1. Double Indemnity 2. Good Night and Good Luck. 3. The Third Man 4. Psycho 5. Schindler's List 6. 12 Angry Men 7. Some Like It Hot 8. Raging Bull 9. Dr. Strangelove 10. Sunset Boulevard
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
La Grande Illusion, Ivanovo Detstvo, Paths of Glory og Sansho the Bailiff fortjener forresten også at blive nævnt. For slet ikke at tale om Rashomon og La Battaglia di Algeri.
Der er så mange film, der kan nydes for den sorthvide fotografi alene.
For ikke at tale om "La règle du jeu", "Rashômon", "Sunrise", "L'eclise", "Au hasard Balthazar", "8½", "Gertrud", "Rififi", "Viridiana" og "The Stranger". Listen fortsætter i det uendelige...
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
For mig virker det stadig mest "rigtigt" at film om Første og Anden Verdenskrig er i sort/hvid, formentlig fordi næsten alle fotos og dokumentaroptagelser fra dengang er sort/hvide.
Derfor var det genialt af Spielberg at vælge at lade farverne i 'Saving Private Ryan' have et overordnet brunligt skær, så billederne ikke virkede for farvestrålende, men "beskidte". Dette har ihvertfald for mit vedkommende samme effekt som en sort/hvid film, forstået på den måde at filmen ikke efterlader et kulørt og farvestrålende sanseindtryk.
#21 Åkepool 17 år siden
Jeg er heller ikke speciel tilhænger eller modstander af sort/hvid film, det er mere hvornår filmene er fra.
Men kan tilslutte mig "The Elephant man" og vil tilføje "Rumble fish".
#22 sluppermand 17 år siden
2. Good Night and Good Luck.
3. The Third Man
4. Psycho
5. Schindler's List
6. 12 Angry Men
7. Some Like It Hot
8. Raging Bull
9. Dr. Strangelove
10. Sunset Boulevard
#23 mr gaijin 17 år siden
Der er så mange film, der kan nydes for den sorthvide fotografi alene.
#24 Benway 17 år siden
#25 BN 17 år siden
Ups! ja, 'Paths of Glory'!
For mig virker det stadig mest "rigtigt" at film om Første og Anden Verdenskrig er i sort/hvid, formentlig fordi næsten alle fotos og dokumentaroptagelser fra dengang er sort/hvide.
Derfor var det genialt af Spielberg at vælge at lade farverne i 'Saving Private Ryan' have et overordnet brunligt skær, så billederne ikke virkede for farvestrålende, men "beskidte". Dette har ihvertfald for mit vedkommende samme effekt som en sort/hvid film, forstået på den måde at filmen ikke efterlader et kulørt og farvestrålende sanseindtryk.
#26 duuk74 17 år siden