Gravatar

#81 davenport 19 år siden

Har du gået til imam på ungdomsskolen? ;D
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#82 danschier.dk 19 år siden

#71 Det er godt du kan lære mig hvad det vil sige at være ignorant. ;-)

Jeg er kristen fordi min kulturarv er kristen. Jeg ved godt at næstekærlighed ikke er forbeholdt kristendommen. Jeg tror på det bedste i alle mennesker (hvilket du med dit indlæg har vist at du ikke gør!).

Selvfølgelig bygger kristendommen på noget ældre, men det ændre ikke ved, at vi I danmark var kristne da vi lage kimen til det samfund vi har idag. Ergo må vores kulturgrundlag være kristen.

Og så skal det lige gøres klart, at jeg på intet tidspunkt har påstået at religion er vigtig for det "moderne, uafhængige menneske", som du påstår.

Og hvor har du fra at næstekærlighed er en naturlig egenskab i mennesket? Ikke at jeg betvivler dig, men jeg kan også finde beviser for det modsatte.
Gravatar

#83 stefsims 19 år siden

#81 Nej men jeg havde foto pga pigerne.
Imam var inde ved siden af. Hun var ikke så pæn.
That movie has warped my fragile little mind.
Gravatar

#84 davenport 19 år siden

Jeg gik til rocker..
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#85 gi-jones 19 år siden

Jeg gik til ninja. Der er vores moralkodeks noget helt andet.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#86 nakalay 19 år siden

#80 Netop, et krav hvis man er kristen - et man vælger at stille sig selv. Det er dog ikke andet end en illusion i og med, at Treenigheden er en illusion.
Alle mennesker er i sidste ende deres egen herre/dame; vi vælger som regel selv, hvilke impulser vi vil følge. Jeg mener, at næstekærlighed er en del af vores natur, men jeg mener ikke, at det er en egenskab, vi er tvunget til at ære. Det er selvfølgelig et postulat - mine optimistiske tanker - og jeg vil slet ikke prøve at bringe videnskabelige beviser, da jeg ingen ekspertise har på området. Måske er vi bare halvtæmmede amoralske væsner - jeg tvivler dog.

#82 "Ergo må vores kulturgrundlag være kristen"

Ikke enig. Kulturen i dag er en ganske anden, og normerne er meget mere flydende. Der er ikke nogen selvfølgeligheder i et globaliseret samfund som vores. Kultur er ganske individuelt; bare hør davenport og gi-jones, det er næppe kristen kultur, de rodede sig ud i.

"Og så skal det lige gøres klart, at jeg på intet tidspunkt har påstået at religion er vigtig for det "moderne, uafhængige menneske", som du påstår"

Det påstår jeg heller ikke, du påstår. Læs mit indlæg igen. :)
We've got chicken tonight. Strangest damn things. They're man made.
Gravatar

#87 danschier.dk 19 år siden

#86 Der er forskel på den kultur vi lever i nu og kulturarv, det behøves ikke at være det samme, med det ligger i forlængelse af hinanden. Og kulturarven, må være det grundlag man bygger sin kultur på. Derfor mener jeg godt at ens kulturgrundlag kan være kristen, uden at samfundet idag er specielt kristent.

Og angående det sidste citat: selvfølgelig, jeg prøvede at komme med en pointe, men formulerede det dårligt. :-)
Gravatar

#88 filmz-herskegut 19 år siden

Og dette børnlille.. var så historien om Filmz folket der gerne ville samles, og se hvor hinanden boede på et kort, men endte i en religionskrig istedet..

The End
?

Ifølge DR, Danmarks 8.-største filmnørd! ;P
The next sentence is fake,
The previous sentence is true.
Gravatar

#89 nakalay 19 år siden

#87 Jeg synes ikke, vores kulturs fundament er den kristne ideologi, vores samfund er langt ældre end dette. Hvorfor skal kristendommen tages in mente, når den er så godt som udfaset ligesom den forgangne hedenske kultur?

#88 Religionskrig? Jeg troede, det var en spejderfejde!? :)
We've got chicken tonight. Strangest damn things. They're man made.
Gravatar

#90 danschier.dk 19 år siden

#87 Så længe vi har en folkekirke skrevet ind i grundloven, kan kristendommen ikke være "udfaset" fra kulturen. Og vi fejre alle jul, påske og pinse. Det værende om man er troende eller bare kan li´go´ øl. Når disse højtider får samme status som midsommer og jævndøgn, kan vi snakke om at kristendommen er udfaset.

Skriv ny kommentar: