Er det virkelig lovligt at hente disse film? Nogle af dem er udgivet på DVD, så jeg er i tvivl. Ellers er det jo i den grad noget af en guldgrube, der her serveres.
Jeg er temmeligt sikker på, at det er ganske lovligt at downloade/streame fra den side. Og selv hvis det ikke var, så kunne du formentlig forsvare dig me, at du var i god tro. ;)
Og bare fra forsiden kan jeg da se, at der bliver trfik på linien de næste par dage:
The Last Man on Earth (1964) Plan 9 from Outer Space (1959) M - Eine Stadt sucht einen Mörder (1931) (forhåbentlig tekstet) Santa Claus Conquers the Martians (1964) (fik ikke set den på DR) Merrie Melodies: Bugs Bunny - Falling Hare (1943) Bronenosets Potyomkin (Battleship Potemkin) (1925) The Phantom of the Opera (1925) Sherlock Holmes and the Secret Weapon (1943)
JEG SKA' DA HA'!!! Samlet kan de snildt ligge på en DVD-ROM... Og det er bare forsiden!
Hvis ikke bruce allerede kender til siden, så har han formentlig fået en hjerneblødning nu... God bedring, brucie. :)
#3 Jeg er også i den grad i tvivl. Godt nok har de ikke inkluderet filmklassikere som "Borte med Blæsten", "Casablanca", "The Big Sleep", "Wizard of Oz", Capras film og al den slags, hvor man næsten kan sige sig selv, at der er nogen, der har licens til filmene. Hvis det virkelig er lovligt, så får min PC lige pludseligt travlt.
Hvordan skal man næsten kunne finde ud af om det er lovligt? Der er jo mennesker der ejer rettighederne til dem, det siger sig selv, og de mennesker siger næppe "Jo, her. Bare download vores film, vi er ligeglade med pengene.."
Men hvordan man finder ud af det, det ved jeg sku ikke lige..
Det kunne dog være sultan, hvis det var lovligt :)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Det kan ikke passe, at man bare frit kan hente Bugs Bunny eller Plan 9, uden der er nogen der brokker sig. 50års regel eller ej. Må alle så også producere Coca Cola? Eller benytte sig af forskellige Elvis-film?
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Som den pligtopfyldende jurist, jeg jo er(!), tjekkede jeg lige reglerne efter en ekstra gang:
Ophavsrettighederne til film udløber - ligesom det er tilfældet med bøger osv. - 70 år efter rettighedshaverens død. For films vedkommende er "rettighedshaveren" instruktøren, forfatteren og komponisten, og de 70 år tæller fra dødsdagen for den af de personer, der lever længst.
Det lyder altså ikke umiddelbart som om, det er lovligt at hente de her film på Nettet. MEN alle filmene er hosted på archive.org-serveren, og Internet Archive, som ejer den server, er medlem af American Library Association, og det er godt nok for mig, selvom jeg ikke lige kan gennemskue arrangementet... :)
#1 mr gaijin 19 år siden
Free Public Domain
Er det virkelig lovligt at hente disse film? Nogle af dem er udgivet på DVD, så jeg er i tvivl. Ellers er det jo i den grad noget af en guldgrube, der her serveres.
#2 Outbound Sith 19 år siden
Og bare fra forsiden kan jeg da se, at der bliver trfik på linien de næste par dage:
The Last Man on Earth (1964)
Plan 9 from Outer Space (1959)
M - Eine Stadt sucht einen Mörder (1931) (forhåbentlig tekstet)
Santa Claus Conquers the Martians (1964) (fik ikke set den på DR)
Merrie Melodies: Bugs Bunny - Falling Hare (1943)
Bronenosets Potyomkin (Battleship Potemkin) (1925)
The Phantom of the Opera (1925)
Sherlock Holmes and the Secret Weapon (1943)
JEG SKA' DA HA'!!! Samlet kan de snildt ligge på en DVD-ROM... Og det er bare forsiden!
Hvis ikke bruce allerede kender til siden, så har han formentlig fået en hjerneblødning nu... God bedring, brucie. :)
Fox Mulder
#3 davenport 19 år siden
Det kan sku ikke være lovligt..
#4 mr gaijin 19 år siden
#5 davenport 19 år siden
Der er jo mennesker der ejer rettighederne til dem, det siger sig selv, og de mennesker siger næppe "Jo, her. Bare download vores film, vi er ligeglade med pengene.."
Men hvordan man finder ud af det, det ved jeg sku ikke lige..
Det kunne dog være sultan, hvis det var lovligt :)
#6 lyspunkt 19 år siden
#7 davenport 19 år siden
#8 Outbound Sith 19 år siden
Ophavsrettighederne til film udløber - ligesom det er tilfældet med bøger osv. - 70 år efter rettighedshaverens død. For films vedkommende er "rettighedshaveren" instruktøren, forfatteren og komponisten, og de 70 år tæller fra dødsdagen for den af de personer, der lever længst.
Det lyder altså ikke umiddelbart som om, det er lovligt at hente de her film på Nettet. MEN alle filmene er hosted på archive.org-serveren, og Internet Archive, som ejer den server, er medlem af American Library Association, og det er godt nok for mig, selvom jeg ikke lige kan gennemskue arrangementet... :)
Fox Mulder
#9 jessup 19 år siden
+ plus masser af gamle reklamer
+ plus masser af Mental Hygiene film med temaer som antikommunisme, anti japan film osv. fra 40'erne og fremefter
http://www.archive.org/details/prelinger
#10 gi-jones 19 år siden