Ahh.. jeg kommer til at tænke på den smukke sang af Red Warszawa "EPO". :D
Helt seriøst, synes jeg dog at det er ekstremt sørgelige mennesker vi har med at gøre her. Måske er det ikke engang sportsfolkene der er problemet, men hele den industri der er bygget op omkring sporten.
Hvornår gik man bort fra at sport skulle være sjovt?
#20: Er det ikke kun en form for epo, der kan spores? Bloddoping er ganske rigtigt svær at spore, så længe det er ens eget blod, der sprøjtes ind igen. Manzano sagen viste bare desværre, at det ikke nødvendigvis er de mest tjekkede læger, der laver den her slags i fritiden...
#21: Tja, de er vel ikke mere sørgelige end så mange andre sportsgrene...
Hvis du nu havde kigget på linket fra Wikipepia fik du svaret :)
EPO: er et naturligt hormon, som produceres i nyrerne for at stimulere røde blodlegemer. Kunstigt EPO er blevet udviklet til patienter med lavt antal af røde blodlegemer. Dette stof kan nu spores i kroppen, hvis man har brugt det.
Bloddoping: Samme formål: at øge antallet af røde blodlegemer. Man tager blod fra patienten/sportsudøveren og skiller de røde blodlegemer fra og fryser dem ned. Når kroppen selv har gendannet det mistede, sprøjter man de røde blodlegemer ind igen og man har et øget antal af røde blodlegemer. Da det kommer fra ens egen krop er det umuligt at spore. Igen: derfor er den spanske lægers optegnelser vigtige i den verserende dopingsag.
Just think of your mind as a movie, you can pause, rewind or slow down any details you want.
Jeg kan sgu ikke se det helt forfærdelige i bloddoping, hvis de bruger rytterens eget blod. Det er ligeså unaturligt at de får sig en gang vitamin og saltvands drop efter de lange etaper.
#21 filmz-Kadann 19 år siden
Helt seriøst, synes jeg dog at det er ekstremt sørgelige mennesker vi har med at gøre her. Måske er det ikke engang sportsfolkene der er problemet, men hele den industri der er bygget op omkring sporten.
Hvornår gik man bort fra at sport skulle være sjovt?
#22 filmz-kaotmus 19 år siden
#21: Tja, de er vel ikke mere sørgelige end så mange andre sportsgrene...
#23 filmz-Kadann 19 år siden
Nu var det også sport i det hele taget jeg talte om.
#24 tiny 19 år siden
Hvis du nu havde kigget på linket fra Wikipepia fik du svaret :)
EPO: er et naturligt hormon, som produceres i nyrerne for at stimulere røde blodlegemer. Kunstigt EPO er blevet udviklet til patienter med lavt antal af røde blodlegemer. Dette stof kan nu spores i kroppen, hvis man har brugt det.
Bloddoping: Samme formål: at øge antallet af røde blodlegemer. Man tager blod fra patienten/sportsudøveren og skiller de røde blodlegemer fra og fryser dem ned. Når kroppen selv har gendannet det mistede, sprøjter man de røde blodlegemer ind igen og man har et øget antal af røde blodlegemer. Da det kommer fra ens egen krop er det umuligt at spore. Igen: derfor er den spanske lægers optegnelser vigtige i den verserende dopingsag.
#25 stefsims 19 år siden