#7 - Det lyder som en cool idé til en opgave. Du har i forvejen fat i Terry Gilliam, og hans BRAZIL og THE FISHER KING kunne måske også være interessante at kigge på. I BRAZIL drømmer en bureaukrat sig væk fra sin grå og ensformige hverdag, og hele slutningen er et udsagn om fantasiens magt. THE FISHER KING handler mere om at flygte ind i fantasien for at undgå at se en forfærdelig realitet i øjnene.
Et par af Charlie Kaufmanns produktioner kunne også være interessante. Jeg tænker især på ADAPTATION og SYNECDOCHE, NEW YORK, der begge handler om kunstnerens forhold til sit arbejde.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Neil Jordans "The Butcher Boy" Roman Polanskis "Le locataire" ("The Tenant") og "Repulsion" Terry Gilliams "Tideland" (samt de titler Thomsen nævnte i #11) Adrian Lynes "Jacob's Ladder" Tim Burtons "Big Fish" (tilføjelse: så ikke at du havde nævnt den) Jean-Pierre Jeunets "Le fabuleux destin d'Amélie Poulain"
Gode eksempler er allerede givet. Jeg vil dog også mene at Moulin Rouge vil være et oplagt eksempel at se nærmere på. Fantastisk visuel side som fokuserer meget på de forskellige karakteres subjektive fremstilling af deres fantasi. Meget smuk film som netop tager fat i det emne du taler om.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
#11 Thomsen 15 år siden
Et par af Charlie Kaufmanns produktioner kunne også være interessante. Jeg tænker især på ADAPTATION og SYNECDOCHE, NEW YORK, der begge handler om kunstnerens forhold til sit arbejde.
#12 tiany 15 år siden
#13 davenport 15 år siden
http://www.imdb.com/title/tt0272152/
#14 Highland Park 15 år siden
Roman Polanskis "Le locataire" ("The Tenant") og "Repulsion"
Terry Gilliams "Tideland" (samt de titler Thomsen nævnte i #11)
Adrian Lynes "Jacob's Ladder"
Tim Burtons "Big Fish" (tilføjelse: så ikke at du havde nævnt den)
Jean-Pierre Jeunets "Le fabuleux destin d'Amélie Poulain"
#15 MOVIE1000 15 år siden
#16 Twister 15 år siden
#17 Twister 15 år siden
hmmm. Ved ikke rigtigt? Forrest Gump er vel ikke fantasi??? :)
#18 MOVIE1000 15 år siden
ellers er jeg enig med #4
#19 filmz-Narniabæver 15 år siden
Og "The Last Unicorn", "Eragon" og "Reign of Fire".
#20 mr gaijin 15 år siden