Jeg ville lige høre om i kunne dele jeres erfaringer på godt og ondt, omkring hvorvidt jeres yndlingsbog er filmatiseret. Har i en bog man bare skal læse, skønt man har set filmen, eller omvendt, så lad os vide det. LOTR trilogien er naturligvis oplagt, så den unlader vi lige. Jeg har f.eks. selv købt Fight Club og Interview with the vampire efter at ha' set begge film, jeg glæder mig til at læse dem. Jeg søger dette fordi jeg gerne vil til at læse noget mere, og som oftest viser det sig at bogen er bedre en filmen alligevel. Andre bøger som berører et filmatiseret emne er osse meget velkomne, f.eks. materialisme og over-jeg'et fra fight club eller lign.
_______________________________________ How much does life weigh?
Har du læst "The Dice Man" (1971) af Luke Rhinehart? Det kunne der komme en glimrende film ud af, men det krævede en del indre monolog.
Bogen handler om en psykiater som keder sig i sit monotome og fantasiløse liv, og finder ud af at give sine undertrykte jeg'er frit spil ved hjælp af terningekast: hvis han slår en etter vil han voldtage underboen, hvis han slår en toer skal han være Jesus for en dag, osv. Det tager selvfølgelig hurtigt overhånd...
Det er en utrolig velskrevet, eftertænksom og ikke mindst underholdende bog.
En anden af mine yndlingsbøger er "Ask the Dust" (1939) af John Fante, som jo er ved at blive lavet af Robert Towne (som mødtes med Fante i 70'erne, og første gang planlagde at lave filmen efter han havde lavet "Chinatown"). Colin Farrell og Selma Hayek spiller hovedrollerne.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Jeg har altid været fascineret af Courtney-sagaen af Wilbur Smith. Bl.a. "I Løvens Spor" og "Magtens Sværd". Det er en serie med ialt, mener jeg, 8-10 titler, og foregår i Sydafrika i tiden fra før boer-krigen, og op til midten af det 20. århundrede.
En lidt anden type litteratur end de fleste film der nok vil blive nævnt her, men ikke desto mindre en fængende og særdeles velskrevet historie.
Mængden af bøger i denne serie ville selvfølgelig nok nærmere kræve end serie af film, men kunne egne sig godt til det store lærred. Jeg er ikke helt sikker på hvorvidt en eller to muligvis er filmatiseret, der foresvæver mig at der måske er lavet noget i slutningen af 70'erne.
"Television is like the American toaster, you push the button and the same thing pops up everytime." (A.Hitchcock)
Min absolutte favoritbog er Jurassic Park, og jeg er stor fan af Michael Crichton i det hele taget. Hvis man har set filmen (og det har man jo nok), men ikke læst bogen kan man godt komme igang. Der er en verden til forskel, og ting der kun bliver hintet til i filmen, er meget store temaer i bogen. Dermed ikke et ondt ord om filmen. Den er en god tilpasning, men visse ting gør sig bare bedre i bogform. De to værker suplerer hinanden fantastisk godt.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Kunne godt tænke mig at se min ungdoms ynglingsbog Dragonlance Chronicels filmatiseret. Måske ikke et mesterværk, men det er en af de mest underholdende bøger jeg har læst.
Sagaen om vikingen Røde Orm, som er skrevet af Frans G. Bengtsson, ville også være et godt bud. Historien er utroligt velskrevet spændende og sjov.
En god Dune filmatisering ville heller ikke være af vejen, det er en fabelagtig bog, der fortjener en god filmatisering.
"Band of Brothers" kan du godt glæde dig til. Det er ret overraskende hvor præcis serien er i forhold til bogen, som jo er baseret på de overlevendes beretninger. Efter Ambrose blev færdig med den i første omgang, var der en del af de gamle der læste den og fik ham til at skrive den om, fordi han havde overdrevet et par enkelte ting, og de ville selvfølgelig have den så korrekt som overhovedet muligt, hvilket også er nævnt i bogen.
Anyways.. Jeg kunne godt tænke mig at se Cyberpunk-trilogien af William Gibson filmatiseret, men jeg tvivler på at det vil blive helt godt.
Som en stor Stephen King fan vil jeg gerne ligge The Stand: Uncut på bordet, uden sammenligning den absolut bedste bog jeg nogensinde har læst og jeg håber at der en dag vil være en instruktør der tør lave en ambitiøs film ud af den.
Ja, nemlig. Sådan har jeg det også med Stand. Dog synes jeg at tv-serien var rimelig vellykket, og jeg har den da også. Der burde også laves et remake af Tommyknockers.
