Gravatar

#11 Martindan 20 år siden

Kaotmus - du er tydeligvis ikke Chelsea fan....

Hvad er forskellen på Chelseas nuværende dominans og på MAnchesters daværende??

Synes det er crap når folk basher Chelsea for at vinde og have mange penge... Ingen klagede da det var Manchester United der sad på det hele, sportsligt som økonomisk i Premier League?

Og for at følge op på MAdrid kontra Chelsea -

Mourinho har mange penge ja. Men han køber ikke stjernespillere ala Real Madrid.

Han købte Peter Cech - samme situation ville Madrid nok have købt Buffon.

Han har købt Del Horno, Eissen, Drogba osv. Ingen af dem stjernespillere før de kom under hans vinger. Gode spillere ja. Men stjerner før de havnede i Chelsea.

Folk har tendens til at sige Chelsea vinder på grund af de kan købe hvem de vil, men Mourinho køber spillere der er holdspillere og som kan vinde og ikke bare et got sponsor navn.
for cryin' out loud......
Gravatar

#12 filmz-kaotmus 20 år siden

Bare fordi Chelsea kan købe hvem de vil, behøver de jo ikke at købe store egoer og mediestjerner. Som jeg skrev tidligere: Mourinho er dygtig og har samlet et godt hold. Han forstår at bruge pengene fornuftigt. Men selvfølgelig betyder det noget at han har kunnet få lige, hvad han pegede på (og han peger så på gode holdspillere).

Forskellen på Chelseas dominans og Manchesters: prøv at se på tabellen - Manchester har aldrig gået en hel sæson uden nederlag. Chelsea er et niveau over alle andre, og der er vel nærmest kun Fergie, der ikke har indset at mesterskabet allerede er afgjort. For en casual fan som mig er det sgu lidt kedeligt.

Havde jeg haft mindre imod udviklingen, hvis Chelsea havde spildt penge på et hold, der ikke fungerede? Ja, givetvis - min indvending er ikke kun mod pengene, men mod deres suverænitet. De har bevist at hvis man bruger pengene rigtigt, kan man dominere ligaen, hvis man har penge nok.

Og nej, det er ikke fordi jeg er vild fan af noget hold - jeg følger Liverpool lidt mere end resten men det er kun fordi jeg altid kom til at spille dem i CM fordi dem jeg spillede med absolut ville være Manchester, Arsenal og Newcastle og så var der ikke så mange andre muligheder, hvis jeg ville spille med om sejren :-)
Gravatar

#13 The Insider 20 år siden

Jeg kan kun tilslutte mig Martindans kommentarer.

Chelsea har med stort held skaffet sig spillere, som ikke er verdenskendte, kvindebedårende profiler, men holdspillere der kan finde ud af at spille godt fodbold sammen. Kig på Chelseas hold i forhold til f.eks. Reals... Jeg har været Chelsea fan siden jeg var 6 år gammel, smittet af min far som har været fan siden de vandt mesterskabet for 50 år siden, og jeg synes ikke p.t. de har nogen fantastiske angribsspillere. Drogba og Crespo, ingen af de to kan klare den alene eller drible uden om en halv snes fodboldspillere og nette et mål uden megen hjælp. Ikke ligesom f.eks. Owen når han er på toppen eller Ronaldinho, Ibrahimovich eller Schevshenko. De er gode og de scorer mål fordi der er godt sammenspil. Vandt Danmark EM i 1992 fordi vi havde verdens bedste spillere og var det kedeligt at se på? :-)

Samtidigt er det noget vås at sige, at Chelsea altid har været et jævnt midterhold. De har, som sagt, ofte klaret det godt, og på trods af deres "suverænitet", som du så ofte nævner, blev de alligevel nummer 2 i ligaen forrige år, selvom de havde Abramovich, og i sidste sæson var de ikke mere end en 10 point foran nummer 2. 10 point i sæsonen til slut er stadigvæk et dejligt forspring, men ultra-suverænt ville jeg måske ikke kalde det. I denne sæson spiller de så endnu, endnu bedre. Det er god moral og holdånd der holder niveauet oppe. Det engelske landshold har 5 Chelsea spillere, som normalt (bortset fra Glen Johnson, naturligvis) er de bedste spillere på plænen, alligevel spiller det engelske landshold forfærdeligt. De har ellers også andre enorme profiler... Owen, Beckham, Gerrard, men de spiller bare ikke godt. Hvorfor?

For øvrigt også meget sjovt at du nævner, at Chelsea i sin tid spillede på Tottenham-niveau. Især nu hvor Tottenham ligger nummer 2 i ligaen :-)

Og Mourinho få enhver spiller han pejer på? Tro om igen. Det er måske endda sværere for ham. Fulgte du med i Chelseas indkøb her i starten af sæsonen? Det var nærmest umuligt at få fat på de spillere de ville have. Schevshenko, Adriano, Makaay, Kaka, Ronaldinho... flere af klubberne var interesserede i at sælge spillerne, men så steg priserne pludseligt VOLDSOMT da Chelsea bød ind. Bare fordi de er bevidste om, at Chelsea har en hel del flere penge, så skruer de prisen eksponentielt op. Så højt op at Chelsea ikke vil købe dem. Ja, min fine ven, du hørte rigtigt. Ikke ville købe dem. Chelsea køber ikke alle de har råd til. Kun indenfor rimelighedens grænser.

Og Essien blev kun en sådan dyr spiller, fordi prisen steg enormt, da de hørte i Frankrig, at Chelsea var interesseret. Hørte du ikke om hele det idioti der omringede Lyons manager, da han frembrusede med at Chelsea bare skulle putte flere og flere penge i hans lomme, ellers var det da tåbeligt for ham at sælge Essien? Heldigvis strækkede Essien, ellers var det muligvis heller ikke blevet til noget indkøb. Men alle de førnævnte spillere droppede Chelsea at købe.

Med hensyn til Manchester, ja, så er det muntert at der ikke var nogen som helst kritik af dem i sin tid. Derudover er det sgu tæt på, at de har haft samme rekord som Chelsea. Men for to kampe siden slog Chelsea Manchesters rekord for fleste sæson-start kampe uden nederlag og Cech har også slået Schmeichels rekord for flest sæson-start kampe med rent bur. Men Manchester har altså også engang været oppe og ringe i de samme situationer. Det bliver naturligvis ikke nævnt, af frygt for at ufejlbarlige Manchester også skal få en smule kritik med på vejen :-)
War. War never changes.
Gravatar

#14 filmz-kaotmus 20 år siden

Hus forbi - jeg har aldrig brudt mig om Man U. Det er meget sjovt, at hvis man kritiserer Chelsea bliver man udråbt til Man U fan, ligesom man holder med Brøndby hvis man ikke kan lide FCK :-)

Jeg mindes ikke at Man U har vundet mesterskaber ubesejret. Måske er jeg optimist på Chelseas vegne, men jeg kan ikke se dem tabe mesterskabet i de kommende år.

Og så er der altså forskel på at Chelsea har ligget i top 5 på et tidspunkt i løbet af sæsonen og så på at være et tophold. Chelsea havde altså ikke vundet mesterskabet i 50 år! Tottenham er også på vej tilbage (men lad os nu se om placeringen holder til juni), men ville du mene at Tottenham har kæmpet med om mesterskabet i de sidste 5 år? Ville du sige at Chelsea var med i kampen om mesterskabet i halvfemserne?

Og der er da kun en grund til at klubber forlanger flere penge af Chelsea end andre - fordi Chelsea er villige til at betale mere for spillere end alle andre... At de ikke kan lokke klubber til at sælge spillere som Kaka, Shevchenko og Ronaldinho har vist ikke så meget med penge at gøre. Det er ikoner, der tegner holdet og som det ville være selvmord for managers og direktører at sælge.

Jeg vil så derudover mene at Robben hører til den absolutte verdensklasse af spillere, som kan afgøre en kamp alene, men du har ret i at Drogba og Crespo ikke er Ronaldo - men jeg tror egentlig ikke Mourinho ønsker sig en Ronaldo. Han vil have en target man, der både kan deltage i opspillet og score mål. Det er jo tilsyneladende moden for tiden (Liverpool der vælger Crouch fremfor Owen...), hvilket jeg også synes er lidt kedeligt. Effektivt, men lidt kedeligt.

Mere konstruktivt mener jeg, at man for at sikre en vis jævnbyrdighed burde indføre en wage cap som de har i NFL - det sikrer en spredning af de absolutte verdensstjerner. Derudover er jeg positivt stemt for en begrænsning af antallet af udlændinge i truppen for at sikre talentudviklingen (det er nu svært for fx unge engelske talenter at bryde igennem + mange talenter fra lande med fattigere ligaer ender på bænken i de store ligaer). Men frem alt lønloftet. (og denne regel gælder jo altså ikke kun Chelsea, men også fx Man U)
Gravatar

#15 dyg 20 år siden

Jeg afbryder lige debatten med et sjovt indlæg:

A seven-year-old boy was at the centre of a Liverpool courtroom drama yesterday when he challenged a court ruling over who should have custody of him.

The boy has a history of being beaten by his parents and the judge initially awarded custody to his aunt, in keeping with child custody law and regulations requiring that family unity be maintained to the degree possible.

The boy surprised the court when he proclaimed that his aunt beat him more than his parents and he adamantly refused to live with her. When the judge then suggested that he live with his grandparents, the boy cried out that they also beat him.

After considering the remainder of the immediate family and learning that domestic violence was apparently a way of life
among them, the judge took the unprecedented step of allowing the boy to propose who should have custody of him.

After two recesses to check legal references and confer with child welfare officials, the judge granted temporary custody to
Everton Football Club whom the boy firmly believes are incapable of beating anyone.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#16 The Insider 20 år siden

LOL!
War. War never changes.
Gravatar

#17 filmz-Wacker 20 år siden

ha ha ha ha

Looool
Don't you know who I am? I'm Juggernaut, bitch!!

http://www.samarit.dk
Gravatar

#18 The Insider 20 år siden

#14, flere punkter.

Jeg har ikke udråbt dig til at være Manchester United fan. Manchester United har andre bagt på bane (pun not intended), og det indbyder derfor naturligvis til sammenligninger. Men nej, ikke én eneste klub nogensinde har vundet mesterskabet uden nederlag. Men United har tidligere gået næsten lige så mange kampe i starten af en sæson uden nederlag, og vi er langt fra slutningen af sæsonen, så det er måske lige lovlig tidligt at sige, om Chelsea kan klare sæsonen uden nederlag. Forhåbentlig kan de :-)

Jeg vil uden tøven sige, at Chelsea har været med i kampen om mesterskabet i 90'erne. I 97 blev de nummer 6, året efter nummer 4, året efter nummer 3 (kalder man det "i top 5 på et tidspunkt i sæsonen"?). Og i alle årene efter, indtil Roman Abramovich trådte til i 2003, gik Chelsea løbende fra 6. til 4. pladserne. Et mesterskab var på mange måder en naturlig udvikling.

Og de kan jo netop godt lokke klubber til at sælge spillere som Shevschenko, Ronaldinho, Gerrard, Kaka etc. De har alle villet sælge. Det står slet ikke til diskussion. Men de forlangte flere og flere penge. Det er klubbernes jalousi mht. Chelseas superioritet som forhindrer dem i at sælge deres spillere til Chelsea, ikke idéen om at deres spillere vitterligt gør en forskel for dem.

Robben kan bestemt ikke afgøre en kamp alene. Du har tydeligvis ikke set nogle af årets kampe endnu. Robben har ikke rigtig været sig selv siden han blev skadet sidste sæson, og hans spil i f.eks. CL kampen mod Liverpool var forfærdeligt. Under normale omstændigheder er han fremragende, ja. Men han var heller ikke en profil da han blev købt. Han var et imponerende valg.
War. War never changes.
Gravatar

#19 filmz-kaotmus 20 år siden

Om nogen kan få Milan til at sælge den altdominerende og hovedrige ejers yndlingsspiller eller Barcelona til at sælge symbolet på deres genfødsel som tophold er vist kun gætværk. Der har været utroligt mange gætterier om Chelseas gøren og laden på transfermarkedet, men af de nævnte spillere er der vist kun beviser for at det kom til reelle forhandlinger i tilfældet Gerrard (som jeg alt andet lige ikke regner i samme liga, og Liverpool har derudover vist en imponerende tåbelig evne til at sælge deres ikoner for billigt).

Led Chelsea nederlag i ligaen sidste sæson? Så husker jeg i hvert fald forkert. At de så i år sigter mod at gå igennem sæsonen ikke bare ubesejrede men med rene sejre er noget andet, og tror jeg trods alt nok uopnåeligt.

Jeg har kun set en af deres kampe overhovedet, og i den var Robben ikke med, men den engelske sportspresse skrev meget om at Robbens skadespause netop gjorde at de manglede spilleren, der kunne afgøre tingene på egen hånd.

Mht. din vurdering af Chelseas deltagelse i kampen om titlen inden Abramovich er det da gode nyheder for Liverpool fans, som så nok må revurdere deres oplevelse af sidste sæson. Godt nok var de 20 point bagud, men en fjerdeplads er åbenbart nok til at være med i titel kampen :-)
Gravatar

#20 The Insider 20 år siden

Chelsea tabte til Manchester City sidste sæson. Og jeg vil indbyde dig til at gå ind på Chelseas hjemmeside og tjekke hvor mange point de fik i de sæsoner, hvor de fik nogle ret gode placeringer. Det har ikke været forfærdelig langt fra toppen, og da slet ikke 20 point :-)

Og nu nævner du så den engelske presse. Nu synes jeg generelt ikke de er særligt pålidelige, men hvis du mener at de har ret i at manglen på Robben gør, at de mangler én mand der kan "afgøre tingene på egen hånd" giver du mig jo kun ret i, at Chelsea under alle omstændigheder har et hold blottet for spillere der kan afgøre tingene uden hjælp fra deres holdkammerater og en god holdånd.

Mht. klubbens potentielle indkøb af andre spillere foreslår jeg du tjekker på Google. Læg især mærke til Ronaldinhos talløse positive udtalelser omkring Chelsea og hans ønske om at flytte til London en dag :-) Og at der vitterligt har været forhandlinger i gang involverende flere førnævnte spillere, deriblandt Ronaldinho.
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: