Gravatar

#1001 MMB 13 år siden

Her er vinderne af nattens prisuddelinger:

Ace Eddie Awards: (Editing)
Drama – The Descendants
Musical/Comedy – The Artist

CAS Awards: (Sound)
Outstanding Sound in a Motion Picture: Hugo

USC Scripter Award: (Screenplay)
The Descendants
Gravatar

#1002 frahm-2 13 år siden

Nu sad jeg lige og lavede samme opdatering, men så nøjes jeg med konklusionen:

Siden man indførte to film kategorier i 2000 er det kun Traffic der har formået at vinde en Oscar uden at vinde ACE, så mon ikke det står mellem Descendants og The Artist.
Desuden vandt Rango for bedste klipning i en animeret film (ACE), hvilken nok ikke gør dens favoritstatus mindre.

Med hensyn til CAS, så er det interessant at se Hugo tage den. Det bliver spændende med MPSE senere i dag/nat for at se om den også kan tage lyd redigeringen.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#1003 wiseguy 13 år siden

Har vi nogensinde fået et svar fra en admin. på om Filmz kører Oscar quiz igen i år? Nu ka' vi jo tælle dagene....

Så i øvrigt "The Help" i går - den var jeg helt pjattet med og jeg ka' sagtens se, hvorfor både Viola Davis og Octavia Spencer er favoritter - Klart en af de bedste film jeg har set i år.
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#1004 MMB 13 år siden

wiseguy (1003) skrev:
Har vi nogensinde fået et svar fra en admin. på om Filmz kører Oscar quiz igen i år? Nu ka' vi jo tælle dagene....

Nope. :)
Gravatar

#1005 MMB 13 år siden

Oscar for bedste mandlige hovedrolle - min mening
Når man kigger på de fem nominerede i den prestigefyldte kategori - årets bedst mandlige hovedrolle, er der uden tvivl tale om fem gode præstationer, som bestemt godt kan forsvare deres Oscar-nominering, også selvom der måske har været nogle bedre præstationer i året. Om der var bedre præstationer i løbet af året, er dog ikke noget, jeg vil komme ind på her, men blot vurdere de forskellige nominerede skuespillere og udlægge min mening om, hvem der bør vinde Oscaren!

George Clooney (The Descendants)
Clooney spiller rollen som alenefaderen, der står alene med ansvaret for sine to døtre, efter hans kone pludselig ender i koma på grund af en bådulykke.
I The Descendants bliver Clooneys normalt selvsikre og tjekkede ydre fjernet, og i stedet ser vi en mand uden selvtillid, hvis fundament pludselig forsvinder. Det, der gør Clooney god i The Descendants, er netop hans evne til at vise en sårbarhed, som vi ikke for alvor har set hos ham før. Det gør, at vi som seer let kan sætte os ind i hans svære situation, der er altafgørende for at gøre The Descendants til en vellykket film, som den i sidste ende er.

Brad Pitt (Moneyball)
I rollen som baseball-manageren, der forsøger at gentænke måden baseball spilles på, har vi Brad Pitt. Ved at smide hundrede års tanker om baseball på jorden, sætter Pitt hele sin lid til et nyuddannet matematikgeni, hvis tanker om at revolutionere baseball på ingen måde er blevet bekræftet.
I Moneyball ser vi en selvsikker personlighed, der mildest talt har sat alt på spil for en - måske - revolutionerende idé. Vi ser, hvordan han langsomt går i opløsning i takt med baseballens nedture, og hans hårde kamp for at bevise, at hans nye idéer om at revolutionere baseball ikke er forkerte. Ikke nok med hans professionelle problemer, skal han også tackle sine problemer med hans datter, som han kun ser en gang i mellem.

Gary Oldman (Tinker Tailor Soldier Spy)
Som spionen, der får til opgave at afsløre "the rat" i afdelingen, har vi Gary Oldman, der spiller den iskolde spion George Smiley.
I Tinker Tailor Soldier Spy ser vi godt nok ikke Gary Oldman spille på de store følelser, som vi ellers har set før, men til gengæld ser vi en underspillet rolle af dimensioner, hvis kvaliteter ligger i de små detaljer. Gary Oldman formår at spille den kølige spion Smiley på flotteste vis, og selvom det ikke er en rolle, der har klassiske Oscar-scener, så er det en utrolig velspillet præstation.

Jean Dujardin (The Artist)
Som stumfilmsstjernen George Valentin, der må kæmpe med springet fra stumfilmen til talefilmen, har vi Jean Dujardin, der leverer en karismatisk præstation af dimensioner. For på trods af, at vi ikke hører ham sige et eneste ord, formår han med sin mimik at charmere og betage publikummet med sin charme. Jean Dujardin er som født til stumfilm.

Demián Bichir (A Better Life)
I rollen som den ulovligt immigrerede gartner i USA, der gør alt for at give sin søn et godt liv, har vi Demián Bichir som leverer en fantastisk præstation. For selvom han selv lever på kanten af loven, så forsøger han med hårdt slid at give sønnen et liv, som han ikke selv var i stand til at få. Også selvom tingene ikke går hans vej.
I A Better Life formår Demián Bichir ene mand at løfte en film, som ellers kunne have endt middelmådigt, til forrygende, og hans præstation er simpelthen så overbevisende og rørende, at man ikke kan andet end at have den største sympati med hans karakter. Særligt den afsluttende scene er noget af det mest rørende, som dette års film har budt på.

Hvem bør vinde?
Selvom alle fem præstationer er fremragende, og der ikke rigtig er en af de fem præstationer, som hverken stikker positivt eller negativt ud, så bør vinderen - efter min mening - være Demián Bichir, som alene gør A Better Life en seværdig film. Hans præstation er simpelthen så rørende og realistisk, at man sent glemmer den igen.

1) Demián Bichir (A Better Life)
2) Jean Dujardin (The Artist)
3) George Clooney (The Descendants)
4) Brad Pitt (Moneyball)
5) Gary Oldman (Tinker Tailor Soldier Spy)
Gravatar

#1006 MMB 13 år siden

LA Times artikel "afslører", hvordan Oscar-akademiets medlemmer er fordelt efter alder og race.

94% af akademiet er hvide, 77% er mænd, og medianen er 62 år! Det siger desværre lidt for meget. :)
Gravatar

#1007 Åkepool 13 år siden

Foeller (1005) skrev:
For på trods af, at vi ikke hører ham sige et eneste ord

Well, that's not entirely true.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#1008 MMB 13 år siden

Åkepool (1007) skrev:
Well, that's not entirely true.

Nej, det er det ikke, men jeg gad ikke uddybe og sige, at vi i slutningen hører ham sige en enkelt sætning. Det kan for god's sake være underordnet, og det ændrer ikke på noget som helst ellers. Derudover er det sådan set også lidt af en spoiler for dem, der ikke har set filmen, da de regner med, det er en stumfilm hele vejen igennem.
Gravatar

#1009 Åkepool 13 år siden

#1008 -
Du har ret i, at jeg nok skulle ha' sat det i spoiler-markering, så det er hermed gjort, med tilbagevirkende kraft :) Så må du lige gøre det samme med dit indlæg.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#1010 frahm-2 13 år siden

wiseguy (1003) skrev:
ka' sagtens se, hvorfor både Viola Davis og Octavia Spencer er favoritter

Helt enig. De er begge fantastiske. Jeg så dog My Week With Marilyn i sidste uge og må indrømme at Michelle Williams leverede en helt fantastisk præstation. Det er sjældent at man ser nogen portrættere en virkelig person og ramme den lige i øjet uden at være karikeret. Men det gør Williams. Indtil videre tror jeg på Davis, håber på Williams og glæder mig til at se Streep.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com

Skriv ny kommentar: