Gravatar

#11 Benway 13 år siden

John Fords "The Grapes of Wrath" lader også til at være faldet ret meget ud af folks bevidsthed. Den er ikke "glemt" som sådan men i betragtning af, at den i mange år blev betragtet som en af de bedste film nogensinde hvis ikke blot den bedste, er det ret sjældent, at man hører den omtalt nu, eller ser den på nogens liste over yndlingsfilm.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#12 BN 13 år siden

Babo84 (10) skrev:
ikke just et glemt mesterværk

Altså, hvis andre (f.eks. Thomsen) kan nævne film der blot var "et pænt hit" i en tråd om "fantastiske film", så beror valget af film vel på den enkeltes smag og behag. Kruse nævner også 'Fail-Safe'. som jo heller ikke står som "et mesterværk" i det almene filmpublikums bevidsthed .... så derfor vil jeg mene, at der er frit lejde til at nævne de film, man sådan umiddelbart kommer i tanke om ved læsning af trådens overskrift.

Babo84 (10) skrev:
eller en der er blevet groft forsømt med tiden

Hvis en film ikke nyder stor anerkendelse, mens den er ny (som biograf-film og dvd-udgivelse), ER den da at betragte som overset eller "forsømt med tiden" - hvis man som jeg ser den som en usædvanlig og mindeværdig filmoplevelse. Dens historie sidder virkelig fast på min nethinde, ikke mindst på grund af de sidste 20 minutter, hvor
tingene spidser til og får en drejning, som jeg bestemt ikke havde drømt om, og som var et anderledes og ret originalt bud på en film om en kriseramt familie.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#13 Patriarch 13 år siden

Det interessante er de film som nyder bred anderkendelse og hyldes når de udkommer, men som så senere glemmes (modsat lign. tråde om oversete film - et andet interessant emne).
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#14 Benway 13 år siden

#13 Præcis, og det er næsten mere reglen end undtagelsen (og for øvrigt et tema i "Amadeus"). I modsætning til "The Grapes of Wrath" blev f.eks. Fords "The Searchers" slet ikke anerkendt på samme måde i sin samtid, men den ser vi stadig i langt større omfang, og den optræder på manges lister over yndlingsfilm (inkl. min egen).
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#15 BN 13 år siden

Patriarch (13) skrev:
Det interessante er de film som nyder bred anderkendelse og hyldes når de udkommer, men som så senere glemmes (modsat lign. tråde om oversete film - et andet interessant emne).

Okay, jamen, så duer mit eget eksempel og Kruses ditto ikke. Ingen af dem blev hyldet eller bredt anerkendt i deres samtid. Om 'This is Spinal Tap' ligefrem blev bredt anerkendt og hyldet, ved jeg ikke ... men har en mistanke om, at den IKKE gjorde det.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#16 Benway 13 år siden

Omvendt er det også film som er blevet totalt overset i deres samtid, men som pludselig dukker uventet op, og viser sig at være glemte mesterværker.

I løbet af det sidste år har jeg bl.a. set "Make Way for Tomorrow" og "Piccadilly", som man set med nutidens briller ikke fatter har været tabt, da de bestemt nu fremstår som mere end på højde med film fra samme tid.
Gravatar

#17 Patriarch 13 år siden

Benway (16) skrev:
Omvendt er det også film som er blevet totalt overset i deres samtid, men som pludselig dukker uventet op, og viser sig at være glemte mesterværker.

Ja, og det er også meget interessant, og ofte oppe og vende. Ligeledes film som kritiseres men senere hyldes. Jeg synes bare også at det andet fænomen var en tråd værdig.

Men sjovt ja, at det er et tema i Amadeus. Det havde jeg ikke lige tænkt over.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#18 Babo84 13 år siden

Patriarch (13) skrev:

Nemlig.
Gravatar

#19 Babo84 13 år siden

BN (12) skrev:
en usædvanlig og mindeværdig filmoplevelse

Det kan jeg så ikke helt forstå du synes. Altså god film, måske endda overset, men forstår nu godt hvorfor den ikke blev "all that".
Gravatar

#20 Babo84 13 år siden

Jeg vil måske nævne Titanic. Jeg har virkelig på fornemmelsen, at den har mistet en hel del som tiden gik. En film der var så gigantisk i sin tid, på den ene og anden måde, men optræder sjældent på folks lister, og i det hele taget en film man ikke gider "vende tilbage til". At den vandt over L.A. Confidential var jo uhørt, men der er ingen tvivl om, hvilken film der klarer sig bedst idag.

Skriv ny kommentar: