Gravatar

#1 filmz-Bruce 17 år siden

Bedste sort/hvid koreografi

Den lidt ældre generation, os som har set en sort hvid film, med vore bare hænder, kender til sort/hvid filmenes selvfølgelige overlegenhed mht. at portrættere en stemning, et look, som bliver hængende på synsnerven indtil den dag vi ligger i graven. Glorious Technicolor og farver i det hele taget er en herlig opfindelse, men lad os se det i øjnene, der er fordele og ulemper ved at bruge mere end 8 bit. Ville Film Noir være Film Noir, hvis det var Film couleur? Nej vel?

Derfor denne lille tråd for minoriteten, som anerkender "den lille forskel", hvor sort hvid koreografi skaber "noget", som blot ikke kan genskabes i farver.

Hvilke 10 S/H film, gør DIG cinematografisk opstemt?

1) The Third Man
2) Double Indemnity
3) Rebecca
4) Nosferatu
5) Seven Samurai
6) Sunset Boulevard
7) The Seventh Seal
8) The Big Sleep
9) Frankenstein
10) The Spiral Staircase
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#2 DarkLight 17 år siden

Clerks.

(Nudge nudge)
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#3 Benway 17 år siden

Det er helt sikkert en form for kvalitet over de sort/hvide film, som er fuldstændig unik. Udover at stemningen bliver helt anderledes, tror jeg også det har noget at gøre med, at vi får mindre oplysninger om omgivelserne, der derfor bliver mere stiliserede og på sin vis mere effektive i hvert fald i nogen film. F.eks. skyggerne i film noirs eller klipperne i L'avventura, der bliver skåret helt skarpt ud.

1) Touch of Evil
2) The Third Man
3) L'avventura
4) Raging Bull
5) Hiroshima mon amour
6) La passion de Jeanne d'Arc
7) La dolce vita
8) Yojimbo
9) Panserkrydseren Potemkin
10) Andrei Rublyov
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#4 filmz-Bruce 17 år siden

#3 Ja helt enig. Touch of Evil er også eminent.

Vender altid tilbage til [url= klip[/url]. Brostenene, skyggerne når der løbes ned af gyderne.

M er også værd at nævne.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 dyg 17 år siden

Jeg har ikke tid til at lave en top 10 lige pt, da jeg egentligt burde arbejde :) Men I mangler da en af mine personlige favoritter:

Night of the Hunter
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#6 Skeloboy 17 år siden

Kender flere der nægter at se sort/hvide-film...det er sgu ærgeligt.

1: Kárhozat(Damnation)
2: Raging Bull
3: Tanin No Kao(The Face of Another)
4: The Third Man
5: Ugetsu
6: La passion de Jeanne d'Arc
7: Sunset Boulevard
8: Persona
9: Det Sjunde Inseglet(The Seventh Seal)
10: Shichinin no samurai(Seven Samurai)

Touch of Evil og Double Indemnity er ikke med på listen, for dem har jeg ikke fået set nu, har dem dog på DVD. Det ganske sikkert at de nok vil komme med, efter hvad jeg har læst om dem.
Gravatar

#7 Yoda 17 år siden

01) Psycho
02) The Maltese Falcon
03) Casablanca
04) Rebecca
05) Dracula (Lugosi-style, yeahhhh)
06) The Grapes of Wrath
07) Raging Bull
08) Yojimbo
09) Schindler's List
10) Citizen Kane
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#8 The Insider 17 år siden

Mange af mine favoritter er allerede blevet nævnt, såsom Andrei Rublyov, som jeg genså forleden. Selvom den er forholdsvis ny, så synes jeg ikke, man bør forbigå "Schindler's List". Den ser simpelthen fantastisk ud. Er også forbavset over, at "Citizen Kane" ikke er blevet nævnt endnu... :-) Alene det første billede efter åbningsmontagen i biografsalen med journalisterne... Ja, og naturligvis den fænomenale brug af vinkler og både intime nærbilleder og storladne totaler. En film årtier forud for sin tid.

Og godt nok er det ikke en live-action-film, men den franske animationsfilm Renaissance, som godt nok er ret ujævn, ser trods alt forbandet godt ud i sort/hvid :-)

edit: Så nåede yoda lige at pointere et par af mine film, mens jeg skrev mit - right on, man!
War. War never changes.
Gravatar

#9 Benway 17 år siden

#6 Helt enig med Persona, den burde jeg nok have haft med.

#8 "Citizen Kane" er oplagt, men nu havde jeg jo allerede "Touch of Evil" med, og det skulle jo nødig blive en ren Orson Welles liste, selvom han havde fortjent det. :)

"Andrei Rublyov" ser helt fantastisk ud. Bare de første minutter med ballonturen. Damn!
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#10 Skeloboy 17 år siden

#1 - hehe, ved nu ikke lige om jeg vil kalde mig selv for den ældre generation...med mine 27 år...

Skriv ny kommentar: