Gravatar

#31 MMB 12 år siden

#30

Har du Shannon i top 5, eller hvordan skal den forstås? :)
Som du er inde på, så har akademiet ikke været så glad for udenlandske skuespillere i Oscar sammenhæng, men man skal huske på, at det også tit har noget at gøre med, at de snakker et andet sprog. The Artist er en stumfilm, så der kan alle følge med. Men som du er inde på, så plejer Weinstein at være lige med guld, når det gælder Oscar sammenhæng, så jeg tror på den. I hvert fald sådan som det ser ud nu. :)
Gravatar

#32 SebReuber 12 år siden

#31

Ja, Shannon i stedet for Dujardin hos mig pt. :)
Gravatar

#33 Åkepool 12 år siden

Foeller (24) skrev:
Og hvad bygger du det på?


Arh, skal vi ikke lige lægge låg på her, det bliver sgu for langt.
Jeg lagde ud med i det der satte dig igang, at sætte en blinke-smiley i slutningen af sætningen, du ved, sådan en der antyder, at det ikke skal tages skide seriøst.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#34 MMB 12 år siden

Bedste kvindelige hovedrolle:
Så er det blevet kvindernes tur.

1) Meryl Streep (The Iron Lady)
Forklaring overflødig.

2) Viola Davis (The Help)
The Help har fået mange gode ord med på vejen, og mens filmen virker som et bud på en Oscar outsider, så ser Viola Davis ud til at være et ret sikkert bud på en nominering for hendes rolle i denne feel-good film, der tager et kig på race-forholdene i 60'ernes USA.

3) Michelle Williams (My Week With Marilyn)
Når man tænker på, at Michelle Williams tidligere havde en birolle i Dawson's Creek, så må man unægteligt indrømme, at hun er kommet langt. Michelle Williams er efterhånden en populær skuespillerinde, og alle fra Scorsese til Charlie Kaufman har arbejdet sammen med hende. I år spiller hun selveste Marilyn Monroe, og den rolle kommer man nok ikke uden om i Oscar sammenhæng, og selvom vi stadig har filmen til gode, så stinker det allerede af en Oscar nominering.

4) Glenn Close (Albert Nobbs)
Den aldrende skuespillerinde, som tidligere har været nomineret til 5 Oscars uden en sejr, spiller titelrollen i Albert Nobbs, der omhandler en kvindes kamp for uafhængighed i Ireland i det 19. århundrede. Men ved at klæde sig ud som en mand og arbejde som butler kan hun tjene til føden i det mandsdominerede samfund.

5) Elizabeth Olsen (Martha Marcy May Marlene)
Filmen, som Mary-Kate og Ashleys lillesøster har hovedrollen i, har fået en masse buzz ved dette års Sundance og Cannes festival og dette især for Elizabeth Olsens rolle som en forvirret ung pige, der vender tilbage til sin landsby med paranoia efter at have flygtet fra en kult.

Boblere:
6) Tilda Swinton (We Need to Talk About Kevin)
7) Felicity Jones (Like Crazy)
8) Keira Knightley (A Dangerous Method)
9) Jodie Foster, Carnage
10) Charlize Theron (Young Adult)
11) Kirsten Dunst (Melancholia)
Gravatar

#35 MMB 12 år siden

Bedste instruktør:

1) Clint Eastwood (J. Edgar)
Clint Eastwood har længe været en darling hos akademiet, og på trods af at hans seneste to film har været skuffelser i Oscar sammenhæng, så tror jeg, som tidligere nævnt på, at han vender stærkt tilbage i år! Hvis I har set traileren til J. Edgar, så kan I heller ikke være i tvivl om, at J. Edgar stinker af Oscars! Clint Eastwood ligger lunt i svinget til sin 3. Oscar for bedste instruktør.

2) Alexander Payne (The Descendants)
Alexander Payne har tidligere vundet en Oscar for sit manuskript for Sideways, og selvom hans Oscar chancer for sit manuskript til The Descendants er noget større end hans instruktørchancer, så tror jeg også på, at han har muligheden for at nappe Oscaren for bedste instruktør, hvis altså filmen kan ride med dens positive bølge.

3) Steven Spielberg (War Horse)
Steven Spielbergs War Horse har på forhånd lignet lidt en dark horse (no pun intended) i dette års Oscar race, og selvom filmen måske ikke render med alverdens statuetter, så elsker akademiet Spielberg. Med 6 Oscar nomineringer (herunder 2 sejre) for bedste instruktør kan der ikke være nogen tvivl om, at Spielberg er en mand, man skal holde øje med ved dette års Oscar ræs.

4) Stephen Daldry (Extremely Loud and Incredibly Close)
Med tre nomineringer til hans tre eneste spillefilm for bedste instruktør er Broadway instruktøren Stephen Daldry efterhånden regnet som en erfaren herre indenfor Oscar sammenhæng, og så er spørgsmålet, om han napper sin fjerde nominering i træk? Jeg tror på det. Som tidligere nævnt, så kan Extremely Loud and Incredibly Close blive en film, som går rent ind hos akademiet i Oscar sammenhæng. Hvis filmen får de rette anmeldelser, kunne jeg endda forestille mig, at den blev den helt store Oscar favorit.

5) Michel Hazanavicius (The Artist)
På trods af lidt uenighed herinde omkring The Artists chancer så fastholder jeg, at den er et oplagt bud på en række Oscar nomineringer - og her er bedste instruktør bestemt en mulighed. For sikke en chance som Michel Hazanavicius har taget ved at lave denne sort/hvide stumfilm. Jeg tror, at den med Weinsteins hjælp går rent hjem!

Boblere:
6) Tomas Alfredson (Tinker, Tailor, Soldier, Spy)
7) Bennett Miller (Moneyball)
8) Terrence Malick (The Tree of Life)
9) Woody Allen (Midnight in Paris)
10) Nicolas Winding Refn (Drive)
11) George Clooney (The Ides of March)
12) David Fincher (The Girl With the Dragon Tattoo)
13) Martin Scorsese (Hugo)
14) Jason Reitman (Young Adult)
15) Cameron Crowe (We Bought a Zoo)
Gravatar

#36 Babo84 12 år siden

Det er for mig ganske enkelt for tidligt til at komme med spådomme om film, der ikke engang er set. Al respekt for at du orker, Foeller, men ville det ikke være federe, når vi engang kom tættere på, og filmene er set og vi kunne sammenligne? Som det er nu, er det jo umuligt at blande sig i debatten. Jeg ved godt jeg sikkert kan pege på et par "typiske" oscar kandidater, men det er squ bare gætteværk uden reelt indhold.
Gravatar

#37 MMB 12 år siden

Jeg har tænkt mig at opdatere mine bud hele vejen frem til ceremonien. Og jo, det er svært at spå om meget nu. Men Oscar ræset er gået i gang, og så længe jeg synes, det er sjovt at følge med i og skrive om, så vil jeg gøre det. :)
Gravatar

#38 Babo84 12 år siden

Foeller (37) skrev:
Jeg har tænkt mig at opdatere mine bud hele vejen frem til ceremonien. Og jo, det er svært at spå om meget nu. Men Oscar ræset er gået i gang, og så længe jeg synes, det er sjovt at følge med i og skrive om, så vil jeg gøre det. :)


Må du også gerne.
Gravatar

#39 MMB 12 år siden

Tak :P
Gravatar

#40 Highland Park 12 år siden

Hvis man ønsker at gætte Oscar-vindere, er det stort set ligegyldigt, om man har set den pågældende film eller ej, så længe man baserer sine bud på diverse omtaler, tidligere vindere og tabere, markedsføring og andet gøgl.

Interessant læsning Foeller. :)
Jeg finder det langt mere interessant med tidlige, velbegrundede bud end det sædvanlige, repetitive og trættende bombardement af gæt og galimatias lige inden showet løber af stablen.

Var det forresten ikke dig, der vandt Filmz' Oscar-quiz et af de forrige år?
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: