Det var da en overraskelse, der ville noget! :) Der er formentlig nogle instruktører, som har været utilfredse med røveriet ved højlys dag sidste år og derfor har stemt ham ind! Meget spændende valg - og lige pludselig er Fincher ved at snige sig med i kampen igen.
Directors Guild of America Award WOODY ALLEN Midnight in Paris (Sony Pictures Classics)
DAVID FINCHER The Girl With the Dragon Tattoo (Columbia Pictures, Metro-Goldwyn-Mayer Pictures)
MICHEL HAZANAVICIUS The Artist (The Weinstein Company)
ALEXANDER PAYNE The Descendants (Fox Searchlight Pictures)
PGA (producerne), WGA (manuskriptforfatterne), SAG (skuespillerne) og nu DGA (instruktørerne) har alle offentliggjort deres nomineringer, og hvis der var nogen, som før var i tvivl, så har de forskellige Guilds en kæmpe indflydelse på Oscar-showet, da der er masser af akademiet medlemmer, som også er medlemmer af de forskellige guilds. De forskellige guilds er langt vigtigere end Golden Globe, når det kommer til Oscar.
På baggrund af disse nomineringer er det også tid til en ny liste over de mulige Oscar-kandidater:
Bedste Film:
1) The Artist Der har ikke været nogle negative overraskelser for The Artist fra nogle guilds. Den er blevet nomineret af SAG for bedste ensemble, PGA og DGA. Den eneste guild, som filmen ikke har fået hæder fra, er WGA, og det skyldes, at det ikke var muligt for filmen at blive nomineret der.
2) The Descendants Har fået nomineringer fra PGA, WGA, SAG og DGA og må uden tvivl være The Descendants hårdeste konkurrent.
3) Hugo Hugo er "the dark horse" i årets Oscar-kapløb. Men det er meget tvivlsomt, at Hugo vinder Oscaren grundet en manglende SAG nominering, som dog kan forklares med, at filmens hovedroller består af børneskuespillere, som sjældent får den store hæder ved Oscar-shows. Hugo har fået nomineringer fra PGA, WGA og DGA.
4) Midnight in Paris Woody Allen har - en smule overraskende - faktisk også fået fuldt hus ved de forskellige guilds. WGA var den selvskrevet til, og det samme med PGA, men at Midnight in Paris både får en SAG nominering for bedste ensemble og en DGA nominering er en smule overraskende og betyder, at man ikke helt kan regne filmen for ude endnu.
5) The Help The Help har også gjort det godt ved de forskellige Guilds og ligner en ret sikker Oscar-nominering. Med et stærkt cast, som gav den en SAG nominering. Derudover er det også blevet til en WGA og en PGA. Den eneste nominering, den ikke fik, var en DGA, og grundet filmens uerfarne instruktør, er dette ikke overraskende. The Help er dog i høj grad også en film, som bliver båret af skuespillet og IKKE instruktøren.
6) The Girl With the Dragon Tattoo Nogle vil måske mene, jeg er spot off her, men Fincher er kommet som en trold af en æske og har overrasket alt og alle med sin DGA-nominering. WGA nomineringen var også en lille overraskelse, og det betyder, at TGWTDT i alt har fået nomineringer fra PGA, WGA og DGA. TGWTDT er denne "rundes" helt store overraskelse!
7) Moneyball Det er, som om buzzet fra Moneyball er forsvundet en anelse på det sidste. Jeg tror dog på, at Moneyball får klemt sig ind til en nominering. Moneyball har fået en WGA og en PGA nominering. Det var dog ikke forventeligt, at Moneyball ville få en SAG-nominering og en DGA-nominering virkede på forhånd også tvivlsom. Moneyball bør stadig kunne få en nominering.
8) War Horse Hvis man før troede på, at War Horse kunne have en chance for en oscar-pris, så kan man godt tro om igen. Det sker ikke. War Horse er noget overraskende blevet forbigået både til DGA og WGA, og War Horse, der før lignede en frontløber, er nu ikke engang sikker på en Oscar nominering mere! War Horse har KUN fået en PGA-nominering. Selvom en SAG-nominering på forhånd ikke var forventet, så havde de fleste regnet med, at den ville få en DGA og WGA nominering. Som følge af denne skuffelse, bliver jeg nødt til at degradere filmen til en 8. plads. Det er måske lavt sat, men grundet filmens manglende nomineringer, virker det, som om det realiteterne. Jeg tror dog lige akkurat, den får en Oscar-nominering. _______________
Boblere: 9) The Ides of March (PGA nominering) 10) The Tree of Life (fik INGEN Gulds nomineringer og virker nu som et langskud) 11) Bridesmaids (SAG, WGA og PGA nominering) 12) Drive (ingen guilds nomineringer) 13) Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (ingen guild nomineringer) 14) J. Edgar (ingen guild nomineringer) 15) Extremely Loud & Incredibly Close (ingen guild nomineringer)
Sådan skal de forskellige pladser i denne omgang kategoriseres: 1-2 - Frontløberne til en Oscar. 3-4 - Kan potentielt stadig vinde prisen. 5 - Sikker på en nominering, men kan ikke vinde. 6-8 - Får formentlig en Oscar-nominering. 9-11 - Kan overraske og få en nominering. 12-15 - Vil være kæmpe overraskelser, hvis de fik en nominering.
#467 Synes at det er en meget rigtig analyse, men jeg er dog ikke helt enig i at Fincher er en trold i en æske. Han har længe ligget lige under radaren, men jeg er helt enig i, at Dragon Tattoo har fået momentum og også godt kan være et realistisk bud på en bedste film nominering. Vi skal dog huske på to ting:
1) der er næsten altid en eller flere DGA nominerede som ikke får en oscarnominering. Den ene tror jeg er Fincher.
2) Dragon Tattoo fik ingen SAG nominering, selvom Rooney Mara har haft en del buzz. Skuespillergrenen i akademiet er klart den største med næste to tredjedele af alle akademiets medlemmer. Derfor kan det blive afgørende at de måske vælger andre film. Når det så er sagt så var der heller ikke nogen af Dragon Tattoos nærmeste konkurrenter (undtagen Bridesmaids) som blev taget særligt godt imod af SAG. Men det var til gengæld mere forventet.
Jeg tror stadig lidt på Steven Spielberg effekten og tror at War Horse bliver nomineret, men jeg tror ikke at nogen får noget galt i halsen hvis det ikke sker. Og så tror jeg faktisk også lidt på overraskelsen Bridesmaids, som jo har PGA, WGA og SAG ensemble nomineringer.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Med hensyn til den såkaldte "Spielberg-effekt", så er han tidligere blevet nomineret flere gange til DGA, hvor han så efterfølgende ikke fik en Oscar-nominering. Så jeg tror ikke nødvendigvis, det kommer til at gå den anden vej! :)
Med hensyn til Bridesmaids, så kan jeg næsten ikke se det ske. Den ville virkelig føles malplaceret! Men hvem ved. Med hensyn til en SAG-nominering til TGWTDT, så var det jo heller ikke, fordi man havde regnet med den ville få en SAG-nominering. :) Jeg føler lidt, den kommer som en trold af en æske, fordi der ikke rigtig har været noget buzz omkring den, efter den kom ud. Og da slet ikke nok til, at man troede på, den kunne nappe en top 5 placering ved DGA. :)
#461 Wangsgaard 12 år siden
Hivs det får dig til at sove bedre om natten, så kan vi godt sige det :P
#462 frahm-2 12 år siden
#463 Slettet Bruger [2435609199] 12 år siden
#464 MMB 12 år siden
Meget spændende valg - og lige pludselig er Fincher ved at snige sig med i kampen igen.
Directors Guild of America Award
WOODY ALLEN
Midnight in Paris
(Sony Pictures Classics)
DAVID FINCHER
The Girl With the Dragon Tattoo
(Columbia Pictures, Metro-Goldwyn-Mayer Pictures)
MICHEL HAZANAVICIUS
The Artist
(The Weinstein Company)
ALEXANDER PAYNE
The Descendants
(Fox Searchlight Pictures)
MARTIN SCORSESE
Hugo
(Paramount Pictures)
#465 MMB 12 år siden
#466 MMB 12 år siden
#467 MMB 12 år siden
På baggrund af disse nomineringer er det også tid til en ny liste over de mulige Oscar-kandidater:
Bedste Film:
1) The Artist
Der har ikke været nogle negative overraskelser for The Artist fra nogle guilds. Den er blevet nomineret af SAG for bedste ensemble, PGA og DGA. Den eneste guild, som filmen ikke har fået hæder fra, er WGA, og det skyldes, at det ikke var muligt for filmen at blive nomineret der.
2) The Descendants
Har fået nomineringer fra PGA, WGA, SAG og DGA og må uden tvivl være The Descendants hårdeste konkurrent.
3) Hugo
Hugo er "the dark horse" i årets Oscar-kapløb. Men det er meget tvivlsomt, at Hugo vinder Oscaren grundet en manglende SAG nominering, som dog kan forklares med, at filmens hovedroller består af børneskuespillere, som sjældent får den store hæder ved Oscar-shows.
Hugo har fået nomineringer fra PGA, WGA og DGA.
4) Midnight in Paris
Woody Allen har - en smule overraskende - faktisk også fået fuldt hus ved de forskellige guilds. WGA var den selvskrevet til, og det samme med PGA, men at Midnight in Paris både får en SAG nominering for bedste ensemble og en DGA nominering er en smule overraskende og betyder, at man ikke helt kan regne filmen for ude endnu.
5) The Help
The Help har også gjort det godt ved de forskellige Guilds og ligner en ret sikker Oscar-nominering. Med et stærkt cast, som gav den en SAG nominering. Derudover er det også blevet til en WGA og en PGA. Den eneste nominering, den ikke fik, var en DGA, og grundet filmens uerfarne instruktør, er dette ikke overraskende. The Help er dog i høj grad også en film, som bliver båret af skuespillet og IKKE instruktøren.
6) The Girl With the Dragon Tattoo
Nogle vil måske mene, jeg er spot off her, men Fincher er kommet som en trold af en æske og har overrasket alt og alle med sin DGA-nominering. WGA nomineringen var også en lille overraskelse, og det betyder, at TGWTDT i alt har fået nomineringer fra PGA, WGA og DGA. TGWTDT er denne "rundes" helt store overraskelse!
7) Moneyball
Det er, som om buzzet fra Moneyball er forsvundet en anelse på det sidste. Jeg tror dog på, at Moneyball får klemt sig ind til en nominering. Moneyball har fået en WGA og en PGA nominering. Det var dog ikke forventeligt, at Moneyball ville få en SAG-nominering og en DGA-nominering virkede på forhånd også tvivlsom. Moneyball bør stadig kunne få en nominering.
8) War Horse
Hvis man før troede på, at War Horse kunne have en chance for en oscar-pris, så kan man godt tro om igen. Det sker ikke. War Horse er noget overraskende blevet forbigået både til DGA og WGA, og War Horse, der før lignede en frontløber, er nu ikke engang sikker på en Oscar nominering mere! War Horse har KUN fået en PGA-nominering. Selvom en SAG-nominering på forhånd ikke var forventet, så havde de fleste regnet med, at den ville få en DGA og WGA nominering. Som følge af denne skuffelse, bliver jeg nødt til at degradere filmen til en 8. plads. Det er måske lavt sat, men grundet filmens manglende nomineringer, virker det, som om det realiteterne. Jeg tror dog lige akkurat, den får en Oscar-nominering.
11) Bridesmaids (SAG, WGA og PGA nominering)
12) Drive (ingen guilds nomineringer)
13) Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (ingen guild nomineringer)
14) J. Edgar (ingen guild nomineringer)
15) Extremely Loud & Incredibly Close (ingen guild nomineringer)
Sådan skal de forskellige pladser i denne omgang kategoriseres:
1-2 - Frontløberne til en Oscar.
3-4 - Kan potentielt stadig vinde prisen.
5 - Sikker på en nominering, men kan ikke vinde.
6-8 - Får formentlig en Oscar-nominering.
9-11 - Kan overraske og få en nominering.
12-15 - Vil være kæmpe overraskelser, hvis de fik en nominering.
#468 frahm-2 12 år siden
Synes at det er en meget rigtig analyse, men jeg er dog ikke helt enig i at Fincher er en trold i en æske. Han har længe ligget lige under radaren, men jeg er helt enig i, at Dragon Tattoo har fået momentum og også godt kan være et realistisk bud på en bedste film nominering. Vi skal dog huske på to ting:
1) der er næsten altid en eller flere DGA nominerede som ikke får en oscarnominering. Den ene tror jeg er Fincher.
2) Dragon Tattoo fik ingen SAG nominering, selvom Rooney Mara har haft en del buzz. Skuespillergrenen i akademiet er klart den største med næste to tredjedele af alle akademiets medlemmer. Derfor kan det blive afgørende at de måske vælger andre film. Når det så er sagt så var der heller ikke nogen af Dragon Tattoos nærmeste konkurrenter (undtagen Bridesmaids) som blev taget særligt godt imod af SAG. Men det var til gengæld mere forventet.
Jeg tror stadig lidt på Steven Spielberg effekten og tror at War Horse bliver nomineret, men jeg tror ikke at nogen får noget galt i halsen hvis det ikke sker. Og så tror jeg faktisk også lidt på overraskelsen Bridesmaids, som jo har PGA, WGA og SAG ensemble nomineringer.
#469 MMB 12 år siden
Med hensyn til Bridesmaids, så kan jeg næsten ikke se det ske. Den ville virkelig føles malplaceret! Men hvem ved. Med hensyn til en SAG-nominering til TGWTDT, så var det jo heller ikke, fordi man havde regnet med den ville få en SAG-nominering. :) Jeg føler lidt, den kommer som en trold af en æske, fordi der ikke rigtig har været noget buzz omkring den, efter den kom ud. Og da slet ikke nok til, at man troede på, den kunne nappe en top 5 placering ved DGA. :)
#470 Lord Beef Jerky 12 år siden
Episk at den er sin egen hårdeste konkurrent!