. F.eks. scenen i TDK med blyanten er jo ikke en komediescene. Den er faktisk voldsom og ret ubehagelig på sin vis og alligevel har den et komisk islæt som fik folk til at grine af den eller sige 'Wow' med et efterfølgende smil/grin på læben, som ikke var et ha ha ha han fik en lagkage i hovedet, det var vel nok sjovt. Den oplevelse havde jeg og publikum begge gange jeg så den i biografen, både i USA og i Danmark. Volden i QTs univers har samme effekt ganske ofte, men er kørt så langt ud på det overdrevne, at den fremstår mindre ubehagelig, samtidig med at den er ubehagelig i sin grundtone. Det er et kunstnerisk valg, derfor det kaldes kunst. Du siger det jo selv. Du bliver revet ud af illusionen. Det gør jeg ikke, da det for mig er en del af illusionen. Men ergo virker volden ikke skræmmende på samme måde som i f.eks. TDK vil jeg påstå. At du så kalder den voldsforherligende i en negativ forstand finder jeg ærlig talt ærkekonservativt og småbørnpædagogisk.
BN (59) skrev:
Eller du mener måske også, at skildringen af racisme og den modbydelige behandling af slaver er én stor, fed joke
Så QT har mere mellem linierne siger du altså. Det finder jeg kan være korrekt. Han præsenterer det bare på sin måde og jeg finder det (eller måske rettere fandt det) forfriskende, at alt ikke skal præsenteres på samme facon, enten ikke voldeligt, men nydeligt og familievenligt eller altid seriøst uden antydningen af sjov og ballade, som film også er. QT blander, så vidt jeg kan se, begge dele og det har han ofte gjort ret godt vil jeg trods alt påstå. Du kan ikke lide hans film, fair nok, men dine pointer finder jeg stadig firkantede og forkerte (for mig;)
BN (59) skrev:
Ja, det ville ham der med de rådnende, døde dyr i montre nok også have sagt til mig ...
Med garanti og han havde jo ret....Menhan fik da alligevel rykket nok i dig, til at du vender tilbage til den og nu har gjort det flere gange;-D
BN (59) skrev:
Det er da en ynkelig måde at diskutere på!
Tja, sådan er vi så åbenbart. Hvad har du at sige til dit forsvar;)
SW og LOTR skildrer vold vidt forskelligt og er passende eksempler på nogle af de måder, det kan gøres på.
Det kan nemlig KUN være godt, hvis det skildres indenfor dine snævre rammer, så det er pædagogisk og politisk korrekt:)
BN (63) skrev:
HVIS den er eller søges GJORT TIL DET, er det bare et bevis på, at det er vold for voldens egen skyld
Sådan er det fleste actionfilm sgu da og at tro, at Bourne vil meget mere end det, er ganske enkelt dumt. De har jo netop action og vold i sig, fordi det bare er UNDERHOLDENDE BN. Naivt at tro andet da.....Hvorfor bruge 30 min af LOTR 2 på et slag, hvis det ikke var sjovt (som i spændende) at følge. Kort det ned til langt mindre og fokuser på det væsentlige så....Vold på film (på FILM!!!) er eller kan jo netop være sjovt og det har QT aldrig lagt skjul på han synes. Det synes jeg personligt også og i den virkelige verden, er jeg noget af det mest antivoldelige du kan finde, det kan jeg love dig. At folk som dig og andre, så kan blive forarget over dette, må jeg grine af. Jeg kan vitterligt ikke blive forarget over den tegneserievold som QT smider på banen. At hans film så kan tåle et lidt dybere eftersyn indimellem, er jo godt herligt, hvis de kan.
Ja. At efterlyse realistiske skildringer af volden - på film, er mig sgu en gåde. Hvordan mon en film som The Cabin in the Woods vil se ud? Eller Shaun of the Dead?
Vi kunne tage 90% af alle actionfilm af markedet eller mere, inklusiv Bourne trilogien. Blot fordi den er lidt mere 'seriøs' i tonen i dens actionvold, er det i hvert fald dybt naivt at tro, at det er lavet af andre grunde end at det er underholdning og altså sjovt. Der er QT trods alt mere ærlig så. Han forsøger ikke at bilde os andet ind.
#61 Ispep 11 år siden
Og det er også fint.. Det kan vi andre :D
#62 Ispep 11 år siden
Det er den QT er inspireret af - og udtrykket kan også blot refererer til at tingene er overdrevne.
#63 BN 11 år siden
Nej, det er de ikke. Jeg har hele tiden talt om den underliggende tone i forbindelse med volden, samt den generelle måde at skildre vold på. SW og LOTR skildrer vold vidt forskelligt og er passende eksempler på nogle af de måder, det kan gøres på.