Ellers er jeg også stor Crichton-fan, så alt er velkommen i den retning, hvilket jo stort set er lavet.
Jeg var ret facineret af Æblemostrelementet, men blev noget skuffet over filmen. Det er en god film, men kun hvis man ikke har læst bogen.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Hobbitten er helt klart også en bog alle bør læse, især her i disse Ringenes Herre tider! ..og jeg glæder mig også for vildt til den bliver filmatiseret!!
#1 filmz-Daedalos 21 år siden
Yo guys...
Jeg ville lige høre om i kunne dele jeres erfaringer på godt og ondt, omkring hvorvidt jeres yndlingsbog er filmatiseret. Har i en bog man bare skal læse, skønt man har set filmen, eller omvendt, så lad os vide det. LOTR trilogien er naturligvis oplagt, så den unlader vi lige. Jeg har f.eks. selv købt Fight Club og Interview with the vampire efter at ha' set begge film, jeg glæder mig til at læse dem. Jeg søger dette fordi jeg gerne vil til at læse noget mere, og som oftest viser det sig at bogen er bedre en filmen alligevel. Andre bøger som berører et filmatiseret emne er osse meget velkomne, f.eks. materialisme og over-jeg'et fra fight club eller lign.
How much does life weigh?
#2 chandler75 21 år siden
Bogen handler om en psykiater som keder sig i sit monotome og fantasiløse liv, og finder ud af at give sine undertrykte jeg'er frit spil ved hjælp af terningekast: hvis han slår en etter vil han voldtage underboen, hvis han slår en toer skal han være Jesus for en dag, osv. Det tager selvfølgelig hurtigt overhånd...
Det er en utrolig velskrevet, eftertænksom og ikke mindst underholdende bog.
En anden af mine yndlingsbøger er "Ask the Dust" (1939) af John Fante, som jo er ved at blive lavet af Robert Towne (som mødtes med Fante i 70'erne, og første gang planlagde at lave filmen efter han havde lavet "Chinatown"). Colin Farrell og Selma Hayek spiller hovedrollerne.
#3 filmz-Kedde 21 år siden
Det er en serie med ialt, mener jeg, 8-10 titler, og foregår i Sydafrika i tiden fra før boer-krigen, og op til midten af det 20. århundrede.
En lidt anden type litteratur end de fleste film der nok vil blive nævnt her, men ikke desto mindre en fængende og særdeles velskrevet historie.
Mængden af bøger i denne serie ville selvfølgelig nok nærmere kræve end serie af film, men kunne egne sig godt til det store lærred.
Jeg er ikke helt sikker på hvorvidt en eller to muligvis er filmatiseret, der foresvæver mig at der måske er lavet noget i slutningen af 70'erne.
#4 gi-jones 21 år siden
#5 inflector 21 år siden
Kunne godt tænke mig at se min ungdoms ynglingsbog Dragonlance Chronicels filmatiseret. Måske ikke et mesterværk, men det er en af de mest underholdende bøger jeg har læst.
Sagaen om vikingen Røde Orm, som er skrevet af Frans G. Bengtsson, ville også være et godt bud. Historien er utroligt velskrevet spændende og sjov.
En god Dune filmatisering ville heller ikke være af vejen, det er en fabelagtig bog, der fortjener en god filmatisering.
#6 filmz-Daedalos 21 år siden
Jeg tror osse jeg vil igang med at Band Of Brothers bogen, da serien havde stor indvirkning på mig
How much does life weigh?
#7 filmz-Kadann 21 år siden
"Band of Brothers" kan du godt glæde dig til. Det er ret overraskende hvor præcis serien er i forhold til bogen, som jo er baseret på de overlevendes beretninger. Efter Ambrose blev færdig med den i første omgang, var der en del af de gamle der læste den og fik ham til at skrive den om, fordi han havde overdrevet et par enkelte ting, og de ville selvfølgelig have den så korrekt som overhovedet muligt, hvilket også er nævnt i bogen.
Anyways.. Jeg kunne godt tænke mig at se Cyberpunk-trilogien af William Gibson filmatiseret, men jeg tvivler på at det vil blive helt godt.
#8 ks 21 år siden
#9 davenport 21 år siden
Der burde også laves et remake af Tommyknockers.
Ellers er jeg også stor Crichton-fan, så alt er velkommen i den retning, hvilket jo stort set er lavet.
Jeg var ret facineret af Æblemostrelementet, men blev noget skuffet over filmen. Det er en god film, men kun hvis man ikke har læst bogen.
#10 filmz-dr. hoax 21 år siden