Det bliver interessant med The Tree of Life. Sidste år lå den jo ret lunt i svinget til en bedste film nominering indtil præmieredatoen blev rykket, så mon ikke den sniger sig med i feltet i år. Jeg tror dog ikke at den har en chance for at vinde. Til gengæld må den jo blive nomineret til bedste fotografering. Ligesom Malicks tre sidste film i øvrigt også blev.
Derudover har jeg ikke de store betragtninger endnu andet end at vi nok ikke skal regne med dansk deltagelse i bedste udenlandske film, efter at Superclassico blev vores Oscarhåb.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
The Tree of Life ligger i min optik på vippen, umiddelbart tror jeg ikke på det på nuværende tidspunkt. Men måske de nye regler kan være til The Tree of Lifes fordel - det er lidt svært at gennemskue. Den skal dog nok få en række tekniske nomineringer. :)
Og som jeg også har skrevet i andre tråde, så er SuperClasico et håbløst Oscarbud. :)
De nyeste rygter går på, at J. Edgar ikke er så god som forventet (dog meget tvivlsomme kilder), og det er nok til, at man bliver nødt til at degradere den en anelse som Oscar favorit.
#53 Jeg tror at du har ret I at det kan gå begge veje med Tree of Life. Det er en af den slags film som man enten elsker eller hader, men jeg tror til gengæld at der er nok der elsker den, til at den kan komme blandt de nominerede. Men som sagt det er stadig meget tidligt at sige noget med sikkerhed.
#54 Det er ærgerligt hvis J. Edgar ikke er så god som man tror. Eastwood plejer ellers ikke at skuffe. Til gengæld vil det jo ikke være første gang at DiCaprio er med i en film som viser sig ikke at være så god som man troede den ville være. Det bliver i hvert fald spændende at se når anmeldelserne kommer ud.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Så er det jo bare spørgsmålet, om den får mere end de nødvendige 5% af stemerne. Jeg kunne godt tvivle på det, men det er mere åbent, da jeg tror, du har ret i, at det er en film, som folk enten er meget begejstrede for eller helt ligeglade med. Jeg tror dog, det ville have hjulpet den meget med en senere releasedato.
Så er det tid til en opdateret version af mine bud på bedste film.
Bedste Film: 1) Extremely Loud and Incredibly Close - 1 plads op 2) War Horse - 2 pladser op 3) J. Edgar - 2 pladser ned 4) The Descendants 1 plads ned 5) The Artist - uændret 6) Moneyball - 11 pladser op 7) Midnight in Paris - 1 plads ned
Boblere:
8) The Help - uændret 9) Tinker, Tailor, Soldier, Spy - uændret 10) The Ides of March - 3 pladser ned 11) The Girl With the Dragon Tattoo - 1 plads ned 12) Hugo - 1 plads ned 13) The Iron Lady - 1 plads ned 14) The Tree of Life - 1 plads ned 15) My Week With Marilyn - 1 plads ned 16) Martha Marcy May Marlene - NY 17) We Bought A Zoo - 2 pladser ned 18) Young Adult - 2 pladser ned 19) Shame - 3 pladser op 20) Take Shelter - NY 21) Carnage - 2 plaldser ned 22) Drive - 2 pladsee ned 23) We Need to Talk About Kevin - 2 pladser ned 24) The Adventures of Tintin - 1 plads ned 25) Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 - 7 pladser ned
Hvad har ændret sig siden sidst? Der er sket et par ting siden sidste liste, heriblandt har hele to film fået premiere (og en har premiere i morgen). Moneyball, som ellers før lignede en outsider især pga. sin genre, har modtaget anmelderne med storm med et tomatometer på 95%! Steven Zaillian og Aaron Sorkin har slået pjalterne sammen og skrevet et manuskript, som har fået så flotte ord med på vejen, at man er nødt til at regne den som en seriøs Oscar-kandidat. Der er dog stadig ingen tvivl om, at dens genre er med til at hæmme den en del.
Siden sidst har Take Shelter også fået premiere - også til rigtig flotte anmeldelser. På trods af dette er det tvivlsomt om filmen har formatet til for alvor at være en Oscar kandidat i kategorien bedste film (skuespillerfronten er noget helt andet).
Herudover så må man efterhånden konludere, at det ikke ser helt så godt ud for Clooneys The Ides of March, som man måske kunne have håbet på. For på trods af flotte anmeldelser så virker filmen ikke til at have den nødvendige gennemslagskraft til at være et seriøst bud på en Oscar vinder. En outsider til en nominering er den dog helt sikkert alligevel.
På toppen af listen har jeg nedjusteret J. Edgar en anelse. For selvom traileren ser meget lovende ud, så har der været rygter om noget negativ buzz, hvilket man bliver nødt til at tage med i betragtningerne - uanset hvor upålidelige rygterne nu engang er.
En anden ny film på listen er Martha Marcy May Marlene, som er årets bud på en indiefilm, der kan ramme nomineringerne. Den er blevet beskrevet som dette års Winter's Bone, og med den rigtige buzz, så virker en nominering ikke usandsynlig.
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 har jeg valgt at nedjustere, da det kræver en overordentlig stor kampagne fra Warner, før den har bare en lille chance for en nominering.
8) The Help - uændret 9) Tinker, Tailor, Soldier, Spy - uændret 10) The Ides of March - 3 pladser ned 11) The Girl With the Dragon Tattoo - 1 plads ned 12) Hugo - 1 plads ned 13) The Iron Lady - 1 plads ned 14) The Tree of Life - 1 plads ned 15) My Week With Marilyn - 1 plads ned 16) Martha Marcy May Marlene - NY 17) We Bought A Zoo - 2 pladser ned 18) Young Adult - 2 pladser ned 19) Shame - 3 pladser op 20) Take Shelter - NY 21) Carnage - 2 plaldser ned 22) Drive - 2 pladsee ned 23) We Need to Talk About Kevin - 2 pladser ned 24) The Adventures of Tintin - 1 plads ned 25) Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 - 7 pladser ned
#51 Åkepool 13 år siden
Det må være hvad han tror, ellers skal han ha' set en masse film ingen andre har set.
#52 frahm-2 13 år siden
Derudover har jeg ikke de store betragtninger endnu andet end at vi nok ikke skal regne med dansk deltagelse i bedste udenlandske film, efter at Superclassico blev vores Oscarhåb.
#53 MMB 13 år siden
Og som jeg også har skrevet i andre tråde, så er SuperClasico et håbløst Oscarbud. :)
#54 MMB 13 år siden
#55 frahm-2 13 år siden
Jeg tror at du har ret I at det kan gå begge veje med Tree of Life. Det er en af den slags film som man enten elsker eller hader, men jeg tror til gengæld at der er nok der elsker den, til at den kan komme blandt de nominerede. Men som sagt det er stadig meget tidligt at sige noget med sikkerhed.
Det er ærgerligt hvis J. Edgar ikke er så god som man tror. Eastwood plejer ellers ikke at skuffe. Til gengæld vil det jo ikke være første gang at DiCaprio er med i en film som viser sig ikke at være så god som man troede den ville være.
Det bliver i hvert fald spændende at se når anmeldelserne kommer ud.
#56 MMB 13 år siden
Så er det jo bare spørgsmålet, om den får mere end de nødvendige 5% af stemerne. Jeg kunne godt tvivle på det, men det er mere åbent, da jeg tror, du har ret i, at det er en film, som folk enten er meget begejstrede for eller helt ligeglade med. Jeg tror dog, det ville have hjulpet den meget med en senere releasedato.
#57 MMB 13 år siden
Bedste Film:
1) Extremely Loud and Incredibly Close - 1 plads op
2) War Horse - 2 pladser op
3) J. Edgar - 2 pladser ned
4) The Descendants 1 plads ned
5) The Artist - uændret
6) Moneyball - 11 pladser op
7) Midnight in Paris - 1 plads ned
Boblere:
8) The Help - uændret
9) Tinker, Tailor, Soldier, Spy - uændret
10) The Ides of March - 3 pladser ned
11) The Girl With the Dragon Tattoo - 1 plads ned
12) Hugo - 1 plads ned
13) The Iron Lady - 1 plads ned
14) The Tree of Life - 1 plads ned
15) My Week With Marilyn - 1 plads ned
16) Martha Marcy May Marlene - NY
17) We Bought A Zoo - 2 pladser ned
18) Young Adult - 2 pladser ned
19) Shame - 3 pladser op
20) Take Shelter - NY
21) Carnage - 2 plaldser ned
22) Drive - 2 pladsee ned
23) We Need to Talk About Kevin - 2 pladser ned
24) The Adventures of Tintin - 1 plads ned
25) Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 - 7 pladser ned
Hvad har ændret sig siden sidst?
Der er sket et par ting siden sidste liste, heriblandt har hele to film fået premiere (og en har premiere i morgen). Moneyball, som ellers før lignede en outsider især pga. sin genre, har modtaget anmelderne med storm med et tomatometer på 95%! Steven Zaillian og Aaron Sorkin har slået pjalterne sammen og skrevet et manuskript, som har fået så flotte ord med på vejen, at man er nødt til at regne den som en seriøs Oscar-kandidat. Der er dog stadig ingen tvivl om, at dens genre er med til at hæmme den en del.
Siden sidst har Take Shelter også fået premiere - også til rigtig flotte anmeldelser. På trods af dette er det tvivlsomt om filmen har formatet til for alvor at være en Oscar kandidat i kategorien bedste film (skuespillerfronten er noget helt andet).
Herudover så må man efterhånden konludere, at det ikke ser helt så godt ud for Clooneys The Ides of March, som man måske kunne have håbet på. For på trods af flotte anmeldelser så virker filmen ikke til at have den nødvendige gennemslagskraft til at være et seriøst bud på en Oscar vinder. En outsider til en nominering er den dog helt sikkert alligevel.
På toppen af listen har jeg nedjusteret J. Edgar en anelse. For selvom traileren ser meget lovende ud, så har der været rygter om noget negativ buzz, hvilket man bliver nødt til at tage med i betragtningerne - uanset hvor upålidelige rygterne nu engang er.
En anden ny film på listen er Martha Marcy May Marlene, som er årets bud på en indiefilm, der kan ramme nomineringerne. Den er blevet beskrevet som dette års Winter's Bone, og med den rigtige buzz, så virker en nominering ikke usandsynlig.
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 har jeg valgt at nedjustere, da det kræver en overordentlig stor kampagne fra Warner, før den har bare en lille chance for en nominering.
#58 Ericmase 13 år siden
Hvor er Super 8?? O.o
#59 MMB 13 år siden
Måske på top 50. ;) Den har ikke en chance.
#60 MMB 13 år siden