Gravatar

#1141 Batsy 12 år siden

wiseguy (1139) skrev:
The Dictator svarer igen:
http://www.republicofwadiya.com/?gclid=CKuviNCYta4...

Fandt det egentlig ikke særlig morsomt, der slet ikke noget i den her rolle.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#1142 MMB 12 år siden

Bedste mandlige birolle - min mening
I dette års felt at nominerede skuespillere har vi fire meget erfarne herre mod den yngre Jonah Hill, der primært er kendt for sine komiske præstationer. Feltet af biroller generelt solidt i år, selvom der bestemt er nogle af præstationerne, som er bedre end andre.

De nominerede:
Kenneth Branagh (My Week with Marilyn)
Jonah Hill (Moneyball)
Nick Nolte (Warrior)
Christopher Plummer (Beginners)
Max von Sydow (Extremely Loud & Incredibly Close)

Hvem bør vinde?
Hvis vi starter med at kigge på Jonah Hills rolle i Moneyball, så må jeg desværre erkende, at hans præstation skuffede mig gevaldigt. Det var sådan set ikke, fordi han gjorde det dårligt - nej han gjorde det bestemt hæderligt, men slet ikke godt nok til en Oscar-nominering.

Max von Sydow spiller en lidt mystisk figur i Extremely Loud & Incredibly Close, der på bedste The Artist-manér ikke siger et eneste ord, da han i en tidlig alder valgte ikke at ville tale mere. Han gør det bestemt godt på trods ikke at have en eneste replik, for hans mimik er forrygende. Desværre kommer vi aldrig rigtig i dybden med hans karakter, og han lider lidt under, at Extremely Loud & Incredibly Close bare ikke er en særlig god film. Det er en synd og en skam, for hans karakter er ellers en af filmens lyspunkter.

Kenneth Branagh gør det også overbevisende som Laurence Olivier i My Week With Marilyn, hvor han især i sine raseriudfald viser sine evner som skuespiller. Det er dog ikke, fordi jeg føler hans præstation er decideret Oscar-værdig, selvom nomineringen er på sin plads.

Tilbage har vi Nick Nolte, der spiller den tørlagte alkoholiker i Warrior, og Christopher Plummer, der i Beginners spiller en kraftramt mand, som efter sin kones død vælger at springe ud som homoseksuel i en sen alder. Jeg synes sagtens, man kan argumentere for, at de begge fortjener at vinde, for begge skuespillere leverer noget af deres bedste skuespil nogensinde.
Plummers portrættering af enkemanden, der springer ud som homoseksuel, er både rørende og sjov, og rollen bliver aldrig nogensinde karikeret, men måske tværtimod underspillet.

Personligt synes jeg dog, at Nick Noltes optræden var utrolig troværdig, og han er nærmest født til sin rolle i Warrior. Her får han lov til at spille på det helt store register som faderen, der har svigtet sine sønner med sit store alkoholforbrug og derfor desperat forsøger at genskabe et forhold til dem. Selvom man kunne frygte, at en sådan rolle let kunne kamme over, så lykkes det Nolte at spille så overbevisende, at man som seer fuldstændig glemmer, der er tale om skuespil. Jeg har længe ment, at Nolte er en undervurderet skuespiller, og bl.a. hans rolle i The Thin Red Line er helt fantastisk. I Warrior viser Nick Nolte igen, at han hører til USA's absolut bedste skuespillere.

1) Nick Nolte (Warrior)
2) Christopher Plummer (Beginners)
3) Kenneth Branagh (My Week With Marilyn)
4) Max von Sydow (Extremely Loud & Incredibly Close)
5) Jonah Hill (Moneyball)
Gravatar

#1143 Lord Beef Jerky 12 år siden

#1118 Om du kan lide Magnolia eller ej, synes jeg det er svært, at sætte en finger på selve instruktionen i filmen. De lange kameraskud der følger en masse sammenhængende historier, farer ind og ud af elevatorer og lignende er alene nok grund til, at filmen bør have vundet for bedste instruktør i mine øjne. Tilsæt hvor meget instruktøren har fået ud af sine skuespillere, den unikke stemning han har skabt osv., kræver det bestemt en høj belønning i min verden.

