Jeg nyder meget at se sort/hvid film, også selvom jeg ikke regner mig selv for en del af "den lidt ældre generation" (although i feel old...)
Af mine absolut favoritter (ikke blot s/h, men i det hele taget) kan jeg i flæng nævne: La passion de Jeanne d'Arc, Det Sjunde Inseglet, Shichinin no samurai, Casablanca, It's A Wonderful Life, 12 Angry men...
...men syntes også vi finder nogle gode, lidt mere moderne eksempler som Schindler's List (obviously), American History X, The Man Who Wasn’t There, Dr. Strangelove, Raging Bill og Clerks! :D
Nu kan jeg se det handler mere om film hvor sort/hvid briger noget helt specielt som nok ikke kunne være opnået i farver og der kan man sige at nogle af den jeg har remset op måske lige så godt kunne have været lavet i farver (It's A Wonderful life, Casablanca). Resten syntes jeg nu nyder godt af deres sort/hvide farveskala.
1) Woman in the Dunes 2) Tokyo Twilight (atypisk mørk Ozu-film) 3) Persona 4) De Syv Samu-Rejer (Hoho!) 5) Les Enfant du Paradis 6) The Third Man 7) La Dolce Vita 8) A Bout de Souffle 9) Metropolis 10) L'Atalante
Jeg er i udgangspunktet ikke den store tilhænger af sort/hvide film - det vidner min filmsamling herhjemme om. Så jeg kan ikke tilslutte mig bruce's udtalelse om "sort/hvid filmenes selvfølgelige overlegenhed mht. at portrættere en stemning, et look, som bliver hængende på synsnerven indtil den dag vi ligger i graven". Jeg foretrækker farvefilm, som jeg mener har endnu flere muligheder for at opbygge den rette stemning og det rette look. ... Men jovist er der lavet mange gode film i sort/hvid.
Jeg kan ihvertfald umiddelbart nævne 4 film, som bare SKAL være sort/hvide:
Psycho Schindler's List Dr. Strangelove The Elephant Man
#11 filmz-Bruce 17 år siden
#12 Benway 17 år siden
#13 Wrangque 17 år siden
Jeg nyder meget at se sort/hvid film, også selvom jeg ikke regner mig selv for en del af "den lidt ældre generation" (although i feel old...)
Af mine absolut favoritter (ikke blot s/h, men i det hele taget) kan jeg i flæng nævne: La passion de Jeanne d'Arc, Det Sjunde Inseglet, Shichinin no samurai, Casablanca, It's A Wonderful Life, 12 Angry men...
...men syntes også vi finder nogle gode, lidt mere moderne eksempler som Schindler's List (obviously), American History X, The Man Who Wasn’t There, Dr. Strangelove, Raging Bill og Clerks! :D
#14 elwood 17 år siden
8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#15 Wrangque 17 år siden
#16 Notional 17 år siden
http://www.imdb.com/title/tt0386741/
Bare for at være med og stadig pisse jer af, fordi sort/hvid er noget forældet bras ;)
#17 aknot 17 år siden
M
Sunset Boulevard
The Third Man
It´s a Wonderful Life
Double Indemnity
Nosferatu
Seven Samurai
Freaks
Kafka - noget af den :)
The Maltese Falcon
#18 mr gaijin 17 år siden
1) Woman in the Dunes
2) Tokyo Twilight (atypisk mørk Ozu-film)
3) Persona
4) De Syv Samu-Rejer (Hoho!)
5) Les Enfant du Paradis
6) The Third Man
7) La Dolce Vita
8) A Bout de Souffle
9) Metropolis
10) L'Atalante
#19 BN 17 år siden
Jeg kan ihvertfald umiddelbart nævne 4 film, som bare SKAL være sort/hvide:
Psycho
Schindler's List