Hvem vinder årets Oscar-statuetter? Dette er mine bud på, hvem der rent faktisk vinder Oscar-stauetterne i nat, og ikke hvem jeg håber der vinder.
Best Picture: The Artist Best Director: Michel Hazanavicius (The Artist) Best Actor: Jean Dujardin (The Artist) Best Actress: Viola Davis (The Help) Best Supporting Actor: Christopher Plummer (Beginners) Best Supporting Actress: Octavia Spencer (The Help) Best Original Screenplay: Midnight in Paris Best Adapted Screenplay: The Descendants Best Cinematography: The Tree of Life Best Art Direction: Hugo Best Costume Design: The Artist Best Sound Mixing: Hugo Best Sound Editing: War Horse Best Film Editing: The Artist Best Visual Effects: Rise of the Planet of the Apes Best Makeup: The Iron Lady Best Original Score: Ludovic Bource (The Artist) Best Original Song: "Man or Muppet" (The Muppets) Best Foreign Language Film: A Seperation Best Documentary, Features: Paradise Lost 3: Purgatory Best Animated Feature: Rango Best Short, Animated: The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore Best Short, Live Action: Tuba Atlantic Best Documentary, Short Subjects: Saving Face
The Artist - 6 priser Hugo - 2 priser The Help - 2 priser
Mange af nattens priser virker givet på forhånd, så jeg vil kun uddybe de priser, hvor jeg rent faktisk også selv er i tvivl.
Best Costume Design: Hvis vi starter med at kigge på "costume design", så er det bestemt en kategori, hvor der ikke er en sikker vinder. Jeg føler både Jane Eyre, Hugo og The Artist kan gå hen at vinde. Det er dog en klar fordel at have mange nomineringer generelt, for når man kigger på de tidligere år, så er det kun sket 4 gange, at vinderen af bedste costume design kun har haft én Oscar-nominering i alt. Sidste gang vinderen af denne kategori kun havde én nominering i alt var, da Marie Antoinette vandt Oscaren i 2006. Jeg tror derfor, at Hugo og The Artist er favoritterne, men eftersom Sandy Powell har vundet hele 3 Oscars, og Mark Bridges endnu har sin første Oscar til gode, så tror jeg The Artist vinder denne pris. Det taler også til dens fordel, at The Artist er den bedst modtagede film og har Harvey Weinsten i ryggen.
Best Sound Mixing: Hugo virker til at være de fleste Oscar-bloggeres favorit i lydkategorierne, og Hugo vandt da også en BAFTA og prisen hos Cinema Audio Society for sin sound mixing og må derfor regnes som favorit. War Horse virker umiddelbart som dens største trussel.
Best Sound Editing: Selvom Hugo også regnes som favorit i denne kategori af de fleste eksperter, så siger min mavefornemmelse mig bare, at Hugo ikke ender med at vinde begge lydkategorier. Jeg har derfor valgt at gå mod strømmen her, og jeg tror på War Horse også ender med at vinde noget i nat. Det har bestemt også krævet sin teknikker at få alle lydene på plads i denne krigsfilm. Dog kunne det også meget vel være, at Hugo vinder denne kategori, og War Horse vinder Sound Mixing. Jeg er dog overbevist om, at Hugo vinder én af disse kategorier.
Best Film Editing: Det bliver formentlig Hugo eller The Artist i denne kategori. Thelma Schoonmaker som er nomineret for Hugo har tidligere vundet 3 Oscars, men eftersom Hugo er blevet kritiseret flere steder fra at have problemer med tempoet i den første halvdel (jeg er ikke enig i kritikken), så tror jeg, denne kategori bliver endnu en sejr til The Artist. The Artist vandt da også Ace Eddie-prisen, som er klippernes guild. Moneyball er dog en potentiel outsider.
Best Visual Effects: I denne kategori bliver det formentlig en kamp mellem Rise of the Planet of the Apes og Hugo. Hugo har fordelen af at være nomineret i kategorien bedste film og er derfor den film, som folk generelt bedst kan lide. Hugos effekter har dog ikke en helt så central rolle som i The Planet of the Apes, men ligger for det meste mere i baggrunden. Rise of the Planet of the Apes er derimod mere afhængige af sine effekter og sine meget levende aber. Akademiet har det med at hylde nogle effektfilmene i denne kategori, og jeg tror også, det samme er tilfældet i år. Dog kunne Hugo sagtens overraske.
Best Makeup: The Iron Ladys makeup er fantastisk, og det er noget som man lægger meget mærke til og tænker over, når man ser filmen. Når man ser Harry Potter, er det ikke noget, som har en helt så central rolle. Makeupen er også ret central i Albert Nobbs, omend jeg synes den var bedre i The Iron Lady. Jeg sætter derfor mit kryds der.
Best Documentary, Features: Dette er for mit vedkommende den mest uforudsigelig kategori i år. Jeg synes ikke, der er en klar favorit, som der f.eks. var sidste år, og jeg kan rent faktisk se alle film vinde. Jeg har dog alligevel valgt Paradise Lost 3 om teenagemorderne som favorit, men hvis Undefeated, som vel nærmest er en Rocky-dokumentar, vinder, så bliver jeg ikke overrasket. Det samme bliver jeg heller ikke, hvis If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front vinder, da det er årets miljødokumentar. Pina og Hell and Back Again betragter jeg dog som de to film med den mindste chance for at vinde. Dog kan alt ske her.
Best Short, Animated: Selvom jeg ikke har fået set alle de nominerede i denne kategori, så virker det generelt, som om The Fantastic Flying Books... er den film, som de fleste er gladest for. Filmen er en hyldest til bøger, og den er utrolig flot animeret og spiller også på følelserne. Wild Life og Dimanche betragter jeg som lidt for alternative. Pixars La Luna kunne godt overraske, men jeg tror, A Morning Stroll er The Fantastic Flying Books... største konkurrent, da det er den kortfilm, som skiller sig mest ud fra mængden, da den hverken hører til de alternative film eller de klassisk animerede film. Det er dog en meget uforudsigelig kategori, så alt kan ske.
Best Short, Live Action: De fleste bloggere hælder til enten Tuba Atlantic eller The Shore i denne kategori. The Shore er dog instrueret af Hotel Rwanda instruktøren Terry George, og det giver helt sikkert ham en fordel, da han er meget populær i branchen, og filmen indeholder også flere kendte skuespillere. Alligevel vælger jeg dog at sætte mine penge på Tuba Atlantic, der fortæller historien om den 70-årige Oskar, der snart skal dø. Tuba Atlantic er både rørende og morsom og virker generelt til at have taget mange med storm. Bliv dog ikke overrasket, hvis The Shore eller Pentecost vinder. Eller en af de andre for den sags skyld.
Best Documentary, Short Subjects: Saving Face fortæller historien om kvinder i Pakistan, der bliver angrebet med syre i ansigtet. Det er efter sigende en skelsættende fortælling, som man sent glemmer igen, og derfor tror jeg også på den til Oscar-uddelingen. Dens største konkurrent er efter min mening The Tsunami and the Cherry Blossom, der fortæller historien om tsunamien, der ramte Japan sidste år. Filmen skulle indeholde nogle fantastisk flotte billeder, og da den berører et emne, som alle kan huske og forholde sig til, virker den som et godt bud. Alt kan dog ske i kortfilmskategorierne.
P.S. det hele blev skrevet lidt hurtigt, så jeg undskylder for stavefejl. :)
Nu har jeg ikke set Hugo, men Visual Effects bliver næsten ikke bedre end det man så i Transformers 3. Ja, Abefilmen er bestemt også helt fantastisk.
De visuelle effekter er fantastiske i Hugo. De er bare ikke helt så "in your face" som i de to andre film. De ligger for det meste mere i baggrunden, måske bortset fra især to scener:
Henholdsvis togscenen og der hvor han drømmer, han bliver til en automaton.
Raju - 8/10 Fremragende kortfilm, hvor vi følger to tyskere, der vælger at adoptere et indisk barn. Da barnet pludselig forsvinder, og faderen leder efter barnet, finder de dog ud af, at adoptionsbureauet ikke var helt så stuerent, som de troede.
Jeg brød mig slet ikke om effekterne i Hugo... jeg synes de så kunstige ud, og blandet med den vage humor hovedsageligt i den karikaturfigur Sacha Baron Cohen spiller samt den alt for tyktsmurte sentimentalisme, udgør den grunden til, at jeg ikke brød mig specielt om filmen.
Noget jeg dog synes er meget skægt i Oscar-nomineringer i år, er hvor mange elementer der går igen. De fleste af dem foregår i 10'erne, 20'erne, 30'erne eller 40'erne, har et barn som en af hovedpersonerne og/eller en eller flere hunde i centrale roller. Der er sikekrt flere sammenligninger, men jeg kom lige til at tænke på det i går.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Lyder ikke godt Lord Beef mht Hugo. Jeg er lidt småbange for du får ret. Men nu kan jeg godt lide Scorses's senere film men effekter er han ikke god til.
Jeg brød mig slet ikke om effekterne i Hugo... jeg synes de så kunstige ud
Det fatter jeg absolut intet af. Hvad var f.eks. dårligt?
Lord Beef Jerky (1197) skrev:
den vage humor hovedsageligt i den karikaturfigur Sacha Baron Cohen spiller
Cohen var bestemt heller ikke en figur, som jeg var specielt begejstret for. Han er dog aldrig rigtig central nok til, at hans figur bliver et problem for mig.
Lord Beef Jerky (1197) skrev:
samt den alt for tyktsmurte sentimentalisme
Jeg synes nu aldrig den bliver oversentimental, selvom der måske også er et par elementer, jeg kunne have undværet
tænker f.eks. på slutningen og Cohens karakter med Mortimers karakter
. Men synes rigtig meget af filmens følelsesmæssige side er utrolig dybfølt, og det bliver - med meget få undtagelser - ikke for meget.
The Shore - 7/10 En mand vender hjem til sin hjemby for at søge fred med sin fortid. Det er en velspillet lille film, som fortæller en rørende historie, der måske alligevel bliver en anelse for ordinær i længden.
#1191 MMB 12 år siden
Dette er mine bud på, hvem der rent faktisk vinder Oscar-stauetterne i nat, og ikke hvem jeg håber der vinder.
Best Picture: The Artist
Best Director: Michel Hazanavicius (The Artist)
Best Actor: Jean Dujardin (The Artist)
Best Actress: Viola Davis (The Help)
Best Supporting Actor: Christopher Plummer (Beginners)
Best Supporting Actress: Octavia Spencer (The Help)
Best Original Screenplay: Midnight in Paris
Best Adapted Screenplay: The Descendants
Best Cinematography: The Tree of Life
Best Art Direction: Hugo
Best Costume Design: The Artist
Best Sound Mixing: Hugo
Best Sound Editing: War Horse
Best Film Editing: The Artist
Best Visual Effects: Rise of the Planet of the Apes
Best Makeup: The Iron Lady
Best Original Score: Ludovic Bource (The Artist)
Best Original Song: "Man or Muppet" (The Muppets)
Best Foreign Language Film: A Seperation
Best Documentary, Features: Paradise Lost 3: Purgatory
Best Animated Feature: Rango
Best Short, Animated: The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore
Best Short, Live Action: Tuba Atlantic
Best Documentary, Short Subjects: Saving Face
The Artist - 6 priser
Hugo - 2 priser
The Help - 2 priser
Uddybning:
For uddybning af de større priser henviser jeg til min artikel på cinefil.dk.
Mange af nattens priser virker givet på forhånd, så jeg vil kun uddybe de priser, hvor jeg rent faktisk også selv er i tvivl.
Best Costume Design:
Hvis vi starter med at kigge på "costume design", så er det bestemt en kategori, hvor der ikke er en sikker vinder. Jeg føler både Jane Eyre, Hugo og The Artist kan gå hen at vinde. Det er dog en klar fordel at have mange nomineringer generelt, for når man kigger på de tidligere år, så er det kun sket 4 gange, at vinderen af bedste costume design kun har haft én Oscar-nominering i alt. Sidste gang vinderen af denne kategori kun havde én nominering i alt var, da Marie Antoinette vandt Oscaren i 2006. Jeg tror derfor, at Hugo og The Artist er favoritterne, men eftersom Sandy Powell har vundet hele 3 Oscars, og Mark Bridges endnu har sin første Oscar til gode, så tror jeg The Artist vinder denne pris. Det taler også til dens fordel, at The Artist er den bedst modtagede film og har Harvey Weinsten i ryggen.
Best Sound Mixing:
Hugo virker til at være de fleste Oscar-bloggeres favorit i lydkategorierne, og Hugo vandt da også en BAFTA og prisen hos Cinema Audio Society for sin sound mixing og må derfor regnes som favorit. War Horse virker umiddelbart som dens største trussel.
Best Sound Editing:
Selvom Hugo også regnes som favorit i denne kategori af de fleste eksperter, så siger min mavefornemmelse mig bare, at Hugo ikke ender med at vinde begge lydkategorier. Jeg har derfor valgt at gå mod strømmen her, og jeg tror på War Horse også ender med at vinde noget i nat. Det har bestemt også krævet sin teknikker at få alle lydene på plads i denne krigsfilm.
Dog kunne det også meget vel være, at Hugo vinder denne kategori, og War Horse vinder Sound Mixing. Jeg er dog overbevist om, at Hugo vinder én af disse kategorier.
Best Film Editing:
Det bliver formentlig Hugo eller The Artist i denne kategori. Thelma Schoonmaker som er nomineret for Hugo har tidligere vundet 3 Oscars, men eftersom Hugo er blevet kritiseret flere steder fra at have problemer med tempoet i den første halvdel (jeg er ikke enig i kritikken), så tror jeg, denne kategori bliver endnu en sejr til The Artist. The Artist vandt da også Ace Eddie-prisen, som er klippernes guild. Moneyball er dog en potentiel outsider.
Best Visual Effects:
I denne kategori bliver det formentlig en kamp mellem Rise of the Planet of the Apes og Hugo. Hugo har fordelen af at være nomineret i kategorien bedste film og er derfor den film, som folk generelt bedst kan lide. Hugos effekter har dog ikke en helt så central rolle som i The Planet of the Apes, men ligger for det meste mere i baggrunden. Rise of the Planet of the Apes er derimod mere afhængige af sine effekter og sine meget levende aber. Akademiet har det med at hylde nogle effektfilmene i denne kategori, og jeg tror også, det samme er tilfældet i år. Dog kunne Hugo sagtens overraske.
Best Makeup:
The Iron Ladys makeup er fantastisk, og det er noget som man lægger meget mærke til og tænker over, når man ser filmen. Når man ser Harry Potter, er det ikke noget, som har en helt så central rolle. Makeupen er også ret central i Albert Nobbs, omend jeg synes den var bedre i The Iron Lady. Jeg sætter derfor mit kryds der.
Best Documentary, Features:
Dette er for mit vedkommende den mest uforudsigelig kategori i år. Jeg synes ikke, der er en klar favorit, som der f.eks. var sidste år, og jeg kan rent faktisk se alle film vinde. Jeg har dog alligevel valgt Paradise Lost 3 om teenagemorderne som favorit, men hvis Undefeated, som vel nærmest er en Rocky-dokumentar, vinder, så bliver jeg ikke overrasket. Det samme bliver jeg heller ikke, hvis If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front vinder, da det er årets miljødokumentar. Pina og Hell and Back Again betragter jeg dog som de to film med den mindste chance for at vinde. Dog kan alt ske her.
Best Short, Animated:
Selvom jeg ikke har fået set alle de nominerede i denne kategori, så virker det generelt, som om The Fantastic Flying Books... er den film, som de fleste er gladest for. Filmen er en hyldest til bøger, og den er utrolig flot animeret og spiller også på følelserne. Wild Life og Dimanche betragter jeg som lidt for alternative. Pixars La Luna kunne godt overraske, men jeg tror, A Morning Stroll er The Fantastic Flying Books... største konkurrent, da det er den kortfilm, som skiller sig mest ud fra mængden, da den hverken hører til de alternative film eller de klassisk animerede film. Det er dog en meget uforudsigelig kategori, så alt kan ske.
Best Short, Live Action:
De fleste bloggere hælder til enten Tuba Atlantic eller The Shore i denne kategori. The Shore er dog instrueret af Hotel Rwanda instruktøren Terry George, og det giver helt sikkert ham en fordel, da han er meget populær i branchen, og filmen indeholder også flere kendte skuespillere. Alligevel vælger jeg dog at sætte mine penge på Tuba Atlantic, der fortæller historien om den 70-årige Oskar, der snart skal dø. Tuba Atlantic er både rørende og morsom og virker generelt til at have taget mange med storm.
Bliv dog ikke overrasket, hvis The Shore eller Pentecost vinder. Eller en af de andre for den sags skyld.
Best Documentary, Short Subjects:
Saving Face fortæller historien om kvinder i Pakistan, der bliver angrebet med syre i ansigtet. Det er efter sigende en skelsættende fortælling, som man sent glemmer igen, og derfor tror jeg også på den til Oscar-uddelingen. Dens største konkurrent er efter min mening The Tsunami and the Cherry Blossom, der fortæller historien om tsunamien, der ramte Japan sidste år. Filmen skulle indeholde nogle fantastisk flotte billeder, og da den berører et emne, som alle kan huske og forholde sig til, virker den som et godt bud. Alt kan dog ske i kortfilmskategorierne.
P.S. det hele blev skrevet lidt hurtigt, så jeg undskylder for stavefejl. :)
#1192 Babo84 12 år siden
#1193 MMB 12 år siden
De visuelle effekter er fantastiske i Hugo. De er bare ikke helt så "in your face" som i de to andre film. De ligger for det meste mere i baggrunden, måske bortset fra især to scener:
#1194 MMB 12 år siden
#1195 MMB 12 år siden
Kunne rigtig godt lide måden fodboldverdenen kom ind i kirken på. Rigtig fin underholdning.
#1196 MMB 12 år siden
Fremragende kortfilm, hvor vi følger to tyskere, der vælger at adoptere et indisk barn. Da barnet pludselig forsvinder, og faderen leder efter barnet, finder de dog ud af, at adoptionsbureauet ikke var helt så stuerent, som de troede.
#1197 Lord Beef Jerky 12 år siden
Noget jeg dog synes er meget skægt i Oscar-nomineringer i år, er hvor mange elementer der går igen. De fleste af dem foregår i 10'erne, 20'erne, 30'erne eller 40'erne, har et barn som en af hovedpersonerne og/eller en eller flere hunde i centrale roller. Der er sikekrt flere sammenligninger, men jeg kom lige til at tænke på det i går.
#1198 Babo84 12 år siden
#1199 MMB 12 år siden
Det fatter jeg absolut intet af. Hvad var f.eks. dårligt?
Cohen var bestemt heller ikke en figur, som jeg var specielt begejstret for. Han er dog aldrig rigtig central nok til, at hans figur bliver et problem for mig.
Jeg synes nu aldrig den bliver oversentimental, selvom der måske også er et par elementer, jeg kunne have undværet
#1200 MMB 12 år siden
En mand vender hjem til sin hjemby for at søge fred med sin fortid. Det er en velspillet lille film, som fortæller en rørende historie, der måske alligevel bliver en anelse for ordinær i længden.