Bedste animationsfilm: (Best Animated Feature) Det seneste årti har Pixar næsten vundet denne kategori hver gang de har stillet op, og de to gange, det ikke har været tilfældet med Cars og Monsters Inc., har de i det mindste fået en nominering. Jeg tør godt sige, at det ikke bliver tilfældet i år, da Cars 2 har skuffet fælt. I et felt, som er det svageste måske nogensinde i denne kategori, er det svært at finde en oplagt kandidat til sejren, hvilket også skyldes reglerne omkring, hvordan man definerer en animationsfilm.
På forhånd er der et par ting, som er værd at vide om kategorien. Antal nominerede film i kategorien afhænger af antal udgivede animationsfilm i løbet af året. Reglerne er følgende: 8-12 udgivede animationsfilm: 2-3 nomineringer 13-15 udgivede animationsfilm: max 4 nomineringer +16 nomineringer: max 5 nomineringer
På nuværende tidspunkt kan jeg umiddelbart tælle mere end 16 udgivede film i år, så det giver potentielt op til 5 nomineringer. Hvordan akademiet helt præcist finder frem til det bestemte antal nomineringer, tør jeg ikke sige.
Den anden ting, som bliver meget spændende at følge med i i år, er om film som Tintin vil blive betragtet som en animationsfilm, da der jo egentlig er tale om "motion capture". Dette er stadig meget uklart og kan sagtens gå begge veje. Noget siger mig dog, at Tintin, der er en motion capture film, vil blive godkendt i kategorien, da de er det bud til prisen. Desuden har Happy Feet Two også gjort brugt af samme teknologi.
Nå, jeg håber ikke det blev for meget regelsnak, nu er det tid til de mulige nominerede. Jeg vil på min liste inkludere de såkaldte "motion capture" film og ikke tage stilling til, om de muligvis ikke skulle blive nomineret pga. reglerne. Jeg antager desuden, at der vil blive 4 nominerede film.
1) The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn Spielberg er tilbage med hele to film i år, hvor den ene er "motion capture" filmen Tintin. Og selvom filmen ikke har fået anmeldelser helt på linje med tidligere vindere som Up, Shrek eller Wall-E, så har de relativt gode anmeldelser og det svage felt gjort, at Tintin på nuværende tidspunkt må være favorit til prisen.
2) Rango Gore Verbinskis Rango med Johnny Depp i hovedrollen bør også nuppe en nominering. Forrygende anmeldelser og bred succes gør, at en nominering bør være ret sikker.
3) Happy Feet Two Det er svært på nuværende tidspunkt at vurdere, om Happy Feet Two vil blive en succes. Men vi må ikke glemme, at 1'eren vandt Oscaren for bedste animationsfilm - på trods af at den af mange er kaldt en af de svageste vindere af kategorien. 2'eren kunne derfor sagtens ligeledes få en nominering i kategorien - og måske endda mere endnu.
4) Arthur Christmas Arthur Christmas, hvor prominente navne som James McAvoy (Arthur, julemandens yngste søn), Jim Broadbent (julemanden), Hugh Laurie (julemandens ældste søn, Steve) lægger stemme til, handler om Julemanden og Arthur, der må på julemission, da de har glemt at aflevere en gave til en lille pige og skal aflevere den inden julemorgen.
Boblere: 5) Puss in Boots 6) Kung Fu Panda 2 7) Rio 8) A Cat in Paris 9) Winnie the Pooh 10) Alois Nobel 11) Cars 2
And the reviews are just in for: J. Edgar De første anmeldelser er meget blandede og vidner om, at dette nok ikke bliver næste års Oscar-vinder! Første halvdel af filmen bliver kritiseret meget, mens anden halvdel får mere ros:
#131 Wangsgaard 13 år siden
#132 MMB 13 år siden
#133 MMB 13 år siden
Det seneste årti har Pixar næsten vundet denne kategori hver gang de har stillet op, og de to gange, det ikke har været tilfældet med Cars og Monsters Inc., har de i det mindste fået en nominering. Jeg tør godt sige, at det ikke bliver tilfældet i år, da Cars 2 har skuffet fælt. I et felt, som er det svageste måske nogensinde i denne kategori, er det svært at finde en oplagt kandidat til sejren, hvilket også skyldes reglerne omkring, hvordan man definerer en animationsfilm.
På forhånd er der et par ting, som er værd at vide om kategorien. Antal nominerede film i kategorien afhænger af antal udgivede animationsfilm i løbet af året.
Reglerne er følgende:
8-12 udgivede animationsfilm: 2-3 nomineringer
13-15 udgivede animationsfilm: max 4 nomineringer
+16 nomineringer: max 5 nomineringer
På nuværende tidspunkt kan jeg umiddelbart tælle mere end 16 udgivede film i år, så det giver potentielt op til 5 nomineringer. Hvordan akademiet helt præcist finder frem til det bestemte antal nomineringer, tør jeg ikke sige.
Den anden ting, som bliver meget spændende at følge med i i år, er om film som Tintin vil blive betragtet som en animationsfilm, da der jo egentlig er tale om "motion capture". Dette er stadig meget uklart og kan sagtens gå begge veje. Noget siger mig dog, at Tintin, der er en motion capture film, vil blive godkendt i kategorien, da de er det bud til prisen. Desuden har Happy Feet Two også gjort brugt af samme teknologi.
Nå, jeg håber ikke det blev for meget regelsnak, nu er det tid til de mulige nominerede. Jeg vil på min liste inkludere de såkaldte "motion capture" film og ikke tage stilling til, om de muligvis ikke skulle blive nomineret pga. reglerne. Jeg antager desuden, at der vil blive 4 nominerede film.
1) The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn
Spielberg er tilbage med hele to film i år, hvor den ene er "motion capture" filmen Tintin. Og selvom filmen ikke har fået anmeldelser helt på linje med tidligere vindere som Up, Shrek eller Wall-E, så har de relativt gode anmeldelser og det svage felt gjort, at Tintin på nuværende tidspunkt må være favorit til prisen.
2) Rango
Gore Verbinskis Rango med Johnny Depp i hovedrollen bør også nuppe en nominering. Forrygende anmeldelser og bred succes gør, at en nominering bør være ret sikker.
3) Happy Feet Two
Det er svært på nuværende tidspunkt at vurdere, om Happy Feet Two vil blive en succes. Men vi må ikke glemme, at 1'eren vandt Oscaren for bedste animationsfilm - på trods af at den af mange er kaldt en af de svageste vindere af kategorien. 2'eren kunne derfor sagtens ligeledes få en nominering i kategorien - og måske endda mere endnu.
4) Arthur Christmas
Arthur Christmas, hvor prominente navne som James McAvoy (Arthur, julemandens yngste søn), Jim Broadbent (julemanden), Hugh Laurie (julemandens ældste søn, Steve) lægger stemme til, handler om Julemanden og Arthur, der må på julemission, da de har glemt at aflevere en gave til en lille pige og skal aflevere den inden julemorgen.
Boblere:
5) Puss in Boots
6) Kung Fu Panda 2
7) Rio
8) A Cat in Paris
9) Winnie the Pooh
10) Alois Nobel
11) Cars 2
#134 MMB 13 år siden
J. Edgar
De første anmeldelser er meget blandede og vidner om, at dette nok ikke bliver næste års Oscar-vinder! Første halvdel af filmen bliver kritiseret meget, mens anden halvdel får mere ros:
http://www.variety.com/review/VE1117946511/
http://www.hollywoodreporter.com/review/j-edgar-fi...
http://www.screendaily.com/reviews/the-latest/-j-e...
#135 MMB 13 år siden
Jeg skulle hilse og sige, at hun er 43 år. Jeeeeesuuus.
#136 Lord Beef Jerky 13 år siden
#137 MMB 13 år siden
Well, nu er det heller ikke, fordi hans andre film er noget at snakke om, hvis du spørger mig. Heller ikke Pirates of the Karrybønne 1.
#138 Lord Beef Jerky 13 år siden
#139 MMB 13 år siden
#140 Sweetiebellefan 13 år siden
Bedste sang:
1) Justin Bieber Never Say Never
2) Winnie the Pooh
3) Red Riding Hood
Bedste animationsfilm:
1) Rio
2) Puss in Boots
3) Arthur's Christmas
4) Winnie the Pooh