Vi taler om måden volden er lavet på, om stilen der er brugt til sådanne scener. Her er Bourne-trilogien da yderst relevant.
Der er ingen mennesker der udtrykker sig gennem vold, medmindre de da er sindssyge. En instruktør udtrykker sig heller ikke gennem vold - nej, han SKILDRER vold. Volden er ikke hovedpersonen ... HVIS den er eller søges GJORT TIL DET, er det bare et bevis på, at det er vold for voldens egen skyld, ja, sensationsjageri.
#64 Ispep 11 år siden
Her tager du så fejl... Volden skal ikke nødvendigvis skildres realistisk, men kan også skildres overdrevet, grotesk og på humoristisk vis. Så der tager du altså fejl. Folk som QT, Cronenberg, til dels Scorsese, Refn m.fl. bruger volden på en anden måde end gennemsnittet - dermed ikke sagt at der ikke gemmer sig mere bagved dette, BN for pokker!!
Har du nogensinde set en god horror eller splatter/zombie film?
#65 Big Daddy 11 år siden
Jo jeg gør, ellers kunne jeg ikke have svaret JA på dit JA/NEJ' sprøgsmål:)
Ja det gør jeg, men jeg er nok mindre overrasket over at du ikke gør BN;) Ej pjat, men ja det gør jeg.
F.eks. scenen i TDK med blyanten er jo ikke en komediescene. Den er faktisk voldsom og ret ubehagelig på sin vis og alligevel har den et komisk islæt som fik folk til at grine af den eller sige 'Wow' med et efterfølgende smil/grin på læben, som ikke var et ha ha ha han fik en lagkage i hovedet, det var vel nok sjovt. Den oplevelse havde jeg og publikum begge gange jeg så den i biografen, både i USA og i Danmark.
Volden i QTs univers har samme effekt ganske ofte, men er kørt så langt ud på det overdrevne, at den fremstår mindre ubehagelig, samtidig med at den er ubehagelig i sin grundtone. Det er et kunstnerisk valg, derfor det kaldes kunst. Du siger det jo selv. Du bliver revet ud af illusionen. Det gør jeg ikke, da det for mig er en del af illusionen. Men ergo virker volden ikke skræmmende på samme måde som i f.eks. TDK vil jeg påstå. At du så kalder den voldsforherligende i en negativ forstand finder jeg ærlig talt ærkekonservativt og småbørnpædagogisk.
Så QT har mere mellem linierne siger du altså. Det finder jeg kan være korrekt. Han præsenterer det bare på sin måde og jeg finder det (eller måske rettere fandt det) forfriskende, at alt ikke skal præsenteres på samme facon, enten ikke voldeligt, men nydeligt og familievenligt eller altid seriøst uden antydningen af sjov og ballade, som film også er. QT blander, så vidt jeg kan se, begge dele og det har han ofte gjort ret godt vil jeg trods alt påstå. Du kan ikke lide hans film, fair nok, men dine pointer finder jeg stadig firkantede og forkerte (for mig;)
Med garanti og han havde jo ret....Menhan fik da alligevel rykket nok i dig, til at du vender tilbage til den og nu har gjort det flere gange;-D
Tja, sådan er vi så åbenbart. Hvad har du at sige til dit forsvar;)
Døren står stadig åben her;)
#66 Big Daddy 11 år siden
Sådan er det fleste actionfilm sgu da og at tro, at Bourne vil meget mere end det, er ganske enkelt dumt. De har jo netop action og vold i sig, fordi det bare er UNDERHOLDENDE BN. Naivt at tro andet da.....Hvorfor bruge 30 min af LOTR 2 på et slag, hvis det ikke var sjovt (som i spændende) at følge. Kort det ned til langt mindre og fokuser på det væsentlige så....Vold på film (på FILM!!!) er eller kan jo netop være sjovt og det har QT aldrig lagt skjul på han synes. Det synes jeg personligt også og i den virkelige verden, er jeg noget af det mest antivoldelige du kan finde, det kan jeg love dig. At folk som dig og andre, så kan blive forarget over dette, må jeg grine af. Jeg kan vitterligt ikke blive forarget over den tegneserievold som QT smider på banen. At hans film så kan tåle et lidt dybere eftersyn indimellem, er jo godt herligt, hvis de kan.
#67 Ispep 11 år siden
Ja. At efterlyse realistiske skildringer af volden - på film, er mig sgu en gåde. Hvordan mon en film som The Cabin in the Woods vil se ud? Eller Shaun of the Dead?
#68 Big Daddy 11 år siden
#69 Ispep 11 år siden
Det er jo dét.
#70 Big Daddy 11 år siden