#1119 For den brede anerkendelses skyld. Naturligvis er begge instruktører fremragende om de vinder eller ej, men ligesom tilfældet var med Kubrick og Hitchcock, finder jeg det enormt sært, at Hollywoods bedste instruktører endnu ikke har fået en Oscar for deres arbejde.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#1144 MMB 12 år siden

Bedste kvindelige birolle - min mening
Når man kigger på de 5 nominerede, må man medgive, at de fem nomineredes præstationer ikke har den samme gennemslagskraft, som f.eks. sidste år.

De nominerede:
Bérénice Bejo (The Artist)
Jessica Chastain (The Help)
Melissa McCarthy (Bridesmaids)
Janet McTeer (Albert Nobbs)
Octavia Spencer(The Help)

Hvem bør vinde?
Janet McTeer formår at løfte Albert Nobbs med sin charme som en kvinde fortjent som mand, og der er ikke meget, som hun kunne have gjort bedre i den rolle. Desværre er Albert Nobbs bare ikke en særlig god film, og det lider hun også under.

Jessica Chastain har haft et forrygende år, og selvom hun gør det rigtig godt i The Help, så var hendes præstation i The Tree of Life langt mere seværdig, og hvis hun havde været nomineret for den rolle, havde hun været min favorit. Hun gør det dog også godt i The Help, men ikke godt nok til en Oscar.

Melissa McCarthy er det gakkede indslag i Bridesmaids, hvor hun spiller en kvindelig Zach Galifianakis. Hun gør det godt, men rollen er desværre virker desværre af og til en anelse karikeret, og selvom rollen er sjov, så er den ikke seværdig nok til en Oscar, hvis du spørger mig.

Bérénice Bejo gør det godt i The Artist, men hun lider i høj grad under, at Jean Dujardin bare gør det bedre. Selvom hun gør det fantastisk som stumfilmsskuespiller, så bliver hun bare overskygget af hendes mandlige modspil. Hun er dog ikke desto mindre god i The Artist.

Tilbage er Octavia Spencer, som den rapkæftede hushjælp i The Help. Hun gør det overbevisende, og man kan ikke undgå at sympatisere med hende. Det er egentlig ikke, fordi jeg føler hendes rolle skriger Oscar, men hun gør det trods alt bedre end resten af feltet.

Jeg synes, det er svært at rangere plads 2-5, men 1 er jeg ret overbevist om.

1) Octavia Spencer (The Help)
2) Jessica Chastain (The Help)
3) Janet McTeer (Albert Nobbs)
4) Melissa McCarthy (Bridesmaids)
5) Bérénice Bejo (The Artist)
Gravatar

#1145 MMB 12 år siden

Bedste kvindelige hovedrolle - min mening
Jeg kan simpelthen ikke bestemme mig for, hvem der har leveret årets bedste præstation hos kvinderne. Der er fire rigtig stærke præstationer blandt årets nominerede, og i skrivende stund er jeg stadig ikke helt sikker på, hvem der fortjener Oscaren.

De nominerede:
Glenn Close (Albert Nobbs)
Viola Davis (The Help)
Rooney Mara (The Girl with the Dragon Tattoo)
Meryl Streep (The Iron Lady)
Michelle Williams (My Week with Marilyn (2011)

Hvem bør vinde?
Glenn Close gør det fint som kvinde forklædt som mand, men hendes rolle har ikke rigtig nogen gennemslagskraft, og ligesom Janet McTeer lider hun under, at filmen Albert Nobbs bare ikke specielt seværdig.

De fire andre nominerede synes jeg alle gør det fantastisk. Rooney Mara gør det, om muligt måske endnu bedre end Noomi Rapace som Lisbeth Salander i The Girl With the Dragon Tattoo, og Michelle Williams formår perfekt at fange essensen af Marilyn Monroe i My Week With Marilyn.

Meryl Streep gør det uhyggeligt godt som Margaret Thatcher i The Iron Lady og formår helt alene at bære filmen i mål, og jeg kan slet ikke forestille mig en skuespiller, som kunne have klaret den samme rolle på så overbevisende manér.
Viola Davis er også forrygende i rollen som tjenestepigen, der må finde sig i lidt og hvert på grund af hendes races lavere status.

Jeg har længe vaklet mellem Streep og Davis, og jeg skifter mere eller mindre mening om, hvem der fortjener Oscaren mest af de to. Men sådan er det jo, når man måler forskellige roller op mod hinanden - det er næsten umuligt. Lige nu føler jeg dog mest, det er Streep, der fortjener Oscaren, da hun med sin fantastiske portrættering af Margaret Thatcher ene og alene bærer The Iron Lady som film. Jeg vil dog hverken blive skuffet, hvis Viola Davis, Michelle Williams eller Rooney Mara vinder Oscaren. Så gode er deres præstationer nemlig.

1) Meryl Streep (The Iron Lady)
2) Viola Davis (The Help)
3) Michelle Williams (My Week With Marilyn)
4) Rooney Mara (The Girl With the Dragon Tattoo)
5) Glenn Close (Albert Nobbs)
Gravatar

#1146 Richard Burton 12 år siden

Vedr. kvindelige birolle:

Ingen af dem. IKKE én af dem kommer i nærheden af Carey Mulligans præstation i Shame. Oscar akademiets handlemåde er bundet til oldgamle moralske konventioner, som afholder dem fra at spotte kvalitet, om det så blev tvunget i dem intravenøst i liter mængder. Det er for mig en kategori, som er fuldkommen decimeret i værdi i år!
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#1147 MMB 12 år siden

Lord Beef Jerky (1143) skrev:
#1118 Om du kan lide Magnolia eller ej, synes jeg det er svært, at sætte en finger på selve instruktionen i filmen. De lange kameraskud der følger en masse sammenhængende historier, farer ind og ud af elevatorer og lignende er alene nok grund til, at filmen bør have vundet for bedste instruktør i mine øjne. Tilsæt hvor meget instruktøren har fået ud af sine skuespillere, den unikke stemning han har skabt osv., kræver det bestemt en høj belønning i min verden.

Kan simpelthen ikke huske Magnolia godt nok til, jeg kan snakke specifikke scener. :)

Andre Rieu (1146) skrev:
Vedr. kvindelige birolle:

Ingen af dem. IKKE én af dem kommer i nærheden af Carey Mulligans præstation i Shame. Oscar akademiets handlemåde er bundet til oldgamle moralske konventioner, som afholder dem fra at spotte kvalitet, om det så blev tvunget i dem intravenøst i liter mængder. Det er for mig en kategori, som er fuldkommen decimeret i værdi i år!

Har ikke fået set Shame endnu, men jeg kunne bestemt forestille mig, hun gør det fremragende. Glæder mig i hvert fald til Shame! :)
Gravatar

#1148 Richard Burton 12 år siden

#1147 Start med at høre lidt af soundtracket :) Især nummeret Brandon. JannikAnd oplyste mig om nummeret Brandons umiskendelige lighed med Gavin Greenaways nummer "Journey to the Line" fra Thin Red Line.

Men det er blot langt mindre pompøst og det går lige i følelsescentret.

http://open.spotify.com/user/pulsar77/playlist/4ES...
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#1149 MMB 12 år siden

Andre Rieu (1148) skrev:
Gavin Greenaways nummer "Journey to the Line" fra Thin Red Line.

Hvad er grunden til, du krediterer ham og ikke Zimmer? :)
Gravatar

#1150 JannikAnd 12 år siden

Ville Carey Mulligan ikke gøre sig mere gældende i birolle-kategorien? Hun har trods alt ikke så meget screen-time...

Skriv ny kommentar: